مشاوره و فروش
02137163

6 علت ترک برداشتن میلگرد و شکستن آن

852350 image1670826934
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
40 بازدید

علت ترک برداشتن میلگرد می تواند به عوامل گوناگونی بستگی داشته باشد. میلگرد از جمله پرکاربردترین مسالح در پروژه های ساخت و ساز است که برای آرماتوربندی و ایجاد ستون از آن استفاده می کنند. پس این محصول باید دارای کیفیت بالای باشد. از این رو شما برای خرید میلگرد باکیفیت که کم تر دچار ترک خوردگی شود می توانید به فروشگاه آنلاین ثامن تجارت مراجعه کنید. از جمله مهم ترین دلایل ترک برداشتن میلگرد می توان به خمکاری نامناسب میلگرد اشاره کرد. در ادامه این مطلب شما را با عوامل دیگر شکستن میلگرد و راه های جلوگیری از آن آشنا می کنیم.

علت ترک برداشتن میلگرد چیست؟

مسلما بر این موضوع واقف هستید که میلگرد چیست و چه کاربردی در صنعت دارد! میلگرد در کنار بتن می تواند استحکام ساختمان شما را تضمین کند. استحکام و مقاومت بالا و توانایی آن در تحمل فشار و وزن زیاد میلگرد موجب شده که از آن در پروژه های ساختمانی و صنعتی استفاده کنند. اما شکستن میلگرد از جمله مواردی است که ممکن است برای این محصول به وجود آید. در ادامه شما را با این علل آشنا می کنیم.

reason for rebar cracking 01

ساختار و ترکیب مواد اولیه میلگرد

میلگرد ها به دو نوع ساده و آجدار تقسیم می شود که نوع آج دار آن در سه گرید A3، A2 و A4 ساخته می شوند که مهم ترین تفاوت آن ها در میزان کربن در ساختار آن هاست. کربن از جمله عنصرهای است که شکننده بوده و هر چه مقدار آن در میلگرد بالاتر باشد، احتمال این که میلگرد بشکن بیشتر است. اما علت شکستن کیلگرد فقط نیزان کربن نیست و به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که در ادامه شما را با آن آشنا می کنیم.

استفاده نکردن از میلگرد با گرید مناسب

باید برای پروژه های خود از میلگرد با گرید مناسب استفاده کرد. به عنوان نمونه از میلگرد A2 در سازه های بتنی استفاده می شود؛ زیرا میزان کربن آن در دو گرید دیگر کمتر است و از این رو شکنندگی کمتری دارد.

ایجاد نکردن زاویه درست در خم کردن میلگرد

شما نمی توانید میلگرد را تا حدی که بخواهید، خم کنید. پس یکی از علت شکستن میلگرد، خم کردن بیش از حد مجاز است. زاویه متناسب در انواع آرماتورهای گوناگون، متفاوت است. میزان خم کردن با توجه به گرید، قطر و مکان استفاده آن باید صورت گیرد.

گرم کردن بیش از اندازه میلگرد

گرم کردن میلگرد موجب ایجاد حساسیت در آن شده؛ زیرا موجب تغییر ساختار شیمیایی در آن می شود. برخی از افراد با داغ کردن آن موجب انعطاف پذیری آن شده و اقدام به خم کردنش می کنند. ولی گرم کردن مکرر موجب ترک برداشتن میلگرد می شود.

reason for rebar cracking

زنگ زدگی میلگرد

زنگ زدن و خوردگی میلگرد موجب ترک و شکستگی میلگرد شده و از این رو بر عمر و ماندگاری سازه بتن مسلح، تاثیرگذار است. دو نوع خوردگی برای میلگرد رخ می دهد که شامل خوردگی حفره ای و خوردگی شیاری است. فولاد کربنی که از جمله مواد اولیه برای ساخت میلگرد استفاده می شود، در شرایط غیر صحیح موجب زنگ زدگی می شود. زنگ زدگی موجب کاهش قدرت بین میلگرد و بتن شده و از جمله علت ترک برداشتن میلگرد است. با روش های زیر می توانید از خوردگی میلگرد جلوگیری کنید:

  • پوشش گالوانیزه
  • پوشش نفوذی
  • پوشش سطحی
  • پوشش بتنی
  • پوشش رنگ آمیزی

استفاده کردن از میلگرد با فرایند نورد سرد

فرایند نورد سرد و نورد گرم از جمله فرایندهای است که از طریق آن می توان اقدام به ساخت میلگرد کرد. با توجه به این که در فرایند نورد سرد بعد از حرارت دادن شمش، در دمایی کم تر از تبلور مجدد خنک می شود، موجب تغییر ساختار مولکولی شمش می شود و مقاومت میلگرد تولید شده را پایین می آورد. استفاده از این نوع میلگرد موجب تضعیف مقاومت سازه در برابر زلزله می شود.

نتیجه گیری

میلگرد از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد بوده که استفاده از آن در ساختمان سازی موجب افزایش مقاومت کششی بتن می شود. اما آرماتور ممکن است بنا بر دلایل مختلفی همچون: زنگ زدگی و خوردگی میلگرد، کربن بیش از حد در ساختار این محصول، نداشتن زاویه درست در زمان خمکاری، عدم استفاده از میلگرد گرید مناسب و … قابلیت شکستن دارد.

حال که با علت ترک برداشتن میلگرد آشنا شدید، می توانید برای جلوگیری از این امر اقدام به تهیه محصولی باکیفیت و درجه یک کنید. امروزه شما می توانید اقدام به استعلام قیمت میلگرد و خرید اینترنتی آن از وبسایت ثامن تجارت کنید، همچنین در مقاله ای دیگر در باب سایز میلگرد و وزن این دسته محصولات به صورت جامع صحبت کرده‌ایم تا بهترین خرید را داشته باشید.

مطالب مرتبط