مشاوره و فروش
02137163
What is mild steel
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
14 بازدید

فولاد نرم که به‌عنوان فولاد کم کربن (به انگلیسی: carbon steel) نیز شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین فولادها است. از این محصول در صنایع ساخت‌وساز، خودروسازی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود. در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که فولاد نرم چیست؟ و شما را با خواص و درجات فولاد نرم، انواع این محصول و چگالی و نقطۀ ذوب آن آشنا سازیم. برای خرید فولاد مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت فولاد نرم تا انتهای این صفحه در کنار ما باشید.

فولاد نرم چیست؟

فولاد نرم آلیاژی از آهن و کربن (به‌عنوان عنصر آلیاژی اصلی آن) است. این یکی از پرکاربردترین فرم‌های فولادی است و می‌تواند برای طیف وسیعی از کاربردهای عمومی به کار گرفته شود. فولاد نرم محبوبیت خود را مدیون ویژگی‌هایی چون استحکام کافی، هزینۀ کم، ماشین‌کاری فوق‌العاده و جوش‌پذیری عالی است. درجات گوناگون فولاد نرم دارای مقادیر متفاوت کربن هستند و فولادهایی با محتوای کربن بالاتر با افزایش استحکام به‌ازای شکل‌پذیری مواجه می‌شوند.

در برخی موارد، عناصر آلیاژی اضافی برای بهبود خواصی مانند استحکام کششی، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش اضافه می‌شوند. فولاد کم کربن به دلیل جوش‌پذیری، ماشین‌کاری و شکل‌پذیری خود محصولی بسیار ارزشمند است. فولاد نرم در درجۀ اول با داشتن کربن کمتر از 0.2 درصد وزنی مشخص می‌شود. کدهای طبقه‌بندی چهاررقمی AISI (موسسۀ آهن و فولاد آمریکا) برای فولاد نرم با 10 شروع شده و با دو رقم کمتر از 20 پایان می‌یابد که میزان کربن تقریبی فولاد را در صدم نشان می‌دهد.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد کم‌کربن (آهنی که شامل درصد کمی از کربن می‌باشد) که به‌عنوان فولاد کربن ساده و فولاد کربن درصد پایین نیز شناخته می‌شود، امروزه رایج‌ترین شکل استفاده از فولاد است چرا که با داشتن قیمت نسبتاً پایین، خواص قابل قبولی دارد که نیازهای کاربردهای مختلف را برآورده می‌کند.

ترکیبات فولاد نرم چیست؟

فولاد نرم از یک پایۀ آهن (Fe) با افزودن مقادیر کمی کربن ساخته شده است. فولاد کم کربن معمولاً با داشتن کمتر از 0.2 درصد کربن توسط ASM International تعریف می‌شود. گریدهای گوناگون فولاد نرم با سطوح متفاوت کربن آن‌ها تعریف می‌شوند. یکی دیگر از عناصر آلیاژی رایج منگنز (Mn) است. شما می‌توانید برای خرید فولاد مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت روز فولاد نرم با متخصصان ثامن تجارت تماس بگیرید.

فولاد نرم چیست؟

درجات فولاد نرم چیست؟

انواع متفاوتی از فولاد نرم وجود دارد. فولادهای نرم طبقه‌بندی‌شده بر اساس سیستم شماره‌گذاری AISI (موسسۀ آهن و فولاد آمریکا) همگی با 10 آغاز می‌شوند که دو رقم اول آن‌ها نشان‌دهندۀ محتوای کربن پایین آن‌ها است. فولاد کم کربن و فولاد نرم، 2 رقم پایانی نام‌گذاری را در قالب هر عددی کمتر از 20 خواهد داشت (محتوای کربن تقریبی ضربدر 100). بیشتر فولادهای نرم دارای مقادیر کم (کمتر از 1٪) فسفر و گوگرد هستند و این عناصر به‌طور فعال محدودند، زیرا ناخالصی در نظر گرفته می‌شوند.

کاربرد فولاد نرم چیست؟

اکنون که دریافتیم فولاد نرم چیست؟ بیایید با کاربردهای این دسته از محصولات نیز آشنا شویم. فولاد نرم یک مادۀ همه‌منظوره است که در اکثر صنایع یافت می‌شود. برخی از کاربردهای معمولی عبارتند از:

  • بدنۀ ماشین
  • مبلمان
  • سیم
  • میلگرد
  • بست

فولاد نرم با مقاومت بالاتر برای سازه‌ها و آبکاری مخازن ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

چگالی فولاد نرم چه‌قدر است؟

چگالی تمام گریدهای فولاد نرم نزدیک به 7.8 c/cm3 است. دلیل این موضوع این است که چگالی فولاد نرم، که بیش از 98 درصد آهن است، تحت تأثیر چگالی آهن (7.87 گرم بر سانتی‌متر مکعب) قرار دارد. آلیاژهایی که در زیر چتر فولاد نرم قرار می‌گیرند و حاوی مقادیر کمی از عناصر آلیاژی غیر از آهن هستند، چگالی متفاوت‌تری خواهند داشت.

چقرمگی فولاد نرم چیست؟

فولاد نرم هم انعطاف‌پذیر و هم قدرتمند است و بنابراین ماده‌ای بسیار سخت به شمار می‌رود. چقرمگی فولاد نرم با توجه به نوع و طبقه‌بندی خود متفاوت است. چقرمگی به این صورت تعریف می‌شود که چه مقدار انرژی می‌تواند بدون شکستگی جذب شود. این به‌عنوان مساحت زیر منحنی تنش ـ کرنش یک ماده تا نقطۀ شکست محاسبه می‌شود. خاصیت مکانیکی که معمولاً برای تعیین چقرمگی مواد کاربرد دارد، مقاومت ضربۀ چارپی است. برای مثال، برای فولاد 1020، قدرت ضربۀ چارپی 24 ژول در 10 درجۀ سانتی‌گراد خواهد بود.

قوی‌ترین درجه فولاد نرم چیست؟

قوی‌ترین عیار فولاد نرم 1020 است. لازم به ذکر است که این گرید از فولاد نرم دارای بالاترین میزان کربن بوده که به قیمت کاهش شکل‌پذیری به آن استحکام می‌بخشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید دمایی که در آن فولاد نرم به‌طورکامل مایع می‌شود، بسته به محتوای کربن و آلیاژ فولاد خاص، بین 1450 تا 1530 درجۀ سانتی‌گراد متغیر است.

فولاد نرم چیست؟

گریدهای فولاد نرم چیست؟

طبقه‌بندی

امتیاز کلیدی
AISI 1008

شکل‌پذیری سرد عالی

AISI 1010

استحکام کم، مناسب برای هسته‌های آهنربایی
AISI 1015

مقاومت بالا در برابر سایش، ماشین‌کاری خوب

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به این پرسش پاسخ دادیم که فولاد نرم چیست؟ و شما را با کاربردها و خواص این دسته از محصولات منحصربه‌فرد آشنا ساختیم. اگر قصد خرید فولاد مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت روز فولاد نرم اطلاع یابید، تنها کافی است همین حالا با متخصصان ثامن تجارت تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط