مشاوره و فروش
02137163

قراضه و تأثیرات آن بر قیمت محصولات فولادی

852350 image1622013002 2
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
10 بازدید

قراضه ها منابع مناسبی برای مواد اولیه محصولات فولادی می باشند. تغییرات قیمت قراضه و ضایعات آهن همیشه بر قیمت سایر محصولات فولادی اثرگذار بوده است. اخیرا در بازار داخلی کشور با توجه به تاثیرات بالای قیمت دلار به روی قیمت محصولات آهنی ، اثرات قیمت قراضه چندان به چشم نمی آید همانطور که مهمترین فاکتور بر قیمت خود قراضه نیز در حال حاضر قیمت دلار است. در ادامه این مقاله از سایت ثامن تجارت بیشتر با مفهوم قراضه آشنا می شوید.

اما به طور کل ضایعات آهن که همیشه به دلیل جنبه های اقتصادی و محیط زیستی اهمیت داشته اند ، اغلب رابطه مستقیمی با بازار محصولات فولادی ندارد و گاهی فاکتور های دیگر باعث افت یا رشد قیمت قراضه می شوند و این کاهش یا افزایش قیمت قراضه باعث اثر گذاری بر قیمت سایر محصولات فولادی می شود همانطور که در بازارهای فولاد جهانی نیز شاهد آن هستیم ، به عنوان مثال بازار میلگرد و بیلت ترکیه در حالی که با کاهش تقاضا و کم رونقی بازار در روز های پایانی سال 2019 مواجه بود اما عدم کاهش قیمت قراضه ، قیمت این محصولات را نیز بالا نگه داشت.

قراضه چیست؟

در معنای لغوی هر چیزی که از شکل اولیه درآمده و خراب شده باشد را قراضه می گویند. می دانید که آهن فلزی است که بعد از مصرف مجددا ذوب می گردد و درواقع برگشت پذیر است پس مقاطع فولادی پس از استفاده دوباره به صورت قراضه ذوب می شود ، در نتیجه قراضه را می توان به ضایعات آهن کم کربن گفت.

دسته بندی قراضه:

قراضه ها یا همان ضایعات آهن آلات به دودسته کلی قراضه داخلی و قراضه خارجی تقسیم بندی می شوند.

قراضه داخلی

 تمامی مراحل ساخت محصول فولادی قراضه داخلی تولید می کنند. فولاد مذاب از کوره ها به صورت شمش ، بیلت و اسلب ریخته می شوند. بعد از ریخته گری شمش ، نورد اولیه آن صورت می گیرد و اندازه های بالایی قراضه به شکل پوسته و زائده ها بدست می آیند. جمع کردن این قراضه ها کار راحتی است و با توجه به نوع آلیاژ آن تفکیک می شوند. قراضه های داخلی که از مراحل مختلف فولاد سازی بدست می آیند معمولا از واحد تولیدی خارج نمی شوند چرا که اکثر این واحدها توان فولاد سازی خام را نیز دارند و مجددا این ضایعات را ذوب می کنند.

قراضه خارجی

به دو دسته قراضه قدیمی و جدید تقسیم بندی می شود. قراضه صنعتی جدید شامل برش و زائده های صفحات و مفتول و محصولات معیوب می باشند که از نظر آلیاژ نیز نوع آن مشخص است. قراضه قدیمی نیز محصولات آهنی رایجی می باشند که عمر کارکردشان به اتمام رسیده است از جمله قراضه خودرو ، قراضه وسایل خانگی ، اجزای ساختمان ها و …

انواع رایج قراضه در بازار شامل موارد زیر می شود:

قیچی سنگین ، قیچی متوسط ، سبک بار ، روغنی و پرسی

درجه بندی قراضه:

درجه بندی قراضه ها به صورت قراضه ویژه ، درجه1 ، درجه2 ، درجه3 و درجه4 انجام می گیرد. رینگ ، قالب بتن ، سر تیرآهن ، تکه نبشی ، ناودانی ، میلگرد و از این دسته ضایعات جزء قراضه های ویژه می باشند و مابقی نیز با توجه به ویژگی هایشان از درجه 1 تا 4 دسته بندی می شوند.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *