مشاوره و فروش
02137163

کاربرد فولاد در صنایع

کاربرد فولاد در صنایع
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
8 بازدید

فولاد (steel) یکی از پرمصرف‌ترین فلزات در جهان است که دارای ویژگی‌های متفاوتی بوده و در اشکال و آلیاژهای گوناگونی برای پاسخگویی به طیف وسیعی از کاربردها تولید می‌شود. فولاد در ساده‌ترین شکل خود آهن آلیاژی با کربن است، اما می‌توان با افزودن عناصر دیگری مانند کروم، نیکل، مولیبدن، سیلیسیم و منگنز، یک‌سری فولاد با خواص متفاوت ایجاد کرد. در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به معرفی کاربرد فولاد در صنایع گوناگون می‌پردازیم. اگر قصد خرید فولاد مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت روز فولاد اطلاع یابید، تا انتهای نوشتۀ امروز ما را همراهی کنید.

کاربرد فولاد در صنایع

فولاد به دلیل خواص متنوع، استحکام بالا و هزینۀ تولید پایین برای ساخت محصولات زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعجبی ندارد که بسیاری از صنایع به فولاد وابسته باشند. بدون صنعت فولاد، بسیاری از صنایع دیگر نمی‌توانستند به اندازۀ امروز به رشد و شکوفایی دست یابند.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد یا پولاد (به انگلیسی: Steel) آلیاژی از آهن است، که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد جرم آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل کنترل است. استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، پل‌ها قطارها، خودروها، ماشین آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.

فولاد به دلیل خواص منحصربه‌فرد خود در صنایع متعددی مانند:

  • دکوراسیون داخلی و خارجی
  • صنایع پزشکی
  • صنایع دریایی
  • صنایع الکترونیک
  • جواهرسازی
  • صنایع حمل‌ونقل و خودروسازی
  • تولید لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی
  • صنایع غذایی
  • صنایع تولید برق
  • کشاورزی
  • ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی
  • تولید مبلمان و دکوراسیون داخلی
  • صنایع نفت و گاز
  • صنایع معدنی
  • ساختمان‌سازی

مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد فولاد در صنایع

اما به‌طورکلی کاربردهای فولاد را می‌توان بر اساس میزان مصرف به هفت قسمت اساسی تقسیم کرد. بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد (WSA)، درصد فولاد اختصاص‌یافته به هر بخش به شرح زیر است:

ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها

51%
تجهیزات مکانیکی

15%

ماشین‌آلات

12%
محصولات فلزی و پزشکی

11%

حمل‌ونقل

5%
لوازم خانگی

3%

تجهیزات الکتریکی

3%

اگر قصد خرید فولاد مورد نیاز خود را دارید، تنها کافی است همین حالا با کارشناسان مجموعۀ ثامن تجارت تماس بگیرید.

کاربرد فولاد در صنایع ساختمان‌سازی

بیش از نیمی از تولید سالانۀ فولاد برای ساخت ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها، مانند پل‌ها استفاده می‌شود. بر اساس گزارش WSA، بیشترین فولاد مورد استفاده در این بخش در میلگردهای تقویت‌کننده (44%) و محصولات ورقی مانند ورق‌های مورد استفاده در دیوارها و سقف‌های داخلی (31%) است. فولاد علاوه‌بر کاربردهای سازه‌ای در ساختمان‌ها برای سیستم‌های HVAC و مواردی مانند پله‌ها، ریل‌ها و قفسه‌بندی نیز استفاده می‌شود.

انواع گوناگون فولاد را می‌توان برای رفع نیازهای منحصربه‌فرد پروژه‌های زیربنایی طراحی کرد تا در اجزای گوناگون در محیط‌های متفاوت مورد استفاده قرار گیرد. بسته به شرایطی که سازه در معرض آن قرار می‌گیرد، می‌توان از یک آلیاژ فولادی خاص یا یک آلیاژ رایج‌تر بهره گرفت.

کاربرد فولاد در صنایع ساخت تجهیزات مکانیکی

فولاد یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مواد در تجهیزات مکانیکی به شمار می‌رود. فولاد درواقع آلیاژی از آهن و کربن است که خواص مکانیکی و شیمیایی آن با افزودن عناصر دیگری مانند کروم، نیکل، مولیبدن و وانادیم بهبود می‌یابد. حتی اگر محصولی از فولاد ساخته نشده باشد، به احتمال زیاد توسط دستگاه فولاد تولید می‌شود.

دومین کاربرد عمدۀ فولاد شامل تولید بولدوزر، تراکتور، ماشین‌آلات ساخت قطعات خودرو، جرثقیل و ابزارهای دستی مانند چکش و بیل است. همچنین از نورد برای شکل دادن به فولاد در اشکال و ضخامت‌های متفاوت استفاده می‌شود. اگر شما نیز قصد دارید از مزایای این دسته از محصولات در صنعت مورد نظر خود بهره ببرید، تنها کافی است از طریق شمارۀ 02191003181 با کارشناسان مربوطه تماس گرفته و علاوه‌بر استعلام قیمت روز فولاد، نسبت به خرید فولاد مورد نیاز خود نیز اقدام نمایید.

کاربرد فولاد در صنایع خودروسازی

فولاد به‌طور گسترده در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود. از مصارف فولاد در این صنعت می‌توان به ساخت قطعات موتور، بدنۀ خودرو، تیرآهن و سایر قطعات فلزی اشاره کرد. فولاد به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، انعطاف‌پذیری و پایداری در برابر شرایط مختلف محیطی، انتخاب خوبی برای ساخت قطعات خودرو شناخته می‌شود.

کاربرد فولاد در صنایع تولید محصولات فلزی و پزشکی

این بخش شامل انواع محصولات مصرفی مانند مبلمان، بسته‌بندی مواد غذایی، نوشیدنی و تیغ می‌شود. فولاد یک مادۀ باارزش در صنعت بسته‌بندی است؛ زیرا می‌تواند از کالاهای شما در برابر عواملی مانند هوا، آب و قرار گرفتن در معرض نور محافظت کند. فولاد همچنین کاملاً قابل‌بازیافت بوده و می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد و به محیط زیست کمک کند. فولاد در تجهیزات پزشکی به‌عنوان یک مادۀ ساختاری بسیار مهم و کاربردی استفاده می‌شود. از انواع فولادهای مورد استفاده در تجهیزات پزشکی می‌توان به فولاد ضدّزنگ L316 اشاره کرد. این نوع فولاد یکی از مقاوم‌ترین و مرغوب‌ترین فولادها است. از ویژگی‌های مهم آن عبارتند از:

کاربرد فولاد در صنایع

مقاومت در برابر خوردگی

فولاد L316 در برابر اثرات مواد شیمیایی مانند اسیدها و قلیاها مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد. این ویژگی آن را برای ساخت دستگاه‌های پزشکی که با مواد شیمیایی در تماس هستند، ایدئال می‌سازد.

مقاومت در برابر خوردگی الکتریکی

فولاد L316 مقاومت بالایی در برابر خوردگی الکتریکی دارد. این ویژگی بسیار مهم است، زیرا در وسایل پزشکی که با بافت بدن در تماس هستند، این موضوع اهمیت زیادی دارد که خوردگی الکتریکی رخ ندهد.

بی‌حسی آلرژیک

فولاد L316 خاصیت بیهوشی آلرژیک دارد و در برخورد با پوست و بافت بدن به‌خوبی تحمل می‌شود. این ویژگی آن را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت دستگاه‌های پزشکی و آزمایشگاهی که با بدن در تماس هستند، تبدیل می‌کند.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب‌سایت ثامن تجارت به معرفی کاربرد فولاد در صنایع گوناگون پرداختیم و شما را با جدول کاربرد فولاد آشنا ساختیم. چنانچه قصد خرید فولاد مورد نیاز خود را داشته و می‌خواهید از قیمت روز فولاد اطلاع یابید، به بخش مربوطه در منوی سایت ما مراجعه کرده و یا با متخصصان ثامن تجارت تماس بگیرید.

مطالب مرتبط