مشاوره و فروش
02137163

میلگرد فسفر برنز چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد فسفر برنز
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
6 بازدید

فسفر برنز (Phosphor bronze) فلزی ویژه است که از قلع و فسفر ساخته شده و کاربردهای زیادی دارد. از انواع این محصول کاربردی می‌توان به PB1C، PB4C، و PB2C اشاره کرد. در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قصد داریم به شما بگوییم میلگرد فسفر برنز چیست و شما را با انواع میلگرد فسفر برنز، کاربرهای میلگرد فسفر برنز، خواص میلگرد فسفر برنز، جدول میلگرد فسفر برنز و… آشنا سازیم. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه در کنار ما بمانید.

میلگرد فسفر برنز چیست؟

یکی از آلیاژهای معمولی مس، فسفر برنز است. برای ساخت آن از مس، قلع و فسفر استفاده می‌شود. اشکال گوناگونی از برنز وجود دارد، و تمایز بین فسفر برنز در مقابل نیکل برنز یا فسفر برنز در مقابل برنز آلومینیوم ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. این ماده یک فلز عالی برای استفاده در قطعات تولیدی است زیرا فسفر سختی آلیاژ را افزایش می‌دهد و قلع فلز را در برابر خوردگی مقاوم می‌کند.

مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که برنز همیشه یک آلیاژ مس و قلع است. انواع گوناگون برنز با افزودن عناصر دیگری مانند فسفر، نیکل، آلومینیوم یا حتی آرسنیک و سیلیکون به آلیاژ متمایز می‌شوند. سازندۀ فسفر برنز از انواع متفاوت این محصول مانند میلگرد فسفر برنز، در صنعت مبدل‌های حرارتی استفاده می‌کند.

این آلیاژها به دلیل چقرمگی، استحکام، ضریب اصطکاک پایین و دانه‌ریزی قابل‌توجه هستند. تأمین‌کنندگان ورق فسفر برنز از دایره و حلقه‌های فورج‌شده برنزی فسفر برای ساخت‌وساز استفاده می‌کنند.

به نقل از ویکی پدیا:

فسفر برنز (به انگلیسی: Phosphor bronze) یکی از آلیاژهای مس با نسبت ۰٫۵ تا ۱۱درصد قلع و ۰٫۰۱ تا ۰٫۳۵ درصد فسفر می‌باشد. عنصر قلع خواص مقاوت در برابر خوردگی و استحکام و عنصر فسفر خواص مقاومت در برابر سایش و سختی را افزایش می‌دهند.

انواع میلگرد فسفر برنز

در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین انواع میلگردهای فسفر برنز می‌پردازیم:

PB1C (B.S.1059, STA7-CP5)

این یک فسفر برنز با عیار بسیار بالا، عاری از روی، با سرب کم (حداکثر 0.25٪) است که در ابتدا برای استفاده در معادن معرفی شد و بعداً برای صنعت هواپیماسازی به‌عنوان B8 و متعاقباً B82 توسعه یافت.

PB4C (SAE 65)

برای قطعات مورد نیاز برای کارهای وزارت هوا و دریاداری با بالاترین کیفیت و جایی که شرایط سخت‌تر است، جایی برای آلیاژی از نوع مشابه، اما با تحمل بیشتر ناخالصی‌هایی مانند روی، سرب و نیکل، آلیاژ PB1 ضروری است.

PB2C (B.S.421, STA7-CP6, SAE 65)

این آلیاژ دارای محتوای قلع بالاتر از PB1 و فسفر کمتری است. سخت‌تر بوده و بنابراین برای چرخ‌های دنده‌ای و کرم که کاربرد اصلی آن است، بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

Sn min. 10.0%; P min. 0.50%

PB1C (B.S.1059, STA7-CP5)
Sn min. 9.5%; Pb max. 0.75%; Zn max. 0.5%; P min. 0.5%

PB4C (SAE 65)

Sn=11.0-13.0%; Pb max. 0.50%; P min 0.15%

PB2C (B.S.421, STA7-CP6, SAE 65)

قیمت میلگرد فسفر برنز

خواص میلگرد فسفر برنز

فسفر برنز به دلیل دوام بالای خود به‌عنوان یک مادۀ صنعتی همواره ترجیح داده می‌شود. این یک مادۀ سخت بوده و برای قطعات ماشین‌آلات ایدئال است. ترکیب فسفر برنز به‌گونه‌ای است که از خواص قابل‌توجه زیر برخوردار است:

  • در برابر خستگی بسیار مقاوم است و بنابراین برای کاربردهای صنعتی مناسب شناخته می‌شود؛
  • مستعد زنگ‌زدگی نیست؛
  • این ماده یک هادی الکتریکی کامل با اصطکاک بسیار کم است؛
  • دارای دانه‌ریزی و خاصیت ارتجاعی عالی است.
مطالب مرتبط