مشاوره و فروش
02191003181

خواص مکانیکی آلومینیوم 6061

852350 image1653600882
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
54 بازدید

خواص مکانیکی آلومینیوم 6061 در این مقاله از سری مقالات وب سایت ثامن تجارت مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. انواع آلیاژهای آلومینیوم دارای ویژگی و خواص متعددی هستند که تمایز میان این آلیاژها را سبب می شود. میزان استحکام آلومینیوم یکی از این خواص است. علاوه بر این باید بدانید که این محصول از چه ترکیباتی تولید شده است. آنالیز آلومینیوم و آشنایی با خواص آن به شناخت بیشتر این محصول کمک کرده و موجب می شود تا بتوان انواع گرید آلومینیوم را بنا به همین ویژگی ها و خواص، در جای خود مورد استفاده قرار داد.

خواص مکانیکی آلومینیوم 6061

به طور کل آلیاژهای آلومینیوم به دو دسته تقسیم می شوند. آلیاژهایی که کارپذیر هستند و آلیاژهای ریخته گری. ورق آلومینیوم جزو دسته اول یعنی نوع کارپذیر است. این محصول دارای حجم بالاتری نسبت به آلومینیوم های ریختگی می باشد و از آن در تولید محصولات شکل دهی شده استفاده میشود. محصولاتی نظیر ورق، لوله، مفتول و فویل. انواع آلیاژهای آلومینیوم دارای سری های مختلف از 1000 تا 8000 می باشند که این سری بندی به نوع آلیاژ آن ها بستگی دارد. همه این گریدها دارای ویژگی های یکسانی از جمله سختی، مقاومت به خوردگی و کارپذیری بالا هستند. علاوه بر این انواع گرید آلومینیوم مقاومت به خستگی بالایی داشته و جوش پذیر می باشند و قیمت آلومینیوم وابسته به گرید هایی که دارند متغیر است.

جدول خواص مکانیکی آلومینیوم 6061

از جمله مواردی که به عنوان خواص مکانیکی آلومینیوم مورد نظر شناخته می شود، عبارت است از:

  • استحکام برشی –  MPa
  • مدول الاستیک –  GPa
  • سختی –  HB
  • ازدیاد طول برحسب درصد
  • استحکام تسلیم  – MPa
  • استحکام کششی نهایی – Mpa
استحکام برشی (MPa) مدول الاستیک (GPa) سختی (HB) ازدیاد طول (%) استحکام تسلیم (MPa) استحکام کششی نهایی (MPa)
82.7 68.9 30 30-25 55.2 124

ویژگی های ورق آلومینیوم 6061

در این بخش از مقاله خواص آلومینیوم 6061 در مورد ویژگی های این محصول صحبت خواهیم کرد. مهم ترین این ویژگی ها عبارت اند از:

آنیل کردن

ورق الومینیوم 6061 را ر دمای 775 درجه فارنهایت حرارت می دهند. این کار حدود 2 الی 3 ساعت زمانی می برد. پس از آن این ورق ها در معرض وا قرار گرفته و تحت شرایط کنترل شده تا 50 الی 500 درجه فارنهات سرد می شوند.

قابلیت ماشین کاری

به طور کل ورق آلومینیوم 6061 در دو حالت T6 و T4 امکان ماشین کاری در حد مناسب و قابل قبولی را دارند. به خصوص در حالت آنیل شده که این کار بسیار ساده تر انجام می شود.

فرم دهی

زمانی که ورق آلومینیوم آنیل شده باشد، می توان کارهای مکانیکی نظیر فرم دهی را بر روی آن انجام داد. در این خصوص باید دانید که هم کارهای مرتبط با فرم دهی اعم از خم کاری و کشش مطابق با روش های استاندارد قابل انجام است.

image1653600857خواص مکانیکی آلومینیوم 6061 2

کار گرم و کار سرد

دمانی کار گرم ورق آلومینیوم 6061 در بازه 260 تا 438 درجه سانتی گراد واقع می گردد. همچنین در ضمن مطالعه خواص مکانیکی آلومینیوم خوب است بدانید که در حالت آنیل شده یا تمپر O، کار سرد این ورق ها انجام می شود. البته این آلیاژ در حالت های T6 و T4 قابلیت کار سرد را نیز دارد.

فورج

دمای فورج برای آلیاژ آلومینیوم 6061 در محدوده دمایی 238 درجه سانتی گراد تا 483 درجه سانتی گراد تعیین می گردد.

پیرسازی

در ادامه مقاله خواص مکانیکی آلومینیوم 6061 به شما خواهیم گفت که منظور از پیرسازی این محصول چیست. پیرسازی یکی از عملیات حرارتی قابل انجام بر روی ورق آلومینیوم است. باید بدانید که ورق 6061 در دمای 177 درجه سانتی گراد به مدت 8 ساعت حرارت می بیند و با قرارگیری در معرض هوا، خنک می شود. به طور کل پیرسازی یا پیرسختی با هدف بالا بردن تنش تسلیم یا استحکام مواد چکش خوار انجام می شود.

کاربرد آلومینیوم 6061

در این مقاله در مورد خواص مکانیکی آلومینیوم 6061 صحبت شد و به شما گفتیم که انواع گرید آلومینیوم کدام اند. آنالیز آلومینیوم با بررسی موارد کاربرد این محصول تکمیل می شود. به همین منظور در این بخش از مقاله ثامن تجارت این موارد کاربرد را ذکر خواهیم نمود. از آلیاژ آلومینیوم 6061 برای استفاده در صنایع هوایی، دفاعی و ساخت اسلحه استفاده می شود. این ورق ها در صنعت خودروسازی، ساخت بدنه دوچرخه، قایق موتوری و … نیز به کار می رود. برای آشنایی بیشتر با این محصول پیشنهاد می شود که همین الان به بخش دانشنامه آهن آلات وب سایت ما سر بزنید و مقالات مرتبط با انواع آلیاژهای آلومینیوم را مطالعه نمایید.

جهت خرید ورق آلومینیوم، خرید مقاطع آلومینیوم، خرید لوله آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم و انواع آهن آلات ساختمانی دیگر می توانید از طریق بازرگانی ثامن تجارت اقدام به خرید نمائید و از طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۰۳۱۸۱ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه