مشاوره و فروش
02191003181

استاندارد ck45 بر اساس نوع ساختار و عملکرد

ck45 standard based type structure function
3 اردیبهشت 1402
70 بازدید

فولاد ck45 یکی از آلیاژهای آهن است که با کربن ترکیب شده است. همچنین استاندارد ck45 بر اساس نوع ساختار و عملکرد توسط دو کشور تعیین می‌شود. این فولاد با داشتن کربن در ترکیب شیمیایی خود، دارای انعطاف پذیری مناسبی است که از آن در صنایع مختلفی مثل خودروسازی استفاده می‌کنند. همانطور که اشاره شد، هر آهن نسبت به کربنی که دارد، با کربن آمیخته می‌شود؛ به همین دلیل، فولاد را به سه دسته کم کربن، کربن متوسط و پر کربن دسته بندی می‌کنیم.

فولاد ck45 جزو دسته فولاد با کربن متوسط است که از آن در ساخت میلگرد، ورق و تسمه استفاده می‌کنند. در ادامه این مطالب از ثامن تجارت به شرح و معرفی کامل این فولاد، ویژگی‌ها، کاربرد و استاندارد آن خواهیم پرداخت. پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی کامل فولاد ck45

فولاد ck45 یک از متداول‌ترین و در دسترس‌ترین فولادهای تولید شده می‌باشد که دارای کارایی فراوانی است. همچنین، این فولادبه دو صورت نرمال و ماشینکاری، تولید می‌شود و در طی فرآیند نورد گرم، به مرجله تولید می‌رسد. علاوه بر این، در ساختار فولاد عناصر دیگری مانند سیلیسم و منگنز به کار برده شده است که میزان استفاده از سیلیسیم 0.25 درصد و میزان استفاده از منگنز 0.65 درصد می‌باشد. در ادامه مطالب به طور مفصل و کامل درباره استاندارد ck45 بر اساس نوع ساختار و عملکرد صحبت خواهیم کرد. این موارد موجب انتخاب و خرید فولاد ck45 شده است.

ویژگی فولاد ck45

فولاد ck45 دارای ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشد. می‌توان گفت ویژگی‌های ممتاز و برجسته آن، موارد زیر می‌باشند:

  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر کشش
  • مقاومت در برابر اصطکاک

همچنین این فولاد برای عملیات حرارتی مختلف مناسب می‌باشد. با اینکه فولاد ck45 دارای قابلیت جوش پذیری خوب و مناسبی است، اما با توجه به میزان کربن و منگنز استفاده شده در ترکیب شیمیایی خود، فرآیند جوشکاری روی آن نیاز به دقت بالایی دارد تا فولاد هیچ لطمه‌ای نبیند و دچار سختی و خوردگی نشود.

همچنین، فرآیند تولید فولاد ck45 به گونه‌ای است که دو عنصر کربن و منگنز در کوره آلیاژ سازی به آهن مذاب با مقادیر گفته شده اضافه می‌شوند و با کمک روش ریخته گری پیوسته، محصول نهایی در اشکال مختلفی به مرحله عرضه می‌رسد. استاندارد ck45 بر اساس نوع ساختار و عملکرد نیز جزوی از ویژگی‌های این محصول است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ویژگی فولاد ck45

خواص مکانیکی فولاد ck45

همانطور که در مطالب بالاتر اشاره شد، فولاد ck45 دارای خواص و ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی می‌باشد که از جمله مهم‌ترین آنها موارد زیر قابل ذکر است:

  • استحکام کششی به میزان ۵۸۵ مگاپاسکال نسبت پواسون ۲۹
  • دمای سختی به میزان ۸۲۰ تا ۸۶۰ درجه‌ سانتی‌ گراد
  • دمای آنیلینگ به میزان ۶۵۰ تا ۷۰۰ درجه‌ سانتی ‌گراد
  • دمای آهنگری تا ۱۱۰۰ درجه‌ سانتی ‌گراد
  • افزایش طول به میزان ۴ تا ۱۷ درصد

کاربرد فولاد ck45

فولاد ck45 بر اساس خواص و ویژگی‌هایی که در اختیار دارد، دارای کابردهای متنوعی می‌باشد. این موضوع سبب شده است تا از این فولاد پراستفاده در تهیه ابزار و ساخت وسایل مختلف استفاده کنند. مهم‌ترین کابردهای فولاد ck45 به شرح زیر می‌باشد:

  • قابل استفاده در صنایع مختلف، مانند پتروشیمی، نفت و همچنین صنعت خودروسازی (ساخت خودروهای سبک و سنگین)
  • برای ساخت قطعاتی مانند میل ‌لنگ، میله‌های متصل ‌کننده، شِفت، بوش، اکسل، چرخنده‌ کوچک و…
  • ساخت ابزارهای دستی، انبردست، چکش، میخ، پیچ، چاقوی آهنی و دندانه ‌دار
  • ساخت ابزاری مانند گاو آهن و سایر ابزار مرتبط با آن

در ساخت محصولا گفته شده، نکاتی مانند نقطه ذوب فولاد و آهن حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا محصول مورد نظر تولید شود.

استاندارد ck45 بر اساس نوع ساختار و عملکرد

اساس استاندارد ck45 بر اساس نوع ساختار و عملکرد زیر نظر DIN آلمان و SAE آمریکا می‌باشد. آلمان این فولاد را با کد 1.1191 و آمریکا فولاد ck45 را با کد 1045 نام ‌گذاری کرده‌ است. میلگردهای کربن متوسط در بازار داخلی نیز با نام‌های 1060، V945  و C60 و به قطرهای ۱۲ تا ۸۰۰ میلی ‌متر، به صورت شاخه‌های ۶ متری در بازار برای خرید موجود است.

به طور معمول، عرضه‌ این نوع فولاد به صورت آنیل ‌شده و یا با کم‌ترین میزان سختی و مقاومت است تا کار روی آن به راحتی قابل انجام باشد. همچنین، قیمت فولاد ck45 در قالب میلگرد از سایر نمونه‌های موجود در بازار بیشتر می‌باشد. علاوه بر این، برند تولید کننده و کیفیت محصول هر کارخانه قیمت نهایی این محصول را تعیین می‌کند.

استاندارد ck45 بر اساس نوع ساختار و عملکرد

سخن پایانی

با مطالعه استاندارد ck45 بر اساس نوع ساختار و عملکرد، ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌توانید برای انتخاب و خرید فولاد ck45 تصمیم گیری کنید. بدین منظور، می‌توانید به وب سایت فروشگاهی ثامن تجارت مراجعه کرده و با مشاهده لیست به روزترین قیمت فولاد ck45 به همراه ویژگی‌های آن، محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. همچنین، می‌توانید با متخصصان مجموعه ما در ارتباط باشید تا اطلاعات لازم را دریافت کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه