امروز چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳
آخرین بروزرسانی سایت: شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
مشاوره و فروش
02191003181

فولاد سمانتاسیون

توضیحات

فولاد سمانتاسیون نوعی از محصولات فلزی است که کم کربن است. این محصول که به فولاد سمانته نیز شناخته می شود، امکان افزایش دهی کربن به روش کربن دهی را دارند. به طور کلی اصطلاح سمانته (سمانتاسیون) به عملیات حرارتی گفته می شود که در طی آن، سطح نمونه سخت می شود و مغز آن بدون سختی می ماند. در ادامه این مطلب از سایت ثامن تجارت به بررسی کامل این فولاد می پردازیم و کاربرد ها و ویژگی های آنرا توضیح می دهیم.

فولاد سمانتاسیون چیست؟

فولاد سمانتاسیون از گونه فولاد های کاربردی در صنایع مختلف است؛ چرا که دارای سختی سطح بالایی است و ویژگی های خوبی دارد. ترکیب شیمیایی این فولاد شامل MnCR5 16 می باشد. سطح این فولاد در دمای بین 780 تا 820 درجه سخت می شود و در دمای 150 تا 200 درجه تمپر خواهد شد. همانطور که گفته شد، قابلیت افزایس کربن به روش کربن دهی در این نوع فولاد وجود دارد که این کربن دهی در دمایی بین 880 الی 980 درجه انجام می شود.

به طور کلی فولاد های سمانته را می توان به دو دسته نیکل دار و غیر نیکل دار تقسیم کرد. فرایند سمانتاسیون نوعی انجام عملیات حرارتی است که در طی آن سختی فولاد بالاتر رفته و میزان کربن آن بیشتر می شود. درصد کربن موجود در این فولاد، حداکثر0.3 است. در ترکیبات داخلی این فولاد، عناصری همچون سیلیسیم، منگنز، مولیبدن، کروم و نیکل نیز موجود می باشند.

لیست قیمت فولاد سمانتاسیون

انواع فولاد سمانتاسیون

انواع فولاد سمانتاسیون را می توان از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد و به دسته بندی هایی تقسیم کرد. بر اساس میزان کروم و نیکل موجود در ترکیبات این فولاد، می توان آنرا به دو دسته کلی تقسیم کرد. نوع اول دارای میزان بالای کروم و نیکل است و از ویژگی های آن می توان به مقاومت بالا در برابر فشار و اصطکاک اشاره کرد. نوع دوم دارای میزان کروم و نیکل پایین تری است و مغز نرمی دارد که این باعث می شود در مواردی همچون صنعت پلاستیک، تولید چرخ دنده و… استفاده شود.

فولاد های سمانتاسیون از لحاظ گرید بندی به طور کلی به 8 نوع تقسیم می شوند که در بازار موجود و هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. انواع فولاد سمانتاسیون براساس گرید عبارتند از:

قیمت فولاد سمانته

فولاد سمانتاسیون 1.5919

این دسته از فولاد های سمانته درصد بالایی از عناصر نیکل و کروم را شامل می شود. به همین علت، مقاومت خوبی در برابر فشار از خود نشان می دهد و در مواردی که تولید قطعات با تنش و فشار بالا انجام می شود، قابل استفاده است.

فولاد سمانتاسیون 1.6587

فولاد سمانته نوع 1.6587 از فولاد هایی است که دارای نیکل و مولیبدن می باشد. وجود این دو عنصر سبب شده تا مقاومت و استحکام بالاتر و چقرمگی بیشتری در فولاد ایجاد شود. همچنین، مقاومت این نوع از فولاد در برابر اکسیداسیون یا خوردگی نیز بیشتر است. این فولاد با نام 17CrNiMo6نیز شناخته می شود.

فولاد سمانتاسیون 1.5920

فولاد سمانتاسیون از نوع 1.5920 با کد شناسایی 18CrNi8 شامل میزان بالایی از کروم در ترکیبات خود می باشد و کربن کمی دارد. وجود کروم در میان عناصر داخلی این نوع فولاد باعث پایین آمدن سرعت خنک سازی بحرانی شده و سخت کاری آنرا افزایش می دهد. درنتیجه میزان حساسیت سخت کاری بهتر خواهد شد.

فولاد سمانتاسیون 1.5860

این نوع از فولاد سمانته دارای خصوصیاتی همچون چقرمگی و استحکام بالاست که باعث شده تا از آن در صنایع مختلفی استفاده کنند. صنایع تولید میل لنگ و ساخت چرخ دنده هایی با قابلیت تحمل تنش بالا، از جمله کاربرد های فولاد سمانتاسیون 1.5860 است.

فولاد سمانتاسیون 1.6523

فولاد 1.6523 یا 20NiCrMo2-2 دارای ویژگی سختی پذیری عالی، مقاومت سایشی بالا و استحکام فوق العاده می باشد. از این فولاد در ساخت پیچ، بوش، جعبه اتصال یا میله های انتقال و یا تولید اجزای دندانه داری که بارگذاری شدیدی را تحمل می کنند، استفاده می شود.

فولاد سمانتاسیون 1.7131

از دیگر انواع فولاد های آلیاژی سمانتاسیون، فولاد گرید 1.7131 (16MnCr5) است که میزان کروم بالا و کربن کمی دارد. از جمله کاربرد های استفاده از فولاد 1.7131 می توان به صنایع تولید میل بادامک، محور پین، دیسک ها، چرخ دنده اتومبیل و ماشین های سنگین  و… اشاره نمود.

فولاد سمانتاسیون 1.3559

گرید 1.3559 فولاد سمانتاسیون که در صنایع تولید غلتک و بلبرینگ کاربرد دارد، میزان استحکام متوسط و سختی پذیری خوبی دارد. قابلیت عملیات حرارتی نیز از دیگر ویژگی های این فولاد به شمار می رود.

فولاد سمانتاسیون 1.1141

فولاد سمانتاسیون گرید 1.1141 یا CK15 علاوه بر میزان 0.15 کربن، دارای عناصری همچون منگنز و گوگرد نیز می باشد. عنصر گوگرد در ترکیبات این نوع از فولاد، باعث بهبود قابلیت ماشینکاری و کم شدن یا از بین رفتن قابلیت جوشکاری می شود. عنصر کربن نیز در افزایش میزان سختی فولاد تاثیرگذار است.

کاربرد های فولاد سمانتاسیون

این نوع فولاد به دلیل خواص و ویژگی هایی که دارد، در صنایع کاربرد قابل توجهی را داراست. مقاومت سایشی خوب، مقاومت در برابر خوردگی و خستگی و سختی قابل قبول، از جمله ویژگی هایی است که فولاد سمانته را برای استفاده در صنایع مناسب می سازد. از جمله کاربرد های فولاد سمانتاسیون عبارتند از:

  • ساخت انواع پیستون
  • تولید میل فرمان
  • ساخت چرخ دنده
  • استفاده در صنایع ریسندگی و بافندگی
  • استفاده در تولیدات قطعات حفاری
  • ساخت میل جک هیدرولیکی
  • ساخت قطعات دنده و گیربکس
  • تولید پیچ خودرو
  • تولید و ساخت شفت
  • و … .
کاربرد های فولاد سمانتاسیون - خرید فولاد سمانته

برترین کارخانه جات تولید کننده فولاد سمانتاسیون

صنایع برای خرید و تهیه فولاد مورد نیاز خود گزینه های مختلفی را در مقابل خود دارند. از آنجایی که صنعت فولاد یک صنعت گسترده به شمار می رود، کارخانه جات گوناگونی برای تولید این محصولات وجود دارند. در این قسمت قصد داریم تا چند نمونه از برترین کارخانه جات تولید فولاد سمانتاسیون را نام برده و بررسی کنیم تا هنگام خرید، از منابع تولیدی آنها اطلاع کافی را داشته باشید.

  • فولاد ذوب آهن اصفهان
  • فولاد مبارکه اصفهان
  • فولاد اکسین اهواز
  • فولاد خوزستان