مشاوره و فروش
02191003181

جهت خرید مطمئن میلگرد باید چه اطلاعاتی را بدانیم؟

852350 image1622014336 4
3 اردیبهشت 1402
5 بازدید

میلگرد یکی از پایه و اسا های هر ساخت و سازی می باشد که وجود آن در ساختمان سازی اهیت زیادی دارد که در این راستا ما جهت خرید مطمئن میلگرد مطالبی را برای شما تهیه کرده و ارائه داده ایم. بهترین روش خرید مطمئن میلگرد این است که خرید خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه از طریق فروشگاه های اینترنتی و یا درب کارخانه انجام دهید که بدین طریق فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت از دسته فروشگاه های اینترنتی در زمینه فروش انواع میلگرد می باشد که انواع آهن آلات ساختمانی را نیز به فروش می رساند جهت اطلاع از قیمت میلگرد می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت نسبت به خرید خود اقدام نمائید.

انواع میلگرد

میلگرد ها نیز از دسته آهن آلات ساختمانی می باشند که سبب مقاوم سازی پایه و اساس ساختمان ها می شوند و در برابر عوامل طبیعی همچون زلزله مقاومت ساختمان را به صورت چشمگیری افزایش می دهند. انواع میلگرد ها عبارتند از میلگرد ساده و میلگرد آج دار که از لحاظ شکل و کاربرد تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

میلگرد ساده

یکی از انواع میلگرد ها، میلگرد ساده می باشد که از دسته مقاطع فولادی می باشد که روی سطح خود هیچگونه برآمدگی ندارد. میلگرد ساده دارای سطحی صاف و صیقلی می باشد که در ساختمان سازی کمتر از آن استفاده می کنند که به نسبت باقی میلگرد ها، قیمت میلگرد ساده مناسب تر می باشد.

خرید انواع میلگرد

میلگرد آجدار

میلگرد (Rebar) آهن یا همان آرماتور فولادی می باشد که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می گیرد. آج بر روی میلگرد به منظور درگیری بیشتر فولاد با بتن ایجاد می شود. میلگرد ها با عیار و درجات مختلفی از فولاد به صورت آج دار تولید می شوند تا با قرار گیری در بتن شکستگی بتن به میزان زیادی کاهش یابد.

میلگردها طبق استاندارد روسی در ایران به 3 دسته A1 ، A2 و A3 تقسیم بندی می شوند. میلگرد A1 همان میلگرد ساده و فاقد آج می باشد و میلگردهای A2 و A3 از نوع آج دار می باشند.

میلگرد آجدار A4 چیست؟

میلگرد آجدار A4 دارای درجه سختی بیشتری نسبت به گرید A3 می باشد و قیمت آن نیز بالاتر است. این نوع میلگرد دارای آج 500 (S500) می باشد که نوع آج آن نیز از نوع آج مرکب می باشد.

سایز میلگرد

برای اینکه بدانید سایز میلگرد چقدر است، باید به عدد آورده شده بعد از نام میلگرد توجه داشته باشید، هر عددی که بعد از نام میلگرد آورده می شود نشان دهنده قطر آن می باشد. میلگرد های تولیدی دارای سایز ۸ تا ۳۲ میلی متر می باشند. توجه داشته باشید که اگر میلگرد با سایز ۶ تا ۶۰ میلی متر می خواهید، باید به صورت سفارشی، سفارش ساخت میلگرد را بدهید. همچنین طول میلگرد ها نیز ۱۲ متر می باشد و قطر کمتر ۱۰ میلی متر نیز به صورت کلاف به تولید می رسند.

سایز میلگردها را بر اساس قطر آن ها به میلی متر نام گذاری می کنند. میلگردهای آجدار در سایز های 8 الی 40 میل به صورت شاخه 12 متری و همچنین در سایزهای 8 الی 16 میل به صورت کلاف تولید می شوند.

انواع آج میلگرد:

میلگرد های آجدار از لحاظ نوع آج به 3 دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. آج یکنواخت یا مارپیچ؛
  2. آج دوکی شکل یا جناقی؛
  3. آج مرکب.

انواع روش تولید میلگرد

میلگردها عمدتا با دو روش آلیاژسازی و ترمکس تولید می شوند که در ادامه به اختصار به توضیح هر یک پرداختیم:

روش آلیاژ سازی:

در این روش شمش های مورد نظر برای نورد و تبدیل آن به میلگرد، در فرآیند فولادسازی و با اضافه کردن فرو آلیاژها ساخته می شود و در آخر نیز در محیط آزاد به آرامی خنک می شوند.

تولید میلگرد به این روش موجب می شود تا خواص مکانیکی و مشخصات شیمیایی میلگرد از سطح بیرونی تا مرکز آن یکسان بوده و در مواقع فشار بالا و زلزله عملکرد مناسب تری داشته باشند. در کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن از این روش برای تولید میلگرد استفاده می شود.

روش ترمکس (خنک کاری و برگشت تحت کنترل):

در این روش تولید میلگرد از شمش هایی می باشد که دارای مشخصه های شیمیایی پایین تری هستند و برای افزایش مقاومت میلگرد، میلگرد تولیدی را در دمای بالا از داخل لوله های آب عبور داده تا سطح بیرونی با سرعت بالایی خنک شود.

به همین سبب قسمت داخلی یا همان مغز میلگرد دارای مقاومت پایین تری نسبت به قسمت بیرونی میلگرد می باشد. عمده کشورهای اروپایی که از لحاظ زلزله خیزی امن به حساب می آیند از این روش تولید استفاده می کنند. در کشور ایران تولید میلگرد به هر دو روش مرسوم می باشد.

مشخصات میلگردهای آج دار A2 و A3:

میلگرد آجدار A2 ؛ این نوع میلگرد از نوع میلگرد آجدار نیمه سخت با آج ساده می باشد که دارای مقاومت تسلیم 3000 و مقاومت کشش 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع هستند. میگرد آجدار A3 ؛ این نوع میلگرد از نوع میلگرد آجدار سخت با آج پیچیده می باشد که دارای مقاومت تسیلم 4000 و مقاومت کشش 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع هستند. برای درک بهتر برای کاربرد و تفاوت انواع مختلف میلگرد در ادامه به صورت مختصر با مقاوت تسلیم و مقاومت کششی آشنا می شویم.

مقاومت تسلیم (yield point):

تسلیم به معنای شروع شکستگی در بافت ماده مورد نظر می باشد. به این صورت که هر ماده ای دارای یک مقاومت یا همان تنش تسلیم می باشد که وقتی از آن حد فشار بیشتر برآن وارد شود به تغییر شکلی غیرقابل بازگشت خواهد رسید.

مقاومت کششی (Tensile strength):

در آزمایشات کششی برای هر ماده نتایجی حاصل می شود که اندازه مقاومت کشش آن ماده را در هنگامی که از طرفین در حال کشیده شدن می باشد و بعد از آن مقطع ماده شروع به باریک شدن می کند.

میلگرد آج دار با آج مارپیچ:

میلگرد های A2 دارای این نوع آج می باشند که نیمه سخت بوده و دارای درصد کربن کمتری هستند، به همین جهت از قابلیت خم پذیری بهتری برخوردارند که که در مواردی مانند ساخت خاموت از آنها استفاده می شود.

میلگردهای آج دار با آج پیچیده یا دوکی شکل:

میلگردهای A3 دارای این نوع آج می باشند که جنس آن ها سخت تر بوده و از کربن بیشتری نسبت به گرید A2 برخوردار است. عمده کاربرد میلگردهای A3 در ساختمان بیشتر مربوط به نقش سازه ای در طراحی ها می باشد.

میلگردهای آجدار با آج مرکب:

میلگردهای A4 دارای این نوع آج می باشند که دارای بالاترین سختی در میان میلگردهای آجدار می باشند. عمده کاربرد این دسته از میلگردها با آج مرکب مربوط به موارد صنعتی و مواقعی می باشد که بالا فشار بالا مواجه هستیم.

جدول وزنی میلگرد

وزن میلگرد در سایز های مختلف برای تمام کارخانه ها به طور تقریبی از جدول زیر تبعیت می کند اما در مواردی ممکن است برای کارخانه های مختلف تلورانسی 200 تا 700 گرمی به ازای هر شاخه 12 متری داشته باشد

وزن هر بندیل میلگرد چقدر است؟

هر بندیل میلگرد اصولا باید وزن معادل 2 تن داشته باشد. اما با توجه به سایز میلگرد و همچنین کارخانه تولیدی آن وزن هر بندیل میلگرد متغیر می باشد. به طور کلی وزن هر بندیل میلگرد ذوب آهن اصفهان بین 4500 تا 5000 کیلوگرم و وزن هر بندیل میلگرد سایر برند ها بین 1980 تا 2200 کیلوگرم می باشد.

علامت ها و کد های حک شده بر روی میلگرد:

بر روی میلگردها علامت های اختصاری و کدهایی حک شده که نشانگر کارخانه تولیدی، روش تولید و نوع آج میلگردها برای تسلیح بتن می باشد که به طور کامل در جداول زیر مشخص شده اند.

استاندارد میلگرد و روش تولید

در ایران نخستین استاندارد برای میلگرد ذوب آهن اصفهان بود که این استاندارد بر گرفته از کشور روسیه می باشد. استاندارد ساخت میلگرد در بازار فولاد بسیار رایج می باشد و استاندارد ISIR3132 نیز از دیگر استاندارد های اخیر می باشد که در ادامه حروف اختصاری میلگرد را بیان کرده ایم.

کد نشانه گذاری میلگرد اصفهان esco cu:

  • Esco: علامت اختصاری نشانگر کارخانه ذوب آهن اصفهان؛
  • C: میلگرد آج دار جناقی A3 آج 400؛
  • U: تولید شده به روش آلیاژسازی؛
  • کد نشانه گذاری میلگرد فولاد میانه  CT Fᖷ؛
  • Fᖷ: علامت اختصاری نشانگر کارخانه فولاد میانه؛
  • C: میلگرد آجدار جناقی A3 آج 400؛
  • T: تولید شده به روش ترمکس (خنک کاری و برگشت تحت کنترل).

قیمت میلگرد آجدار کارخانه های مختلف:

در گذشته زمانی که پایه قیمت میلگرد 1000 تا 2000 تومان بود، اختلاف قیمت میلگرد کارخانه های مختلف با یکدیگر 50 الی 100 تومان در هر کیلو بود. با تورم شدید در سال های گذشته و رشد چندین برابری قیمت میلگرد، این اختلاف قیمت نیز افزایش یافت و در برخی موارد به 1000 تومان نیز رسیده است. در کل قیمت میلگرد از کارخانه هایی که تولید آنها با روش آلیاژ سازی می باشد بالاتر است از کارخانه هایی که میلگرد را با روش ترمکس تولید می کنند.

امروزه تعداد کارخانه های تولید میلگرد افزایش یافته و سبد خرید میلگرد از تنوع بیشتری برخوردارد است. اگر بخواهیم چند کارخانه برتر در زمینه تولید میلگردرا نام ببریم که نسبت به سایر کارخانه ها دارای محصولاتی با کیفیت و قیمت بالاتری می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فولاد کویر کاشان: که در حال حاضر دارای بالاترین قیمت نسبت به سایر کارخانه ها می باشد.
  • ذوب آهن اصفهان: اولین و برترین تولید کننده میلگرد در کشور؛
  • فولاد آذربایجان (میانه)؛
  • مجتمع فولاد آناهیتا گیلان؛
  • مجتمع فولاد روهینا دزفول؛
  • فولاد نشابور.

خرید میلگرد

شما همراهان گرامی می توانید در وب سایت ثامن تجارت قیمت تمام میلگردها از کارخانه های مختلف ذوب آهن اصفهان، کویرکاشان، آریان فولاد، فولاد فایکو، پرشین فولادو… را که به صورت لحظه ای به روز رسانی می شود را مشاهده فرمایید و جهت خرید بهتر محصول مورد نظرتان با کرشناسان ثامن تجارت در تماس باشید. با توجه به میزان خرید و نوع محصول مورد نظرتان خرید شما توسط کارشناسان ثامن تجارت می تواند مستقیما از کارخانه ، بنگاه اصفهان و یا بنگاه های تهران صورت گیرد.

کلام آخر

همانطور که گفته شد برای خرید میلگرد باید به عوامل متعددی همچون: سایز میلگرد، کیفیت میلگرد، استاندارد میلگرد، وزن میلگرد توجه داشته باشید و با توجه به نوع ساخت و سازی که دارید، مناسب ترین نوع میلگرد را خریداری کنید. ما در این مقاله به این سوال (جهت خرید مطمئن میلگرد باید چه اطلاعاتی را بدانیم) پاسخ داده ایم. گروه صنعتی ثامن تجارت از دسته گروه های صنعتی معتبر در جهت فروش انواع میلگرد می باشد که تمامی محصولات خود را با قیمتی بسیار مناسب به فروش می رساند. جهت اطلاع از قیمت میلگرد می توانید با کارشناسان فروش ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه