مشاوره و فروش
02191003181

فرایند نورد سرد و گرم چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

852350 image1669824199
۹ آذر ۱۴۰۱
7 بازدید

فرآیند نورد سرد و گرم چیست، شما نیز ممکن است با این دو اصطلاح برخورد کرده باشید، اما ندانید که فرق این دو با یکدیگر چیست؛ از این رو در ادامه در مورد آن ها بیشتر توضیح می دهیم. از جمله خدمات مهم سایت ثامن تجارت، نورد کاری می باشد که می توانید بسیاری از انواع پروفیل های فولادی از طریق این فرایند ساخته می شود. در ادامه شما را با کاربرد و مزایای نورد گرم و سرد آشنا خواهیم کرد.

نورد چیست؟

به مجموعه عملیاتی که برای کاهش ضخامت ورق مورد استفاده قرار می گیرد، نورد گفته می شود. از دستگاه نورد برای انجام دادن این فرایند استفاده می کنند. نوردکاری به صورت نورد سرد و نورد گرم انجام می شود. در ادامه به صورت جداگانه در مورد هر کدام از آن ها توضیح داده می شود.

نورد سرد و گرم چیست؟

نورد گرم یا نورد سرد، کدام را انتخاب کنیم؟ یکی از بخش های حیاتی کار یک مهندس، انتخاب مواد مناسب برای کاربرد آن هاست. در حال حاضر انواع زیادی از فلز برای انتخاب وجود دارد. هر کدام مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از انواع فولاد برای لوازم خانگی مناسب هستند، برخی دیگر برای صنایع خودروسازی یا دریایی، مخازن گاز، ساختمان‌ها و غیره. پس فرایند نورد سرد و گرم هر کدام منجر به تولید محصولات متنوعی می شود. 

روش نورد گرم

نورد گرم در دماهای بالاتر از دمای تبلور مجدد ماده انجام می شود. در مورد فولاد، دما از 1000 درجه سانتیگراد بالاتر می رود. ماده اولیه معمولاً شمش یا تخته فولادی است. ابتدا آن ها را بالاتر از دمای ذکر شده گرم می کنند. مرحله بعدی تغذیه آنها به ماشین آلات نورد است. نورد مداوم شکل نهایی مطلوب را می دهد. در نورد گرم مواد مذاب از بین غلتک های نورد، عبور داده شده تا به ضخامت مورد نیاز برسند.

what is cold and hot rolling

کاربرد میلگرد نورد گرم

فولاد نورد گرم زمانی که تلرانس های تنگ از اهمیت بالایی برخوردار نیستند، انتخاب خوبی است. برخی از کاربردهای رایج فولاد نورد گرم عبارتند از:

  • ساخت و سازها؛
  • ساخت لوله ها؛
  • ساخت قاب کامیون؛
  • ساخت درب و قفسه؛
  • خطوط راه آهن؛
  • ساخت قطعات ماشین راه آهن.

نورد سرد چیست؟

برخلاف نورد گرم، نورد سرد با فلز کمتر از دمای تبلور مجدد آن رخ می دهد. کل فرآیند مانند نورد گرم شروع می شود تا بدون مقاومت زیاد شکل اولیه را بدهد. پس از آن، فلز در دمای اتاق خنک شود.

سپس نیمی از محصولات به کارخانه های احیای سرد تغذیه می شوند. این ماده با استفاده از روغن خنک می شود که در طول فرآیند نورد نیز به عنوان روان کننده عمل می کند. با نازک شدن ورق فلزی بین رول ها، سرعت آن افزایش می یابد. این به معنای سایش و تغییر شکل مواد است اگر یک لایه روغن وجود نداشته باشد تا تماس را به حداقل برساند. بنابراین فولاد نورد سرد با سطح روغنی و صاف قابل شناسایی است.

همانطور که کار در دماهای کمتر از دمای تبلور مجدد انجام می شود، سخت شدن کرنش رخ می دهد. رول ها باعث تغییر شکل پلاستیک می شوند. بنابراین، استحکام تسلیم فولاد نورد سرد بیشتر از فولاد نورد گرم است. به عنوان مثال، یک محصول فولادی نورد گرم ممکن است دارای مقاومت تسلیم 235 مگاپاسکال باشد. در مقایسه، یک محصول فولاد نورد سرد با ترکیب شیمیایی یکسان دارای مقاومت تسلیم 365 مگاپاسکال است. در نورد سرد به وسیله جک های هیدرولیکی و پنوماتیکی بر روی ورق با ضخامت بالا، و به کمک غلتک ها فشار وارد می شود. مزایای نورد سرد عبارتند از:

  1. ابعاد تمام شده دقیق؛
  2. سطح تمیز؛
  3. خواص استحکام بیشتر.
what is cold and hot rolling 01

کاربرد نورد سرد چیست؟

اگرچه قیمت فولاد نورد سرد گرانتر از فولاد نورد گرم است، اما مزایای ذکر شده آن را برای بسیاری از کاربردها مفید می کند. محصولات نهایی برای دستیابی به یک نتیجه خوب نیاز به تکمیل سطح اضافی کمتری دارند ، زیرا سطوح از قبل صاف هستند. نمونه هایی از کاربردهای فولاد نورد سرد عبارتند از:

  • مبلمان فلزی؛
  • قطعات سازه ای؛
  • لوازم خانگی؛
  • آبگرمکن؛
  • ظروف فلزی؛
  • پره های فن.

نتیجه گیری

نورد با توجه به دمای عملیات به دو نوع نورد سرد و نورد گرم تقسیم می شود. فرایند نورد گرم بیش از هر فرایند تولیدی دیگر، فرایند تولید را انجام می دهد و نورد سرد بیشترین فرایند تولید را در بین تمامی فرایندهای کار سرد دارد. در این مطلب شما را با نورد سرد و گرم چیست، آشنا کردیم. حال شما برای انجام فرایند نوردکاری برای انواع پروفیل های خود می توانید با کارشناسان سایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه