مشاوره و فروش
02191003181

تفاوت تیرآهن و تیرچه چیست؟

852350 image1666766861
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
27 بازدید

بهتر است که قبل از شروع انجام هر نوع ساخت و سازی تمامی جوانب خوب و بد کار ها را در نظر بگیرید چرا که ساختمان سازی از مهم ترین مسائل در زندگی امروزی می باشد. ما سعی داریم تا بیان کنیم که تفاوت تیرآهن و تیرچه چیست؟ تا بدان موضوع بیشتر آشنا شوید تا از بهترین نوع سازه ها برای ساختمان سازی استفاده کنید. گروه صنعتی ثامن تجارت از فروشندگان مستقیم و بدون واسطه در زمینه فروش آهن آلات ساختمانی می باشد که می توانید از قیمت تیرچه جهت خرید مطلع شوید.

تیرچه یا تیرآهن؟ مسئله این است!

خیلی از افراد برای شروع کار های خود می پرسند که کدام تیرچه بهتر است چرا که اهمیت زیادی دارد چرا که تیر آهن یکی از مهم ترین ابزار ها برای ساخت و ساز هر بنایی می باشد و مسلما مقاومت هر بنا یا ساختمانی با تیرآهن شکل خواهد گرفت.

همچنین باید گفت که تیرچه ها قطعات از پیش ساخته ای هستند که از آن ها نیز در ساختمان سازی استفاده می شود اما وجود تفاوت هایی میان این دو سبب شده است تمایز بین آن ها ایجاد شود به همین دلیل در ادامه می گوئیم که تفاوت تیرآهن و تیرچه چیست تا مقایسه قیمت انواع سقف ها را نیز انجام دهیم تا در ساخت و ساز های خود نگذارید کوچکترین خطایی پیش بیاید.

تیرآهن چیست؟

یکی از مهم ترین مقاطع فولادی تیرآهن ها می باشند که در ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود. تیرآهن از دوبال عمود بر جان ساخته شده است و شکل سطح مقطع این گونه تیر آهن ها به صورت I و یا H می باشد که در اصل وظیفه تیرچه ها تحمل کردن نیرو های وارد شده از نیروی برشی و لنگر خمشی می باشد. تیرآهن امکان توسعه سازه و قابلیت اتصال قطعات متعدد را فراهم می کند که امکان نصب، اجرا را با سرعت بالا فراهم می کند.

تفاوت تیرآهن و تیرچه چیست؟

عمدتا برای تولید و ساخت تیرآهن ها از روش نورد گرم استفاده می کنند که در این روش تولید ابتدا شمش فولادی وارد کوره می شود و تا دمای نرم شوندگی نیز بالابرده می شود، بعد از آن از میان مجموعه ای از غلتک ها عبور داده می شوند که با این کار سبب کاهش مقطع و افزایش طول قطعه می شود. در مرحله آخر نیز با عبور داده شدن از قفسه های نورد میانی و پایانی تیرآهن شکل می گیرد.

تیرچه چیست؟

ساخت سقف با تیرچه یکی از روش های معمول و متداول برای ساخت سقف در ساختمان های بتنی می باشد که در اصل وظیفه تیرچه انتقال دادن بار به تیر های اصلی می باشد. در اصل نیرو به تیر های اصلی و سپس به ستون ها وارد می شود و در نهایت به فونداسیون انتقال داده می شوند. در زمان های گذشته برای احرای سقف، از تیر های چوبی به عنوان تیرچه استفاده می کردند اما در حال حاضر تنها از تیرچه های فلزی و بتنی استفاده می شود.

اینکه کدام تیرچه بهتر است کاملا وابسته به نظر شخص مهندس معمار ماهر ساختمان سازی می باشد اما در اصل استفاده از تیرچه های از پیش ساخته شده سبب بالا رفتن سرعت اجرا می شوند و از طرفی نیز هزینه ساخت کاهش پیدا می کند. در نظر داشته باشید که سقف های ساخته شده با تیرچه در برابر نیروهای افقی مثل باد، زلزله و… مقاومت بالایی دارند و هزینه سقف تیرچه بلوک بسیار مناسب تر از دیگر سقف ها می باشد.

انواع تیرچه بتنی و تیرچه صنعتی

انواع تیرچه:

  • تیرچه بتنی؛
  • تیرچه خرپایی؛
  • تیرچه پیش ساخته پیش تنیده؛
  • تیرچه با قالب سفالی؛
  • تیرچه کرومیت یا تیرچه باجان باز.

تفاوت تیرآهن و تیرچه چیست؟

همانطور که توضیحاتی در باب تیرچه و تیرآهن بیان کردیم، در ادامه به صورت کلی به این موضوع می پردازیم که تفاوت تیرآهن و تیرچه چیست! معمولا از تیرآهن ها به شکل ستونی استفاده می شود که اصلا شاخه هایی در کنار خود ندارند و در اصل این تیرچه است که در قسمت های کناری تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرد پس تیرچه به کارایی بهتر و بیشتر تیرآهن کمک می کند.

در اصل باید گفت که تیرچه و تیرآهن در یک رده قرار دارند و هر کدام بهبود دهنده کار یکدیگر می باشند که به خوبی می توانند یک بنای ساختمانی را تحت پوشش خود در بیاورند.

مقایسه قیمت انواع سقف ها

کلام آخر:

ما در این مقاله بیان کردیم که تفاوت تیرآهن و تیرچه چیست تا در این باب آشنایی بیشتری پیدا کنید. همانطور که می دانید قیمت تیرچه به قیمت میلگرد و بتن و سیمان وابسته می باشد که مسلما بالا رفتن هر یک از آن ها روی قیمت تیرچه تاثیر می گذارد پس مصالح ساختمانی و تیرچه ها دارای قیمت هایی ثابت نمی باشند اما شما می توانید جهت خرید تیرچه از طریق سایت ثامن تجارت اقدام به خرید نمائید و هزینه کمتری در قبال خرید مستقیم پرداخت کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه