مشاوره و فروش
02191003181

استاندارد عمق چاله صفحه ستون

How work column page 1
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
426 بازدید

آموزش کار گذاشتن صفحه ستون یا بیس پلیت با توجه به عمق چاله صفحه ستون جزء مواردی است که باید به خوبی انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. چرا که صفحه ستون از حیاتی ترین بخش های یک سازه است و بار اصلی ساختمان را متحمل می شود. انواع مختلفی از این محصول وجود دارد مانند ورق 20 میل که به راحتی در بازار موجود است. اما آن چه که در این جا اهمیت دارد، توجه به نحوه و روش نصب صفحه ستون برای قوطی و همچنین نصب صفحه ستون با رول بولت است. این موارد در همین مقاله از سایت ثامن تجارت به شما آموزش داده می شوند تا بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید.

نحوه کار گذاشتن صفحه ستون

اتصال ستون فلزی به فونداسیون یک سازه فولادی از اهمیت بالایی برخوردار است. شما باید بدانید که صفحه ستون چگونه بر روی پی متصل می شود. همچنین لازم است تا بولت و نحوه نصب صفحه ستون برای قوطی با استفاده از آن را فرا بگیرید. هر کدام از این موارد باید به دقت و با ظرافت بالایی انجام شوند؛ چرا که هر نوع اشتباهی ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. در ادامه این مقاله علاوه بر معرفی بیس پلیت، نحوه نصب آن به فونداسیون و کار با شابلون آن را نیز به شما توضیح خواهیم داد.

طریقه نصب صفحه ستون

شابلون صفحه ستون و طریقه نصب آن

برای اینکه بتوان ابعاد و اندازه دقیق صفحه ستون برای قوطی را در محل قرار گیری آن تعیین کرد، نیاز است از وسیله ای به نام شابلون در زمان بتن ریزی فونداسیون استفاده گردد.  شابلون بیس پلیت خود صفحه ای است با همان ابعاد صفحه ستون. این صفحه از جنس چوب یا فلز ساخته می شود و کاربرد اصلی آن برای ثابت کردن بولت ها جهت افزایش دقت در ساخت بیس پلیت است. این صفحات به شکل نازکی ساخته می شود که دلیل آن ضخامت بالا و بزرگی ابعاد بیس پلیت است.

به نقل از ویکی پدیا:

سُتون عضوی از سازه است به شکل عمودی که معمولاً برای انتقال و حمل بار سازه‌های بالایی به سازه‌های زیرین ایجاد می‌شود. سازه‌های مهندسی با هدف مشابه عبارتند از تاق و فرسب. البته ستون ممکن است وزن هیچ سازه‌ای را تحمل نکند و تنها برای زیبایی باشد. در مهندسی سازه، ستون به عضوی گفته می‌شود که نیروی فشاری را تحمل کند؛ بنابراین در ستون‌ها، بحث کمانش مطرح و عاملی تعیین‌کننده‌است. رفتار کمانشی ستون با پارامتری بنام ضریب لاغری (KL/r) تعریف می‌شود.

image165682977112

نصب شابلون صفحه ستون

برای آموزش کار گذاشتن صفحه ستون نیاز است تا در مورد نصب شابلون صفحه ستون هم اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید. شابلون ها معمولا با ضخامت 6 میلی متر یا 8 میلی متر ساخته می شوند. این شابلون ها به گونه ای هستند که سوراخ های روی آن ها با صفحات اصلی به طور کامل منطق بوده و محل دقیق نصب پیچ و مهره ها را نشان می دهد.

زمانی که شابلون در جای خود قرار می گیرد، عملیات بتن ریزی با گروت انجام می شود. پس از آن شابلون باز شده و اگر محل قرارگیری آن بتن ریزی مناسبی نداشت، آن قسمت نیز ترمیم می شود. نکته قابل توجه در این جا، عدم استفاده از شابلون های با ضخامت شش میلی متر برای صفحات بزرگ است؛ چرا که فشار زیادی را متحمل خواهد شد.

کار گذاشتن صفحه ستون

نحوه کار گذاشتن صفحه ستون بر روی پی

به طور کلی جایگذاری صفحه ستون برای قوطی به دو روش صورت می پذیرد. روش اول نصب صفحه ستون بر روی ستون در کارخانه است. اما در روش دوم اتصال بیس پلیت و ستون با فاصله زمانی بیشتر و با استفاده از بولت ها پس از بتن ریزی فونداسیون انجام می شود. در ادامه هر دو روش را توضیح خواهیم داد.

اتصال بیس پلیت روی ستون در کارخانه

این روش بیشتر برای ساختمان های با تعداد ستون زیاد که همگی سبک هستند، استفاده می شود. در این روش بیس پلیت با استفاده از جوش نفوذی بر روی ستون متصل می شود. پس از آن، ستون و ورقی که ستون روی آن قرار گرفته با استقاده از میلگردهای کار گذاشته شده در پی، به آن متصل می شوند. به این میل گردها، میلگرد صفحه ستون و میل مهار انتظار گفته می شود که بخشی از آن ها از پی بیرون زده و به راحتی قابل دیدن هستند. یکی از اصلی موارد استفاده از این روش، کار گذاشتن تیرهای برق خیابان ها و جاده ها است.

طریقه نصب صفحه ستون برای قوطی

در ادامه آموزش کار گذاشتن صفحه ستون، به نحوه نصب بیس پلیت با استفاده از بولت می پردازیم. در این روش بعد از پایان عملیات پی ریزی و ترمیم قسمت های جا مانده، نوبت به نصب صفحه ستون بر روی ستون اصلی با استفاده از بولت ها می رسد. این بولت ها از قبل در بیس پلیت کار گذاشته اند. در این روش باید مراحل زیر طی شود:

  1. نصب شابلون صفحه ستون
  2. نصب و رگلاژ صفحه ستون
  3. گروت‌ریزی زیر بیس پلیت
طریقه نصب صفحه ستون برای قوطی

نکات مهم در نصب صفحه ستون 

مهم ترین نکاتی که ما در این مقاله از سایت ثامن تجارت ضمن آموزش کار گذاشتن صفحه ستون برای قوطی به شما ارائه می دهیم در این بخش آمده است که عبارت اند از:

  • تراز بودن بیس پلیت ها در هنگام رگلاژ که برای رسیدن به این هدف می توان از پیچ های تراز استفاده کرد.
  • ردیف بودن آکس بیس پلیت ها رعایت شود.
  • مشاهده دست کم سه دنده از بولت در زمان سفت کردن مهره ها
  • ضخامت گروت برای پر کردن حفره ها، بیش از حد نشود.
  • پیش از انجام پروژه به قیمت صفحه ستون ها توجه شود.

نتیجه گیری

به طور کلی نصب کردن صفحه ستون به دو روش امکان‍پذیر است. در روش اول در کارخانه صورت گرفته که بیس پلیت بر روی ستون از طریق جوش نفوذی نصب شده و سپس ستون و ورق در زیر آت به واسطه میل مهارهای قبلا کار گذاشته شده و از سطح پی بیرون آمده و به پی متصل می‌شوند. در روش دوم نحوه کار گذاشتن صفحه ستون به این صورت است که بیس پلیت به صورت تنها با توجه به عمق چاله صفحه ستون روی فونداسیون نصب می‌شود و ستون بعد از پایان بتن‌ریزی فونداسیون از طریق بولت‌ها در صفحه ستون، روی آن سوار می‌شوند. شما برای خرید صفحه ستون می‌توانید با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.
همچنین مشتریان عزیز می توانند جهت خرید مستقیم و بدون واسطه از طریق بازرگانی ثامن تجارت اقدام به خرید انواع لوله مانیسمان، ورق آلیاژی، میلگرد و دیگر مصالح ساختمانی کنند. برای داشتن خریدی بی دردسر حتما با کارشناسان سایت از طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۱۸۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول 

1.شابلون در نصب صفحه ستون برای قوطی چه کاربردی دارد؟

برای اینکه بتوان ابعاد و اندازه دقیق صفحه ستون برای قوطی را در محل قرار گیری آن تعیین کرد، نیاز است از وسیله ای به نام شابلون در زمان بتن ریزی فونداسیون استفاده گردد.

2.نکته مهم در نصب صفحه ستون چیست؟

تراز بودن بیس پلیت ها در هنگام رگلاژ که برای رسیدن به این هدف می توان از پیچ های تراز استفاده کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه