مشاوره و فروش
02137163

نقطه ذوب برنز چقدر است؟

852350 image1656844013 1
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
155 بازدید

این مقاله به شما کمک می کند تا در مورد  فرق مس و برنج بیشتر بدانید و همچنین ویژگی ها و خواص هر کدام از این آلیاژها را بشناسید. فسفر برنز معمولا با نام آلیاژ ضد سایش هم شناخته می شود و به خاطر همین ویژگی است که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می کیرد. از این آلیاژ محصولات متنوعی از جمله لوله و میلگرد فسفر برنز تهیه می گردد. از طرفی برنج هم ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. مقاومت این آلیاژ هم در برابر خوردگی و فرسوده شدن، بسیار حائز اهمیت است. اما این دو آلیاژ تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند که در این مقاله از سری مقالات سایت ثامن تجارت به بیان این تفاوت ها و آنالیز نقطه ذوب برنز و برنج خواهیم پرداخت.

به نقل از ویکی پدیا:

برنز یا مِفرَغ (به انگلیسی: Bronze) آلیاژی است از مس و قلع که با آن ابزارهای مختلف و مجسمه را تهیه می‌کنند. برنز قدیمی‌ترین آلیاژی است که انسان آن را تهیه کرده‌است، زیرا در معادن مس معمولاً فلز مس به‌طور طبیعی با قلع به صورت یک آلیاژ طبیعی وجود دارد به همین دلیل معمولاً نخستین ابزارهای مصنوعی فلزی که در قدیم توسط بشر ساخته شده غالباً از برنز است.

مس نام یک عنصر جدول تناوبی با نماد شیمیایی Cu (برگرفته از واژهٔ لاتین cuprum) است عدد اتمی آن ۲۹ و عنصری فلزی با ویژگی‌های شکل‌پذیری و رسانایی گرمایی و الکتریکی بالا است و پس از نقره بالاترین رسانایی الکتریکی را دارد ولی به دلیل قیمت مناسب، از این فلز بیشتر از نقره در سیم برق و … استفاده می‌شود. مس خالص، نرم و چکش خوار است بخشی از آن که در برابر هوای آزاد قرار دارد به رنگ قرمز مایل به نارنجی است.

image16568440991

تفاوت فسفر برنز و برنج 

استفاده از انواع آلیاژ در صنایع مختلف در دنیای امروز بسیار رواج دارد. در واقع می توان گفت که در بسیاری از صنایع مادر، تولید محصولات متنوع با به کارگیری این آلیاژها میسر است. اما چه چیزی تعیین می کند که برای ساخت یک محصول از کدام آلیاژ استفاده شود؟ پاسخ به این سوال دلیل اصلی نوشتن این مقاله است. چرا که همین تفاوت ها انتخاب یا عدم انتخاب یک آلیاژ برای تولید یک محصول را سبب می شوند.

به طور کلی فسفر برنز و برنج هر دو از مس تولید می شوند. پس می توان پذیرفت که هر دوی این آلیاژها خواص و ویژگی های مس را در خود دارند. اما ابن خواص در این دو آلیاژ به شکل یکسانی موجود نیست. دلیل متفاوت بودن دو آلیاژ مورد لحث ما هم به همین موضوع بر می گردد. در ادامه مهمترین فرق مس و برنج و نقطه ذوب برنز دو آلیاژ مورد بحث یعنی فسفر برنز و برنج را شرح خواهیم داد. پس مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

image165684412514
جدول نفطه ذوب برنز و دیگر فلزات

دمای ذوب فلز نام فلز
(۱۰۸۴°C (1983°F مس
(۱۰۶۳°C (1945°F طلا
(۳۲۸°C (622°F سرب
(۱۴۵۳°C (2647°F نیکل
(۱۴۲۵-۱۵۴۰°C (2597-2800°F فولاد کربنی
(۱۳۷۵ – ۱۵۳۰°C (2500-2785°F فولاد ضد زنگ
(۴۲۰°C (787°F روی
(۶۶۰°C (1220°F آلومینیوم
(۹۳۰°C (1710°F برنج
(۱۰۲۷-۱۰۳۸°C (1881-1900°F آلومینیوم برنز
(۱۸۶۰°C (3380° کروم

مقایسه مواد تشکیل دهنده فسفر برنز و برنج 

آلیاژ برنج از ترکیب دو عنصر اصلی مس و روی تشکیل شده است. این که میزان هر کدام از این عناصر چقدر بوده و نسبت آن ها به یکدیگر به چه میزان است، نوع برنج را مشخص می کند. به عنوان مثال در برنج آلفا که مقاوم در برابر فشار بالا، ضربه و دماهای پایین است، بیش از 35 درصد روی به کار نرفته. همچنین برنج بتا حاوی 45 تا 80 درصد روی است و برنج آلفا بتا هم با داشتن 35 تا 45 درصد روی برای استفاده در دماهای بالا مناسب است. اما تفاوت فسفر برنز و برنج از این لحاظ وجود قلع و فسفر در کنار مس است. میزان مس به کار رفته در این آلیاژ بیشتر از برنج است. وجود قلع و فسفر مقاومت بالای فسفر برنز در برابر فرسایش را در پی دارند.

image16568441644

تفاوت رنگ فسفر برنز و برنج (فرق مس و برنج)

احتمالا محصولات تزئینی ساخته شده از آلیاژ برنج را دیده اید. این محصولات اغلب به رنگ زرد تیره هستند. اما رنگ فسفر برنز تا حدودی طلایی مایل به قرمز است.

تفاوت فسفر برنز و برنج از لحاظ نقطه ذوب از نظر نقطه ذوب 

منظور از نقطه ذوب، دمایی است که فلزات در آن از حالت جامد به حالت مایع تغیر شکل می دهند. این مورد برای انجام جوشکاری روی فلزات بسیار مهم است. نقطه ذوب برنج معمولا پایین است در حالی که نقطه ذوب برنز بالاتر است. از آن جا که در نقطه ذوب، حالت تعادلی میان حالت جامد و مایع یک فلز یا آلیاژ برقرار می شود، می توان گفت که برنج در دمای پایین تری نسبت به فسفر برنز، به این تعادل می رسد.

image1656844204111

شکل پذیری آلیاژهای فسفر برنز و برنج

میزان سختی و مقاومت فسفر برنز در مقایسه با برنج، بسیار بالاتر است. از طرفی برنج، خاصیت چکش خواری بیشتری در خود دارد. بنابراین می توان برنج را شکل پذیرتر و انعطاف پذیرتر از فسفر برنز دانست.

قیمت فسفر برنز و برنج

در این مقاله ما در موردفرق مس و برنج و همچنین نقطه ذوب برنز اطلاعاتی را ارائه کردیم. به طور کل آلیاژ فسفر برنز اصطکاک کمتری را با فلزات خواهد داشت و از طرفی بازیافت برنج راحت تر صورت می گیرد. این مقایسه ها نشان می دهد که هر کدام از این آلیاژها بنا به نوع مصرف خود، کاربری های متفاوتی خواهند داشت. شما می توانید برای میلگرد فسفر برنز و اطلاعت قیمت آن به سایت ما سر بزنید. در مورد قیمت این دو آلیاژ هم باید به میزان مورد نیاز از هر کدام از این آلیاژها و همچنین وزن آن ها توجه کرد. سایت ثامن تجارت محصولات تولید شده از آلیاژ فسفر برنز مانند لوله 35 * 20 فسفر برنز را به همراه نمودار قیمت آن ارائه داده است. همچنین شما می توانید اطلاعات مفیدی در مورد آلیاژ برنج و محصولات تولید شده از ان در این سایت به دست آورید.

سوالات متداول

مهم فرق مس و برنج چیست؟

مس رنگی تقریبا قرمز دارد اما برنج به رنگ طلایی تولید می شود.

تفاوت نقطه ذوب برنز و برنج چیست؟

نقطه ذوب برنج معمولا پایین است در حالی که نقطه ذوب برنز بالاتر است.

 

مطالب مرتبط