مشاوره و فروش
02137163

کوپلینگ میلگرد چیست؟ (اتصال میلگرد به روش کوپلینگ + قیمت)

852350 image1645197692
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
41 بازدید

کارخانه ها میلگردها را با طول های مشخصی می سازند. در بسیاری ار موارد نیاز است تا میلگرد مورد استفاده در یک سازه بلندتر از آن چه که از کارخانه تحویل گرفته شده، باشد؛ بنابراین نیاز باید دو میلگرد را به هم اتصال داد تا در نتیجه، به یک میلگرد با سایز مورد نظر دست یافت. اتصال میلگرد به روش کوپلینگ، یکی از روش های بسیار رایج و کاربردی می باشد.

در ادامه این مقاله از مجموعه ثامن تجارت با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری را در رابطه با این محصول و مزایا و معایب تاثیر گذار در قیمت کوپلینگ میلگرد در اختیار شما قرار دهیم.

به نقل از ویکی پدیا:

کوپلینگ (به انگلیسی: Coupling) قطعه‌ای است که برای اتصال دو شفت به یکدیگر استفاده می‌شود. یکی از موارد استفاده آن در راه‌آهن است، هنگامی که می‌خواهند دو ریل را را به یکدیگر متصل کنند.

کوپلینگ میلگرد چیست؟ (اتصال میلگرد به روش کوپلینگ + قیمت)

کوپلینگ میلگرد چیست؟

در گذشته برای افزایش طول یک میلگرد به ناچار دو میلگرد را در موازات هم قرار می دادند و سپس آن ها را به یکدیگر می بستند به طوری که بخشی از ابتدای میگلرد دوم با انتهای میلگرد اول با هم همپوشانی داشته باشد. این نوع وصله کردن با استفاده از مفتول های فولادی انجام می شد. درست است که این مفتول ها استحکام خوبی دارند اما این گونه به کارگیری آن ها نمی تواند ایمنی لازم برای یک سازه را تضمین کند. به خصوص در مورد سازه هایی که در معرض تنش قرار دارند و در مناطقی واقع می شوند که احتمال وقوع زمین لرزه زیاد است. علاوه بر این با این روش تراکم میلگرد بالا می رود و در مرحله بتن ریزی شاهد اختلال و بروز مشکلاتی خواهیم بود.

اما به جز کوپلینگ روش های دیگری نیز برای وصله زدن میلگرد کجود دارد که لازم است تا در خلال مطالعه مقاله قیمت کوپلینگ میلگرد، با آن روش ها نیز آشنا شوید.

image165640936218

اتصال میلگرد با فورجینگ

در روش فورجینگ که به آن اتصال یا جوش سر به سر نیز گفته می شود، مراحل کار ساده ای را پیش رو داریم. البته این به معنای ضعیف بودن این نوع اتصال نیست. در برخی از موارد هنور هم از روش فورجینگ برای اتصال میلگرد ها استفاده می شود. در این روش سر میلگردها حرارت داده می شود و گرم شدن سطح مقطع آن ها تا دمایی زیر نقطه ذوب و همچنین اعمال فشار بالا موجب اتصال میلگردها به هم می گردد.

کوپلینگ میلگرد چیست؟ (اتصال میلگرد به روش کوپلینگ + قیمت)

همپوشانی میلگرد یا اتصال به صورت اورلپ

این نوع اتصال را در بخش قبلی مقاله معرفی کردیم. همان طور که گفته شد در این روش دو میلگرد تا حدودی با هم همپوشانی یا اورلپ داشته و با استفاده از مفتول به یکدیگر متصل می شوند. اتصال ضعیف و عدم تضمین ایمنی سازه و همچنین ایجاد اختلال در مرحله بتن ریزی از جمله معایب این روش است.

image165640908611

مزایای تاثیر گذار در قیمت کوپلینگ میلگرد چیست؟

در میان روش های اتصال میلگردها استفاده از کوپلینگ می تواند به صرفه تر و از نظر ایمنی نیز مطمئن تر باشد. در این روش از یک سری قطعات مخصوص اتصال میلگرد استفاده می شود. این قطعات کوپلر نام دارند و به صورت یک بست مورد استفاده قرار می گیرند. کوپلرها دارای رزوه هایی هستند که با میلگرد درگیر شده و آن ها را به شکل محکمی نگه می دارند. برای ایجاد این درگیری نیاز  است که با توجه محل اتصال، یک سر و یا هر دو سر میلگرد با عملیات رزوه کاری، به گونه ای دربیایند تا بتوانند درون کوپلر بپیچند.

image16564091712

انواع کوپلر برای فرایند و قیمت کوپلینگ میلگرد

انواع مختلفی از کوپلرها در بازار موجود است که بنا بر نیاز و با توجه به صلاح دید متخصاصان و طراحان پروره ها خریداری می شوند. ابن کوپلرها عبارت اند از:

کوپلر استاندارد

در ادامه مقاله کوپلینگ میلگرد چیست، کوپلر استاندارد را معرفی می نماییم. زمانی که که میلگردها دارای سایز یکسانی هستند از کوپلر استاندارد استفاده می شود. در صورتی که یک سر آرماتور قابلیت چرخش داشته باشد امکان استفاده از این کوپلر وجود خواهد داشت. لازم است بدانید که این کوپلر بدون هیچ گونه محدودیتی می تواند در تمامی بخش های یک سازه مورد استفاده قرار بگیرد.

کوپلر انتهایی

کوپلر انتهایی برای کوپلینگ میلگرد به معنای جایگزینی جهت خم انتهایی آرماتور در شمع، ستون یا پی می باشد.

کوپلر پیچی

در این بخش،به شما می گوییم که منظور از کوپلر پیچی برای کوپلینگ میلگرد چبست؟ این نوع کوپلر همان طور که نامش برمی آید دارای پیچ هایی بر روی بدنه خود است گه به جای رزوه کاری از این پیچ ها برای اتصال میلگردها استفاده می شود.

قیمت کوپلینگ میلگرد چه قدر است؟

در این مقاله از وب سایت ثامن تجارت با ابن که کوپلینگ میلگرد چیست و چه کاربردی دارد، آشنا شدید. در این بخش اجازه دهید تا کمی هم در مورد قیمت انجام این فرایند صحبت کنیم. به طور کل اتصال میلگرد به روش کوپلینگ، کم هزینه تر روش فورجبنگ و البته پر هزینه تر از روش اورلپ است. اما داشتن مزایایی مانند مقاومت بالاتر سازه می تواند جبران کننده هزینه بالا در مقایسه با روش اورلپ به شما آید. ضمن این که اگر این روش را با روش فورجینگ مقایسه کنید خواهید دید که زمان انجام آن کوتاه تر می باشد.

 

سوالات متداول

قیمت کوپلینگ میلگرد چقدر است؟

عوامل بسیاری در قیمت این محصول تاثیر می گذارد که ما در این مقاله از ثامن تجارت به بررسی انها می پردازیم.

مهم ترین مزایای کوپلینگ میلگرد چیست؟

استفاده از کوپلینگ می تواند به صرفه تر و از نظر ایمنی نیز مطمئن تر می باشد.

مطالب مرتبط