مشاوره و فروش
02191003181

وزن صفحه ستون 50*50، 30*30 و 20*20

Column plate weight 01 1
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
250 بازدید

صفحه ستون یکی از اجزای مهم در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی است. اگر با این محصول آشنایی داشته باشبد، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که هر صفحه ستون چند کیلو است؟ و یا اینکه وزن صفحه ستون 50*50، 30*30 و 20*20 چقدر است؟ اما چرا ما به بررسی پاسخ این سوالات پرداخته ایم و در کل چرا وزن صفحه ستون مهم است؟دلیل این امر کاربرد صفحه ستون و عدم امکان حذف آن از پروژه ها است . به علاوه این که وزن صفحه ستون به طور مستقیم بر هزینه های یک پروژه تاثیرگذار خواهد بود. پس رسیدن به پاسخ این سوال خالی از لطف نیست. با توجه به موارد بیان شده ما در این مقاله از سری مقالات سایت ثامن تجارت قصد داریم تا به شما توضیحات کاملی در خصوص صفحه ستون ارائه دهیم.

هر صفحه ستون چند کیلو است؟ 

ما در این بخش برای راحتی کار شما فرمولی را ارائه می دهیم که شما بتوانید با جای گذاری پارامترها در این فرمول، میزان وزن دقیق صفحه ستون ها را به دست آورید. در این فرمول باید پارامترهای قطر یا ضخامت صفحه ستون (بر حسب میلی متر) و همچنین طول و عرض صفحه ستون را وارد نمایید. طول و عرض نیز با واحد میلی متر باید وارد شوند. در این فرمول اگر بخواهیم وزن را بر حسب کیلوگرم به دست آوریم، باید طرف دیگر را بر عدد 1000 تقسیم کنیم.

وزن صفحه ستون = وزن مخصوص * قطر یا ضخامت * عرض * طول

فرمول شماره 1 – محاسبه وزن یک صفحه ستون.

وزن انواع صفحه ستون 

صفحه ستون یا بیس پلیت از جمله صفحه‎های مسطح تولید شده از فولاد بوده که یک رابط بین ستون و بتن در فونداسیون فولادی هستند. صفحه ستون‌ها موجب شده تا اتصال بین ستون و بتن بهتر شده و از طرف دیگری وزن و فشار وارد شده به بتن از ستون منتقل شود. اندازه بیس پلیت باید از سطح مقطع ستون بزرگ‌تر باشد تا فشار به سطح بزرگ‌تری منتقل شود و فشار کمتری به بتن وارد شود. در کل هر چه میزان تحمل بار بیشتر باشد، ابعاد و ضخامت بیس پلیت را تحت تاثیر قرار گرفته و در بین انواع بیس پلیت‌ها، به دلیل بالا بودن وزن صفحه ستون 50*50 توانایی تحمل بار بیشتری را دارد.

وزن انواع صفحه ستون

وزن صفحه ستون 20*20

صفحه ستون 20 در 20 نسبت به تمامی مدل‌ها دارای ابعاد کمتری است و از آن‌ها در زمانی استفاده می‌شود که سازه تحت فشار بسیار کمی قرار می‌گیرد و به دلیل کم بودن ابعاد در مواردی کاربرد داشته که قرار است فشار کمی را تحمل کنند. شما توانسته وزن صفحه ستون 20*20 را از طریق فرمول بیس پلیت محاسبه کنید.

وزن صفحه ستون 30 در 30 

در ادامه مقاله ” هر صفحه ستون چند کیلو است؟” به بررسی و تعیین وزن انواع ستون ها با سایزهای مختلف می پردازیم. پیش از پرداخت به این موضوع اجازه بدهید تا کاربرد صفحه ستون 30 در 30 را به شما بگوییم. به طور کلی می توان کاربرد این نوع صفحه ستون را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ستون سقف های پلیتی یا عرشه فولادی
  • ستون برای سقف آلاچیق ها
  • ایجاد سایه بان برای پارکینگ ها.

در مورد وزن این صفحه ستون ها باید بدانید که از آن ها معمولا برای جاهایی که فشار وارده بر ستون بسیار کم و ناچیز باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.

وزن صفحه ستون 40 در 40

صفحه ستون های 40 در 40 دارای ابعاد بیشتری نسبت به نوع قبلی هستند. از صفحه ستون های 40 در 40 زمانی استفاده می شود که قرار است این بخش از سازه تحت مقدار کمی فشار قرار بگیرد. در واقع داشتن ابعاد بیشتر هم به دلیل فراهم شدن امکان استفاده از این صفحه ستون ها برای مواردی است که فشار بیشتری را متحمل می شوند.

میزان وزن صفحه ستون 40*40 بر طبق فرمول محاسبه وزن ورق های فولادی تعیین می شود. اتصالات صفحه ستون 40 در 40 به طور معمول توسط 4 عدد بولت انجام می گیرد که باید طول آن ها تا حدودی زیاد باشد که تعیین این موارد بر عهده مهندس مسئول و طراح پروژه مورد نظر است.

وزن صفحه ستون 40 در 40

وزن صفحه ستون 50 در 50

حالا که تا حدوی متوجه شدید هر صفحه ستون چند کیلو است، بهتر است تا در مورد وزن صفحه ستون های با ابعاد 50 در 50 هم اطلاعاتی در اختیار داشته باشید. به طور کل، زمانی که از وارد آمدن فشارو وزن زیاد به صفحه ستون ها اطمینان حاصل می شود، باید از صفحه ستون های با ابعاد بالاتر استفاده شود. این نکته ای بود که در بخش قبل هم به آن اشاره شد. اما وزن صفحه ستون 50 در 50 چقدر است؟

محاسبه وزن این نوع از صفحه ستون ها با استفاده از فرمولی که درابتدای مقاله آورده شد، صورت می پذیرد. برای اتصال این صفحه ستون ها از 4 یا 6 عدد بولت استفاده می شود. نوع بولت انتخابی به محل استفاده از صفحه ستون بستگی دارد. زمانی که فشار بالایی بر روی این محصول وارد می شود، مساحت بالا و سطح تماس مناسب آن با فونداسیون موجب می شود تا فشار به شکل متعادل منتقل گردد.

نکات قابل توجه در هنگام نصب صفحه ستون ها

برای نصب صفحه ستون ها باید به نکات فنی توجه ویژه ای داشت. چرا که رعایت نکردن آن ها می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. ما در این مقاله ازسایت ثامن تجارت به شما آموزش دادیم تا محاسبه کنید وزن هر صفحه ستون چند کیلو است و با وزن صفحه ستون 50*50، 30*30 و 20*20 آشنا شدید. نکته قابل توجه در این بخش، استفاده از بولت های بلند مانند بولت 25 میلگرد آجدار 70 سانتی برای تحمل بهتر وزن توسط صفحه ستون است. همچنین باید به تراز بودن صفحه ستون ها دقت شود و از شاغول بودن ستون جوش داده شده یا گیچ شده روی آن ها، اطمینان حاصل شود.

منبع: kloecknermetals.com

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه