مشاوره و فروش
02191003181
852350 image1622113591 1
3 اردیبهشت 1402
7 بازدید

در این مقاله که از سوی کارشناسان ثامن تجارت تهیه گردیده، به طور کامل در رابطه با ورق گالوانیزه، فرآیند تولید آن، ویژگی ها، کاربرد و عمره مفید آن توضیح داده ایم.همچنین شما کاربران محترم می توانید قیمت انواع ورق گالوانیزه را در وب سایت ثامن تجارت مشاهده فرمایید.

ورق گالوانیزه چیست؟

به طور کلی گالوانیزه به فولادی گفته می شود، که یک لایه فلز روی(zn) بر سطح آن قرار گرفته باشد. ورق گالوانیزه نیز حاصل گالوانیزاسیون ورق روغنی می باشد.

هدف از گالوانیزه کردن آهن چیست؟

همانطور که می دانید آهن با قرارگرفتن در مجاورت اکسیژن یا رطوبت پس از مدتی دچار زنگ زدگی یا همان اکسیده شدن می شود.در مواردی مانند سقف شیروانی، اتومبیل ها، لوازم خانگی، چراغ خیابان ها و … که نیاز به جلوگیری از زنگ زدگی وجود دارد باید از ورق گالوانیزه استفاده کرد. پوشش روی قرار گرفته بر سطح ورق گالوانیزه مانع از زنگ زدگی ورق می شود.

فرآیند تولید ورق گالوانیزه:

عمل گالوانیزاسیون (Galvanisation) به روی ورق آهنی به دوروش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد انجام می گیرد، اما قبل از ایجاد عملیات گالوانیزاسیون، ورق باید از هرگونه روغن و چربی زدوده شود و آماده گالوانیزه شدن شود. در ادامه به چگونگی انجام این مراحل می پردازیم:

در ابتدا ورق ها که به صورت کلاف می باشند باز شده و به یکدیگر جوش می خورند سپس برای اینکه سطح ورق از هرگونه روغن، رنگ و گریس پاکسازی شود، عملیات چربی گیری به روی آنها انجام می شود. بعد از اسیدشویی ورق ها، آنها را در وان آب شست و شو می دهند تا آماده برای گالوانیزاسیون شود.

  • گالوانیزه گرم: در این روش عملیات گالوانیزه کردن ورق با فروبردن در حمام مذاب روی انجام می گیرد. مذاب با سطح ورق آهنی که در مراحل قبل تمیز شده واکنش داده و لایه ای از فلز روی، سطح ورق را پوشش می دهد.
  • گالوانیزه سرد: روش گالوانیزه سرد از طریق الکترولیز نمک های روی در داخل یک محلول آبی، ورق های فولادی پوشش داده می شوند. در روش گالوانیزه سرد پوشش روی قرار گرفته به روی ورق دارای ضخامت کمتری نسبت به غوطه وری گرم دارد و عمده کاربرد آن در مصارف خانگی است.

میزان پوشش روی بر سطح ورق گالوانیزه:

مقدار فلز روی قرار گرفته برسطح ورق گالوانیزه با توجه به روش گالوانیزه شدن آن و بر اساس جرم فلز روی آنها متفاوت است و در بازه 100 الی 350 گرم بر متر مربع قرار می گیرد.

مزایا، مشخصات و عمر مفید ورق گالوانیزه:

• پوشش روی مانع از زنگ زدگی و خوردگی ورق گالوانیزه می شود.

• گالوانیزه کردن موجب افزایش طول عمر ورق می شود.در شرایطی که با رطوبت و آب سر و کار داریم، ورق گالوانیزه بین 20 تا 30 سال عمر می کند. ورق گالوانیزه در شرایط خشک تا 70 سالم دوام می آورد.

• مقرون به صرفه بودن ورق گالوانیزه از دیگر مزایا آن است، گالوانیزاسیون نسبت به سایر روش ها برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود، هزینه کمتری دارد.

• سطح ورق گالوانیزه به راحتی قابل تمیز شدن می باشد.

• یکی از سخت ترین پوشش های موجود، گالوانیزه می باشد که علاوه بر جلوگیری از زنگ زدگی، از آسیب های ناشی از صدمات محیطی نیز جلوگیری می کند.

• استاندارد بالای گالوانیزه باعث افزایش اعتبار این محصول شده است.

• قابلیت انعطاف و شکل پذیری و عدم پودر شدن و ایجاد براده هنگام برش از دیگر مزیت های ورق گالوانیزه می باشد.

کاربرد ورق گالوانیزه:

به طور کلی در مواردی که با آب و رطوبت سر و کار داریم استفاده از ورق گالوانیزه بهترین گزینه می باشد که به برخی از آن ها در ادامه اشاره می کنیم:

1. صنایع خانگی: ورق های گالوانیزه دارای کاربردهای متعددی در لوازم خانگی می باشد از جمله بدنه یخچال، ماشین ظرف شویی، ماشین لباس شویی، کابینت و … .

2. ساختمان سازی: عمده مصرف ورق گالوانیزه در ساختمان در ساخت کانال کولر می باشد، همچنین ساخت رابیتس های به کار رفته در سقف و نما ساختمان از ورق گالوانیزه می باشد.

3. شهر سازی: از جمله مصارف ورق گالوانیزه در شهرسازی می توان به پل سازی، تابلوهای راهنمایی و … اشاره کرد.

4. صنعت کشاورزی: ساخت مخازن آب، ذخایر انرژی و …

5. صنعت برق: ورق گالوانیزه کاربرد های زیادی در بخش های مختلف این صنعت دارد از جمله ساخت سینی های انواع کابل، تابلو های برق و …

6. ورق های رنگ: اساس و پایه تولید ورق های رنگی، ورق گالوانیزه می باشد.

کارخانه های تولیدکننده ورق گالوانیزه:

  • فولاد امیرکبیر کاشان: از با کیفیت ترین ورق های گالوانیزه داخلی، ورق گالوانیزه کاشان می باشد. ورق های گالوانیزه تولیدی این کارخانه به صورت کلاف در عرض 600 الی 1250 میلیمتر در ضخامت های0.25 الی 5 میلیمتر تولید می شوند.
  • فولاد تاراز شهرکرد: ورق های گالوانیزه تاراز در عرض 750 تا 1550 میلیمتر در ضخامت های 0.25 الی 2 میلیمتر تولید می شوند.
  • فولاد هفت الماس: ورق های گالوانیزه هفت الماس در عرض 1000 و 1250 میلیمتر در ضخامت های 0.5 الی 3 میلیمتر تولید می شوند.

جوشکاری ورق گالوانیزه:

عملیات جوشکاری به روی ورق گالوانیزه دشوار است، مخصوصا در ضخامت های پایین تر، زیرا حرارت های ناشی از جوشکاری موجب ایجاد حفره و سوراخ در ورق می شود. از این رو عملیات جوشکاری ورق گالوانیزه نیازمند مهارت بالا می باشد چرا که باید با سرعت بالا انجام می گیرد. بهترین روش برای جوشکاری ورق گالوانیزه، روش قوس الکتریکی می باشد و برای افزایش سرعت پیشنهاد می شود که از الکترود 2 یا 2.5 و جریانی بیت 100 تا 200 آمپر استفاده شود. در مقاله فوق که از سوی وب سایت ثامن تجارت تهیه شده، در رابطه با انواع ورق گالوانیزه، مشخصات، کاربرد ها و فرآیند تولید آن مطالعه کردید. امیدواریم که این دانشنامه برای شما مفید واقع شده باشد.

 

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه