مشاوره و فروش
02137163

میلگرد چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

852350 image1648626845
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
10 بازدید

میلگرد در واقع ترکیبی از دو کلمه است و مخفف میله تقویت کننده است که به عنوان فولاد تقویت شده یا تقویت کننده نیز شناخته می‌شود. در واقع از یک میله فولادی مخصوص یا یک توری ساخته شده با بسیاری از سیم های فولادی کوچک تشکیل شده است. از انواع میلگرد به عنوان یک وسیله کششی و مکانیزم تقویت کننده در بتن و بنایی با هدف تقویت و تثبیت بتن تحت کشش استفاده می‌شود. جهت خرید میلگرد می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت اقدام به خرید مستقیم و بدون واسطه نمائید.

میلگرد چیست؟

به زبان ساده، میلگرد(Rebar) یک میله فولادی است که در داخل سنگ یا بتن با هدف تقویت آن و کمک به مقاومت در برابر فشار و کشش زیاد، قرار می‌گیرد. چیزی که باید از آن آگاه بود این است که چند نوع مختلف وجود دارد و هر کدام برای هدف خاصی استفاده می‌شوند. در این مقاله از مجموعه ثامن تجارت لیستی از رایج ترین انواع میلگرد آهن آجدار آرماتور فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز آورده شده است. با همراه باشید تا به طور کامل با آن ها آشنا شوید.

اساس شناسایی میلگرد

انواع میلگرد از نظر مقاومت و نوع

  • میلگرد کربنی فولادی: این نوع میلگرد بسیار مقرون به صرفه و مستحکم است و معمولاً در بتن ریزی استفاده می‌شود.
  • GFRP: این میلگرد جایگزینی برای فولاد کربنی سنتی است. از فایبرگلاس ساخته شده است و مقاومت کششی بالایی دارد.
  • میلگرد گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه با استفاده از فرآیندهای مختلف با روی پوشانده می‌شود و در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.
  • فولاد ضد زنگ: میلگرد فولادی ضد زنگ برای مقاصدی استفاده می‌شود که در آن خوردگی یک مسئله است، اما روی به دلیل تمایل به گالوانیزه شدن نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. بسیار گران است و به ندرت استفاده می‌شود.
  • میلگرد اپوکسی: میلگرد پوشش داده شده در اپوکسی بسیار مدرن و اقتصادی است. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، اما به دلیل حرکت آسیب دیدن پوشش عالی نیست.

اساس شناسایی میلگرد چیست؟

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که میلگرد در گذشته از فولاد جدید ساخته می‌شد. با این حال، در طول دهه 1960، میلگرد شروع به ساخت از ضایعات فلزی کرد. در این زمان، میلگرد حاوی 97٪ مواد بازیافتی است که آن را نسبتاً دوستدار محیط زیست می‌کند. اما ساختار میلگرد چیست؟

بیشتر میلگردها که از فولاد ساخته شده اند از ذوب ضایعات فولادی در کوره قوس الکتریکی ساخته می‌شوند. سپس فولاد ذوب شده به شکل شمش ریخته می‌شود و سپس به صورت گرم نورد می‌شود. بعد از اینکه میله رول شد، با استفاده از ماشین آلات مخصوص به طول مورد نظر برش داده می‌شود و برای خنک شدن هوا در بستر هوا قرار می‌گیرد.

میلگرد کلاف نیز وجود دارد که درست مانند میلگرد معمولی است، اما به جای میلگرد مستقیم، شکل کلاف دارد. این نوع میلگرد پس از خنک شدن با هوا، سپس به داخل وان رفرمینگ فرستاده می‌شود و در آنجا قرقره شده و به شکل کلاف در می‌آید و سپس به شکل ها و طول های مناسب برش می‌شود.

انواع میلگرد از نظر مقاومت<br>

چرا از میلگرد در ساخت و ساز استفاده می‌کنند؟

اکنون که می‌دانید میلگرد چیست، انواع مختلف آن چیست و چگونه ساخته می‌شود، ممکن است تعجب کنید که واقعاً برای چه چیزی استفاده می‌شود و چرا استفاده می‌شود. نکته اینجاست که میلگرد باعث استحکام بیشتر بتن می‌شود. یکی، با گذشت زمان، بتن ترک می‌خورد، و زمانی که بتن ترک می‌خورد، بسیار ضعیف‌تر می‌شود. بتن ترک خورده بیشتر یکپارچگی ساختاری خود را از دست می‌دهد. رطوبت و هوا می‌توانند وارد آن ترک ها شوند و در نتیجه تخریب بتن را تسریع کنند.

کاربرد میلگرد چیست؟

البته میلگرد عمدتاً برای تقویت بتن استفاده می‌شود، چه برای دال های بزرگ، پیاده روها، پایه ها، دیوارها، سقف ها، سقف ها و موارد دیگر. با این حال، چه میلگردهای قدیمی از پروژه های ساختمانی که تخریب شده اند، یا مقداری میلگرد ضایعاتی که در اطراف آن قرار گرفته است، می‌توان از آن برای موارد دیگر استفاده کرد. به طور کلی، بسیاری از هنرمندان از میلگرد قدیمی برای ساخت اینستالیشن های هنری فلزی استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید از میلگردهای قدیمی برای ساختن نرده‌ها، برای ساخت قاب برای سوله‌های کوچک، ساختن نرده‌های راه پله و هر چیز دیگری که میل فلزی مورد نیاز است یا به کار می‌آید، استفاده کنید.

البته اگر دیگر نیازی به میلگرد ندارید، این نوع فولاد می‌تواند قیمت مناسبی داشته باشد یا به عبارتی همیشه می‌توانید آن را به عنوان آهن قراضه بفروشید. اگر در اطراف شما یک کوره قوس وجود دارد، می‌توانید آن را ذوب کرده و به هر چیزی که دلتان می‌خواهد تبدیل کنید.

کاربرد میلگرد چیست؟<br>

کلام آخر

نکته اصلی این است که بسیاری از سازه‌ها در دنیای مدرن ما که از بتن ساخته شده‌اند، اعم از آسمان‌خراش‌های بزرگ، تونل‌های قطار مترو و پیاده‌روها، همگی حاوی میلگرد هستند. به سادگی برای هیچ یک از این سازه ها نمی‌توان یکپارچگی ساختاری خود را در مدت زمان طولانی بدون آن میله های تقویت کننده فولادی حفظ کرد. جهت اطلاع از قیمت میلگرد می‌توانید از طریق سایت ثامن تجارت اقدام به خرید بدون واسطه آهن آلات ساختمانی نمائید.

منبع: https://www.designingbuildings.co.uk/wiki/Rebarhttps://www.designingbuildings.co.uk/wiki/Rebar

مطالب مرتبط