مشاوره و فروش
02191003181

انواع سقف سبک و ارزان مناسب برای ساختمان‌سازی

852350 image1669738098
۸ آذر ۱۴۰۱
466 بازدید

سقف ها از مهم ترین اجزا در زمینه ساخت و ساز است. به همین دلیل قیمت آن بر هزینه های کل پروژه تاثیر زیادی می گذار. از این رو سوال چگونه سقف ارزان بسازیم؟ ممکن است که برای خیلی از افراد چالش برانگیز باشد. امروزه انواع سقف سبک و ارزان برای ویلا و برای خانه باغ در بازار موجود است.

اما در انتخاب سقف سبک و سریع باید به کیفیت آن و مصالح مصرفی در ساخت آن توجه کنید. در این میان فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت با دارا بودن بهترین قوطی و پروفیل ساختمانی و انواع میلگردهای باکیفیت به عنوان بهترین فروشندگان مصالح ساخت سقف ها شناخته می شود. برای رسیدن به جواب فوق ما را در ادامه همراهی کنید.

چگونه سقف ارزان بسازیم؟

بدون شک انتخاب کردن مواد مناسب برای ساخت سقف باید با توجه به سبک معماری و موقعیت آب و هوایی باشد. در صورتی که شما به دنبال انتخاب بهترین سقف ارزان و سریع در بین انواع سقف سبک و ارزان هستید، باید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید تا از اتلاف هزینه‌ها در آینده جلوگیری کنید. به طور کلی سه مورد زیر مجموع هزینه‌های سقف را در برمی‌گیرد که برای انتخاب سقف با توجه به بودجه‌تان باید در نظر بگیرید:

  • طراحی سقف
  • مواد و مصالح مورد نیاز سقف
  • هزینه کار و نصب سقف.

انواع سقف سبک و ارزان

سقف ها به عنوان یک پوشش مقاوم برای جلوگیری از نفوذ عوامل طبیعی همچون: وزش باد، تابش مستقیم آفتاب و حوادث طبیعی چون زلزله عمل می کند. در ضمن سقف سبک و سریع اتاق موجب یکپارچگی سازه و هماهنگی بین تیر و ستون ها شده و در برابر نیروهای فیزیکی سازه مقاومت بالاتری دارد. اجرای سقف سبک با قوطی مستلزم استفاده از انواع سقف سبک و ارزان می باشد که مقایسه قیمت انواع سقف سبک و سنگین طبق متریال ساختی که دارند نیز حساب می‌ٔشوند. از این رو در ادامه شما را با تعدادی از آن ها آشنا می کنیم.

Cheap roof

سقف دال بتنی

این نوع در اروپا بسیار رایج بوده و به عنوان سقف بتنی بدون تیرچه شناخته می شود. در سازه های بتنی از سقف Dalle به وفور استفاده کرده ولی در ایران زیاد محبوب نمی باشد. البته لازم به ذکر است که به دلیل استفاده کم از فولاد دارای قیمت پایینی بوده ولی به دلیل مصرف بالای بتن دارای وزن بالای می باشد. در ایران استفاده از سقف های تیرچه کرومیت و تیرچه پاشنه بتنی رایج تر است.

سقف وافل، ارزان ترین سقف برای خانه باغ و ویلا

در بین انواع سقف سبک و ارزان، به این نوع سقف دو طرفه نیز می گویند که از طریق سیستم دال قابلمه ای تولید می شود. از این رو اسم دیگر آن سقف قابلمه ای یا سقف مشبک می باشد. هزینه اجرای سقف وافل در برابر سقف های عرشه فولادی و مجوف پایین تر است. از مزایای این نوع سقف سبک و سریع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده در مکان های چون بیمارستان، مکان های عمومی مثل فرودگاه، سوله های صنعتی و سرپوشیده و پارکینگ های مسقف؛
  • زمان اجرای سقف وافل به دلیل عدم نیاز به میلگرد تقویتی و اتصال آن به تیرها کوتاه تر می باشد؛
  • بتن ریزی یکپارچه بدون افزودن روان کننده.

سقف تیرچه کامپوزیت

در ادامه مطلب چگونه سقف ارزان بسازیم و شناخت انواع آن، سقف مرکب و کامپوزیت نمونه ای از آن است. این نوع  سقف سبک و سریع اتاق شامل تیرهای فلزی دارای برش گیر، بتن و آرماتور حرارتی می باشد. تیرهای فرعی از نوع لانه زنبوری و یا پروفیل های نورد شده هستند. بال فوقانی تیرها به کمک برش گیر به همراه برش گیر و بتن تحمل فشار و قسمت تحتانی تیرها، تحمل کشش را بر عهده دارد. در ساختمان های فولادی قابلیت اجرا دارد و به دو صورت شمع بندی و بدون شمع بندی اجرا می شود.

Cheap roof 01

سقف تخت

سقف های مسطح از جمله انواع سقف سبک و ارزان هست که فقط دارای شیب کمی هستند تا آب از آن خارج شود و تخلیه شود. اگرچه آنها بیشتر برای ساختمان های صنعتی و تجاری مانند ادارات و انبارها استفاده می شوند، سقف های مسطح نیز می توانند یک نوع سقف محبوب برای خانه ها باشند – فضای مسطح برای یک باغ روی پشت بام عالی است!

سقف گنبدی

سقف گنبدی، بدون تعجب، سقفی به شکل گنبد است. این نوع  سقف سبک و سریع با طراحی پیچیده و بادوام زیبایی خاصب به ساختمان می‌بخشد و در بسیاری از ساختمان‌های تاریخی دیده می‌شود.

سقف‌های ترکیبی

سقف ترکیبی از جمله انواع سقف سبک و ارزان هستند که ترکیبی از انواع سقف‌ها می‌باشند. اغلب با ترکیب دو یا چند طرح به دلایل زیبایی شناختی و عملی، سقف‌های ترکیبی می‌توانند طیف وسیعی از سبک‌ها را داشته باشند. 

سقف V شکل

سقف پروانه‌ای که به عنوان سقف سبک و سریع شیب‌دار معکوس شناخته می‌شود، از بال‌های یک پروانه با دو تکه پشت سر هم سقف که به سمت بالا زاویه دارند شبیه سازی می‌کند تا به شکل V شکل بگیرد. این سبک ظاهری چشم نواز و مدرن برای ساختمان‌ها است و مزیت افزوده اجازه دادن به دیوارها و پنجره‌های بزرگ‌تر را برای سازه فراهم می‌کند و با یک روش مدیریت آسان می‌توان اقدام به برداشت آب باران از طریق کانال میانی در پشت بام کرد. 

مقاله پیشنهادی:مقایسه قیمت انواع سقف ها

انواع سقف سبک و ارزان

ویژگی های انواع سقف سبک و سریع

از مهم ترین مشخصات انواع سقف سبک و ارزان باید به عوامل زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت و پایداری بالا: در برابر نیروهای، وزن خود و بارهای که قرار است تحمل کند مانند بار برف استحکام خوبی داشته باشد.
  2. مقاومت در برابر آب و هوا: از طریق مصالح عایق مانع از عبور رطوبت به داخل فضا شود.
  3. مقاومت حرارتی بالا: در برابر گرما، سرما و آتش سوزی مقاومت بالای داشته باشد.
  4. قیمت مناسب: از نظر اقتصادی به صرفه باشد.

نتیجه گیری

اگر شما به دنبال انواع سقف سبک و ارزان هستید باید بدانید که سقف های که دارای محتوای بتن کم است موجب کاهش وزن و سبکی می شود و در مقابل سقف های که دارای محتوای فولاد کم می باشد موجب کاهش قیمت و ارزانی می شود. سقف های تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت از نظر وزنی سبک هستند و سقف های تیرچه بلوک و تیرچه کامپوزیت به دلیل مقدرا کم فولاد ارزان تر هستند.

پس در جواب سوال چگونه سقف ارزان بسازیم، باید به محتوای مواد تشکیل شده آن توجه کنیم. در ضمن برای خرید انواع پروفیل ساختمانی سبک و سنگین، میلگرد، ورق و … برای تولید سقف سبک و سریع می توانید به فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه