مشاوره و فروش
02137163

ورشو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قیمت ورشو
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
14 بازدید

ورشو یا nickel silver، طیفی از آلیاژهای مس، نیکل و روی است که ظاهر نقره‌ای دارد اما نقره ندارد! ترکیب آن از 7 تا 30 درصد نیکل متغیر است، آلیاژی که بیشترین استفاده را دارد 18 درصد ورشو (18 درصد نیکل، 62 درصد مس، 20 درصد روی) است. به‌طورکلی محتوای روی با افزایش نیکل کاهش می‌یابد، و محتوای مس بین 53 تا 63 درصد متغیر است. در مقابل، نقره استرلینگ آلیاژی است که در آن نقرۀ خالص حداقل 92.5 درصد محتوای آن را تشکیل می‌دهد. در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قرار است بدانیم ورشو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ و شما را با تفاوت ورشو و برنج آشنا سازیم. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید ورشو و استعلام قیمت ورشو تا پایان نوشتۀ امروز در کنار ما باشید.

ورشو چیست؟

آلیاژهای ورشو که به‌عنوان نقرۀ آلمانی یا نیکل برنج نیز شناخته می‌شوند، گروهی از آلیاژهای مس بوده که حاوی نیکل، روی و گاهی فلزات دیگری مانند آهن، سرب یا منگنز هستند. این آلیاژها ظاهری نقره‌ای دارند و به دلیل استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی چشم‌گیر شناخته می‌شوند.

به نقل از ویکی پدیا:

ورشو، نقرهٔ‌نیکلی (به انگلیسی: nickel silver) نقرهٔ آلمانی، آرژِنتان، نقرهٔ‌نو، نیکل‌برنج، آلباتا، آلپاکا و یا الکتروم آلیاژی ساخته شده از فلزات مس، نیکل و روی است. این فلز معمولاً با ترکیب‌بندی ۶۰٪ مس، ۲۰٪ نیکل و ۲۰٪ روی ساخته می‌شود. ورشو جلایی مانند نقره دارد و در برابر زنگ‌زدگی نیز مقاوم است. با توجه به وجود مس و روی، ورشو گاهی یکی از انواع برنج محسوب می‌شود.

اهمیت این آلیاژها در رنگ، شکل‌پذیری، خواص مکانیکی خوب و مناسب بودن آن‌ها برای کار در طیف گسترده‌ای از اشکال ریخته‌گری، نوردشده و اکسترودشده یا کشیده است. افزودن 1 تا 2 درصد سرب خواص ماشین‌کاری را بهبود می‌بخشد. چنین آلیاژهایی بهتر از برنج در برابر خوردگی مقاومت می‌کنند، اما از طریق اثر گوگرد در هوا به‌آرامی کدر می‌شوند. رنگ آن‌ها از تقریباً سفید در آلیاژ 30 درصد تا زرد برنجی کم‌رنگ در آلیاژهایی با محتوای نیکل کم متغیر است.

شما می‌توانید برای خرید ورشو یا نقره نیکل مورد نیاز خود، به بخش مربوطه در منوی سایت ما مراجعه کرده و علاوه‌بر استعلام قیمت روز ورشو، تجربۀ خریدی آسان و منحصربه‌فرد را برای خود به ارمغان آورید.

آشنایی با کاربردهای ورشو

اکنون که دریافتیم ورشو چیست ، بیایید با مصارف این دسته از محصولات پرکاربرد نیز آشنا شویم. آلیاژ طبیعی به نام پاکتونگ (مس سفید) که توسط چینی‌ها از سنگ معدن مس نیکل ذوب می‌شود، یکی از اولین آلیاژهایی بود که توسط انسان استفاده شد. بعدها با افزودن سنگ معدن روی بهبود یافت و توسط شرکت هند شرقی به اروپا وارد شد. آلیاژی که تا سال 1840 در اروپا با اختلاط سه فلز ساخته می‌شد، تا سال 1914 به‌عنوان نقرۀ آلمانی به شهرت رسید. پس از راه‌اندازی کارخانۀ آبکاری در بیرمنگام در سال 1844، نقرۀ آلمانی همچنان برای آبکاری نقره ماده‌ای بسیار مناسب بود.

ورشو به‌طور گسترده در کاربردهای زیر به چشم می‌خورد:

  • رومیزی آبکاری‌شده و ظروف نقرۀ زینتی
  • جواهرات
  • فلزکاری معماری و تزئینی
  • برخی از تجهیزات مواد غذایی و شیمیایی
  • اتصالات دریایی و لوله‌کشی
  • به‌صورت نوار نورد سخت برای عناصر فنری به‌ویژه در رله‌های برق و مخابرات

ورشو چیست؟

خواص ورشو چیست؟

ورشو یک مادۀ همه‌کاره است که توسط تمامی افراد از علاقه‌مندان گرفته تا صنعت‌کاران استفاده می‌شود. ورشو که از یک آلیاژ تشکیل شده است، یکی از فلزات نادرست موجود در بازار امروز به شمار می‌رود. در این قسمت از مقالۀ ورشو چیست برخی از ویژگی‌های مشترک ورشو و نحوۀ استفاده از آن در محیط تولید امروزی را برای شما قرار داده‌ایم:

ورشو اصلاً نقره نیست!

درحالی‌که اکثر مردم بر این باورند که ورشو حاوی نقره و سایر فلزات است، اما این درست نیست. ورشو از آلیاژی تشکیل شده است که حاوی نیکل، روی و مس است. درجۀ فلز به فرآیند ذوب بستگی دارد که می‌تواند بر درصد فلزات موجود در فرمول تأثیر بگذارد. این آلیاژها معمولاً حاوی 25٪ نیکل و تا 40٪ روی هستند و بقیۀ فرمول توسط مس گرد می‌شود.

ورشو را به دلیل درخشندگی به این نام می‌نامند!

ورشو که به آن نقرۀ آلمانی نیز می‌گویند، به دلیل پرداخت فلز به‌عنوان نقره در نظر گرفته می‌شود. بیشتر مواد ورشو روشن و براق هستند و همین امر باعث می‌شود تا ظاهری بسیار شبیه به نقره داشته باشند.

ورشو به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد!

از ساخت کارد و چنگال گرفته تا جواهرات و ظروف هدیه، ورشو در بازار مصرف بسیار به کار گرفته می‌شود. در صنعت، این ماده به صورت فنر برای ارتباطات از راه دور ساخته می‌شود.

ورشو آلیاژهایی از مس، نیکل و روی است!

به آن‌ها برنج نیکل نیز گفته می‌شود، نقره به درخشش نقره‌ای جذاب آن‌ها اشاره دارد. نقره‌های نیکل دارای مقاومت در برابر خوردگی خوبی بوده و استحکام کم تا متوسطی دارند. آن‌ها در تجهیزات حمل غذا و نوشیدنی، سخت‌افزار تزئینی، ظروف رومیزی آبکاری‌شده، تجهیزات نوری و عکاسی و آلات موسیقی استفاده می‌شوند.

شما می‌توانید برای خرید ورشو مورد نظر خود و نیز استعلام قیمت روز ورشو با کارشناسان ثامن تجارت تماس حاصل فرمایید.

جدول آلیاژ ورشو

ریزساختار نقره‌های نیکل عمدتاً آلیاژهای محلول جامد تک‌فاز هستند. در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین ترکیبات این محصول می‌پردازیم:

ورشو با 7 تا 20 درصد نیکل و 14 تا 46 درصد روی

ساختار آلیاژهای روی بالاتر، ساختاری دو فازی است، مشابه ساختار برنج‌های با روی بالا. نیکل در مس محلول است، بنابراین در محلول جامد با مس باقی می‌ماند. روی حلالیت محدودی در مس دارد.
ورشو با بیش از 32 درصد روی

آلیاژهایی شامل فازهای آلفا و بتا هستند. این آلیاژها در طیف وسیعی از دماها جامد می‌شوند، ریزساختار ریختگی حاصل حاوی دندریت‌های هسته‌دار یا دندریت‌هایی با گرادیان ترکیب در سراسر ضخامت است. ترکیب مواد بین بازوهای دندریت غنی از روی و نیکل است.

ورشو با کمتر از 32 درصد روی

این ساختارهای فرفورژه دانه‌های مس آلفای هم‌محور تک‌فاز و دوقلو بوده و آلیاژهای دوفاز حاوی ترکیبی از دانه‌های آلفا و بتا هستند.

انواع ورشو چیست؟

آلیاژهای ورشو از مس، نیکل و روی تشکیل شده‌اند. اگرچه آن‌ها معمولاً به‌عنوان آلیاژهای نقره شناخته می‌شوند، اما حاوی نقره نیستند. در عوض به دلیل رنگ و شباهتشان به نقره از نظر ظاهری، این‌طور نامگذاری شده‌اند.

چندین نوع گوناگون از آلیاژهای ورشو وجود دارد که هر کدام دارای ترکیبات و خواص منحصربه‌فرد خود هستند. در ادامۀ مطلب ورشو چیست به معرفی برخی از رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

ورشو چیست

ورشو C75200

یکی از رایج‌ترین انواع آن C75200 است که به ورشو 18 نیز معروف است. این آلیاژ حاوی 18 درصد نیکل، 62 درصد مس و 20 درصد روی است. مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد و همین موضوع آن را به گزینه‌ای محبوب برای کاربردهای دریایی و معماری تبدیل می‌کند.

ورشو C76400

نوع دیگری از آلیاژ ورشو C76400 بوده که به ورشو 12 نیز معروف است. این آلیاژ حاوی 12 درصد نیکل، 65 درصد مس و 23 درصد روی است. استحکام کششی بالایی دارد و برای استفاده در فنرها، قالب‌های سیمی و سایر کاربردهایی که در آن‌ها استحکام و دوام ضروری است، بسیار ایدئال است.

ورشو C77000

C77000 یا ورشو 14، آلیاژی با 14 درصد نیکل، 64 درصد مس و 22 درصد روی است. دارای خواصی مشابه با C75200 است، اما با کمی استحکام و شکل‌پذیری بالاتر. این آلیاژ معمولاً در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی و همچنین برای ساخت آلات موسیقی استفاده می‌شود.

ورشو C77600

نوع دیگری از آلیاژ ورشو C77600 بوده و به ورشو 10 نیز معروف است، این آلیاژ حاوی 10 درصد نیکل، 65 درصد مس و 25 درصد روی است. مقاومت بسیار خوبی را در برابر ترک‌خوردگی ناشی از تنش از خود به نمایش می‌گذارد و برای استفاده در محیط‌های دریایی و سایر محیط‌های خشن بسیار مناسب است.

تفاوت برنج و ورشو چیست؟

نیکل یک فلز فوق‌العاده است و اغلب به‌عنوان یک عامل تقویت‌کننده استفاده می‌شود. نیکل که با برنج متفاوت است، روکش نقره‌ای را ارائه می‌دهد که به بهترین وجه برای فضای داخلی سنتی مناسب است. اگر یک مولتی‌متر الکتریکیِ به‌اندازۀ کافی حساس دارید که اهم را اندازه‌گیری می‌کند، می‌توانید مقاومت طول مساوی برنج را در مقابل ورشو مقایسه کنید. برنج الکتریسیته را بهتر هدایت می‌کند به‌معنای مقاومت کمتر نسبت به ورشو دارد.

خرید ورشو از بازرگانی ثامن تجارت

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به این پرسش پاسخ دادیم که ورشو چیست و شما را با کاربردهای ورشو و تفاوت ورشو با برنج آشنا ساختیم. چنانچه قصد خرید ورشو مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت روز ورشو و قیمت برنج اطلاع یابید، تنها کافی است با متخصصان ثامن تجارت تماس بگیرید.

 

 

 

پرسش‌های متداول

ورشو چیست؟

ورشو یا nickel silver، طیفی از آلیاژهای مس، نیکل و روی است که ظاهر نقره‌ای دارد اما نقره ندارد! ترکیب آن از 7 تا 30 درصد نیکل متغیر است، آلیاژی که بیشترین استفاده را دارد 18 درصد ورشو (18 درصد نیکل، 62 درصد مس، 20 درصد روی) است.

کاربردهای ورشو چیست؟

ساخت جواهرات، ساخت تجهیزات دریایی و لوله‌کشی، ساخت تجهیزات شیمیایی و…

مطالب مرتبط