مشاوره و فروش
02137163

ورق سیاه ST33 چیست؟

st33 black sheet
۲۲ خرداد ۱۴۰۳
73 بازدید

ورق سیاه ST33 از جمله ورق هایی است که در تولید محصولات مختلف به کار گرفته میشود. به دلیل اهمیت و کاراییاین محصول استفاده از آن در همه صنایع اعم از خودروسازی، ساخت انواع تانکرها و مخازن و … قابل تصور است. در واقع این نوع ورق سیاه نسبت به سایر ورق های از این جنس دارای انعطاف پذیری بیشتری است.  همین عامل هم باعث شده تا ازاین محصول بتوان در صنایع مختلف استفاده نمود.

مشخصات ورق ST37، ورق ST35 و ورق مورد بحث دراین مقاله تقریبا مشابه است. به طوری که در برخی از موارد آن ها را به جای یکدیگر به کار می برند. اما تفاوت هایی نیز برای آن ها در نظر گرفته شده و در بسیاری از موارد کارایی آن ها با یکدیگر متمایز اعلام می شود. با مطالعه این مقاله از شرکت ثامن تجارت همراه باشید تا اطلاعات بیشتر در خصوص این محصول در اختیار شما قرار دهیم.

ورق سیاه ST33

در بخش قبل نام گریدهای مهم ورق سیاه را بیان کردیم و گفتیم که این محصولات معمولا دارای کاربرد یکسانی هستند. اما چرا اصلا این گریدها ساخته شده اند و تفاوت ورق ST33 با سایر ورق های نام برده شده در چیست؟ در این خصوص لازم است بدانید که گرید بندی ورق هی گرم یا همان ورق سیاه بر اساس فولادی است که در ساخت آن به کار برده می شود. به طور کل ورق گرم معمولی گریدهای ST33 تا ST52 را شامل می شود. در ادامه این مقاله تفاوت اصلی این سه گرید را به شما خواهیم گفت. اما از توضیحات بالا متوجه شدیم که فولاد به کار رفته در گریدهای مختلف ورق سیاه ترکیبات متفاوتی دارند. این تفاوت بیشتر به دلیل میزان کربنی است که در آن ها به کار رفته. علاوه بر این گوگرد و فسفر نیز در این ترکیبات وجود دارند.

ورق سیاه ST33 یا نورد گرم چیست؟

این نوع ورق فلزی از طریق روش ترمومکانیکی به دست می‌آید که شامل تغییر شکل فولاد خشن در دمای بالا است. ترکیب آن کم کربن و متوسط ​​بوده و درعین‌حال، ساختار آن ریزدانه است و به آن خواص مکانیکی بالا، شکل‌پذیری عالی و جوش‌پذیری مطلوب می‌دهد. علاوه‌براین، هنگام اتصال با میکروآلیاژها (Nb، Ti، V و…) و با استفاده از داده‌ها و متغیرهای فرآیند مناسب، می‌توان به فولادهایی با استحکام و چقرمگی بسیار بالا دست یافت.

به نقل از ویکی پدیا:

ورق سیاه معمولی ساختمانی ST-37 که بیشترین مصرف را در بین ورقهای دیگر دارد به سه صورت ورق سیاه رول، ورق سیاه فابریک و ورق سیاه شیت شده یا به اصطلاح بازار ورق سیاه رول برشی معروف هست، تولید و عرضه می‌گردد.

ورق سیاه ST33

فرآیند ساخت ورق سیاه ST33

ورق سیاه از فولاد ساخته شده است که با قرار گرفتن در دمای بالا تغییر شکل می‌یابد. بنابراین، ما موفق به تغییر آن در فرآیندی به نام تغییر شکل ترمومکانیکی می‌شویم. رعایت زمان‌ها و اجتناب از خنک شدن قبل از اتمام کار ضروری است، زیرا وقتی خنک می‌شود حجم آن و همچنین چکش‌خواری آن را کاهش می‌دهیم.

ورق سیاه ST33 پس از لمینت، عمل استریپینگ را دریافت می‌کند تا سطح آن کاملاً تمیز شود. به این ترتیب هرگونه لکه، یا بقایای زنگ‌زدگی از بین رفته و محصول از خواصی مانند چکش‌خواری و شکل‌پذیری برخوردار می‌گردد. به همین دلیل این فولاد بسیار کامل بوده و همه‌کاره در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد ورق سیاه ST33

این فولاد از کاربردهای زیادی مانند ساخت قطعات خودرو، راه‌آهن، چرخ، لوله و سیلندر گاز و پروژه‌های عمرانی برخوردار است. این محصولات از پروژه‌های صنعتی گرفته تا کارهای عایق صوتی محل و بسیاری موارد دیگر را شامل می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای این فولادها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قطعات خودرو
  • تولید ماشین‌آلات ساختمانی
  • ساخت جاده و راه‌آهن
  • تولید قفسه و مبلمان
  • تولید لوازم خانگی
  • ساخت تجهیزات دریایی
  • ساخت انواع ورق

انواع ورق سیاه ST33

عامل اصلی در طبقه‌بندی ورق سیاه با توجه به ابعاد آن، ضخامت است. با توجه به ضخامت ورق سیاه، اگر این مقدار کمتر یا مساوی 3 میلی‌متر باشد، ورق سیاه نازک نامیده می‌شود. اگر ضخامت ورق بیش از 3 میلی‌متر باشد به آن ورق سیاه ضخیم می‌گویند. دو گرید معروف برای ورق‌های ساختمانی و صنعتی به ترتیب ST37 و ST52 هستند.

ضخامت‌های رایج تولید ورق سیاه نازک در ایران 2، 2.5 و 3 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. درحالی‌که در برندهای خارجی مانند روسیه ضخامت 1.5 میلی‌متر نیز در بازار به فروش می‌رسد. از نظر کاربرد، ورق گرم میله‌نازک به‌طور گسترده در صنعت پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی های ورق سیاه ST33

در این بخش از مقاله به شما خواهیم گفت که ورق سیاه ST33 دارای چه ویژگی هایی است. این ویژگی ها به همان ترکیات به کار رفته در ورق و نوع فولاد آن ها بستگی دارد.

  • ورق های ST33 معمولا با طی کردن زمان کمتری  تولید می شوند. لذا در یک بازه زمانی و د شرایط یکسان، دسترسی به ورق ها به مراتب بیشتر از سایر گریدهای ورق سیاه خواهد بود.
  • کوتاه بودن فریند تولید، هزینه کمتری را نیز برای ورق در پی داشته و در نتیجه تولید آن به راحتی قابل توجیه اقتصادی است.
  • این ورق دارای لبه های گرد است و ظاهری منحر به فرد دارد. البته سایر گریدهای ورق سیاه نیز کم و بیش از ین ویژگی برخوردار هستند.
  • سطح این ورق ها خشن و زبر است. این مورد در برخی از موارد به عنوان یکی از معایب ورق سیاه ذکر می گردد.

ورق سیاه ST33

تفاوت ورق ST33 با سایر گریدهای ورق سیاه

در بخش های قبل در مورد وجود کربن در ترکیبات انواع گریدهای ورق سیاه مطالبی را بیان کردیم. آن چه باید در نظر داشته باشید، اهمیت میزان کربن در کاهش خاصیت جوشکاری ورق است. یعنی هر چه قدر که میزان کمتری کربن د یک ورق به کار رفته باشد، امکان جوشکاری آن بالاتر است.

ورق  ST37

از سایر گریدها پرکاربردتر است. این ورق در تولید انواع مخازن و تانکرها و همچنین برای صنعت ساخت‌وساز کاربرد دارد.
ورق  ST52

بیشترین میزان کربن در میان گریدهای ورق سیاه را دارد. از طرفی دیگر انعطاف‌پذیری این ورق هم کم‌تر است.

ورق سیاه  ST33

دارای کمترین میزان کربن و در عوض بیشترین میزان انعطاف‌پذیری است.

خرید ورق ST33

قیمت انواع ورق سیاه به خصوص قیمت ورق ST52 و ورق ذوزنقه سیاه به دلیل نوسانات بازار، همواره در حال تغییر است. به گونه ای که نمی توان نرخ مشخصی را برای آن در نظر گرفت. اما با این حال بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصولات و از طرفی بررسی نمودارهای قیمت مربوط به چند روز گذشته می تواند برای پیش بینی کردن این قیمت موثر باشد. در حال حاضر امکان خرید ورق سیاه ST33از طریق فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت فراهم شده است. خوشبختانه نمودار مناسب برای مقایسه و پیش بینی قیمت ها هم در وب سایت همین فروشگاه ارائه گردیده تا شما عزیزان بتوانید ضمن انجام بررسی ها، هزینه کلی تولید محصول نهایی را نیز محاسبه نمایید.

مطالب مرتبط