مشاوره و فروش
02137163
852350 image1642080181 1
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
24 بازدید

پروفیل لاپه چیست: زمانی که یک ساختمان یا یک سازه مانند سوله ساخته می شو،د نیاز است تا از مرغوب ترین و مناسب ترین تجهیزات برای ساخت سقف آن استفاده گردد. پروفیل زد لاپه یکی از این تجهیزات است که با به کار رفتن در ساخت این بخش از سازه، به افزایش سرعت در اتمام پروژه کمک می کند. اما این که پرلین چیست و کاربردها و ویژگی های اصلی پروفیل لاپه، مواردی هستند که در نظر داریم در این مقاله از  وب سایت ثامن تجارت به آن ها بپردازیم. در ادامه این توضیحات باید به دنبال یادگیری مواردی از قبیل نصب پرلین به صورت قائم باشید و در صورت نیاز قیمت پرلین را از منابع معتبر استعلام کنید.

به نقل از ویکی پدیا:

اجزای سوله
سوله‌ها دارای اجزای مشخص و تعریف شده‌ای هستند، هر قسمت از سوله توسط مهندسین محاسب جزء به جزء محاسبه و طراحی می‌گردد. بخشی از مشخصترین اجزاء سوله به شرح زیر می‌باشد:

  • قاب خمشی با تکیه گاه ساده یا گیردار شامل ستون‌ها خرپاها یا رفترها
  • مهارهای طولی که عموماً به صورت قوطی با لوله هستند.
  • مهارهای عرضی که بادبندهای سقف جزی از آنهاست.
  • میل مهارها
  • زد یا لاپه که در اندازه‌های ۶ و ۷ متر در بازار موجود است.

پروفیل لاپه چیست (پرلین چیست)؟ 

اگر از شما بخواهند تا اجزای سوله را نام ببرید، در صورت آشنایی با پروفیل زد، احتمالا آن را به عنوان یک جزء مهم در ساخت سوله معرفی خواهید کرد. لاپه یا پرلین نیز نام های دیگر پروفیل هستند که در میان افراد اهل فن، مهندسان عمران و طراحان و مسئولان پروژه رواج دارند. پروفیل ها دارای استحکام بالا و مقاومت قابل قبول در برابر آسیب دیدگی و افت کیفیت هستند. به طوری که می توان با اطمینان خاطر، آن ها را در بخش های مختلف یک سازه مورد استفاده قرار داد. در کل در مورد این که پروفیل لاپه چیست می توان گفت که این عضو از ساختمان تکیه گاهی برای ستون های عمودی می باشد.

پرلین چیست؟

این بخش را به اطلاعات رسانی در مورد این که پرلین چیست و چه کارایی هایی دارد، اختصاص داده ایم. پرلین بخشی از سازه است که به عنوان پشتیبان برای تیرهای بزرگ و فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این پرلین در یک ساختمان فشار وارد شده از سمت دیوارهای ساختمان و سقف را نیز به خوبی تحمل می کند. این که یک پرلین در یک سازه چگونه اجرا و نصب می گردد به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله آن ها می توان به طریقه چیده شدن لاپه ها یا همان پرلین با در نظر گرفتن بار وارد شده از سقف و همچنین طول و اندازه پرلین اشاره کرد.دشاید از شما بخواهند تا انواع پرولین را نام ببرید، پس پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاع در زمینه این برلین و لاپه چیست؛  مقاله را با جدیت دنبال کنید.

image1642080362large image1641625530

مهم ترین انواع پرلین چیست؟ 

در این بخش می خواهیم بگوییم که مهم ترین انواع پروفیل لاپه چیست؟ به همین دلیل بدون معطلی دو نوع مهم و پرکاربرد از این محصول را معرفی می کنیم . این دو نوع عبارت اند از:

  • پرلین C
  • پرلین Z یا پروفیل Z

هر کدام از این پرلین ها در جای خود مفید و کاربردی هستند و ما در ادامه به بررسی هر دوی آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی اجمالی پروفیل لاپه C 

پرلین سی به دلیل شباهت به حرف C لاتین به این نام معروف شده است. مهم ترین کاربرد این نوع پرلین در ایجاد یک تکیه گاه برای دیوارها، تیرچه و ستون های یک سازه است. علاوه بر این از این محصول برای شکل دادن به بخش هایی از ساختمان مانند پوسته استفاده می شود.

کاربرد دیگر سی پرلین، نصب درب برای یک ساختمان است. اگر بخواهیم یه طور خلاصه بگوییم مزایای این نوع لاپه چیست، به شرح زیر خواهد بود:

  • پرلین سی دوام و استحکام بالا و قابل قبولی دارد
  • پرلین سی به هیچ گونه حفاری یا ایجاد برش های جانبی نیازمند نیست
  • در پرلین سی می توان با توجه به نوع مصرف و بر حسب نیاز، دهانه پرلین را تغییر داد

معرفی اجمالی پروفیل لاپه زد

در قسمت قبل از مقاله پروفیل لاپه چیست، انواع پرلین را به شما معرفی کردیم. یکی از این انواع پروفیل یا پرلین زد است که با توجه به مطالب بخش های قبل، مهم ترین کاربرد آن یعنی استفاده در ساخت سقف سوله ها را بیان نمودیم. اما اگر خواهیم به طور خلاصه و مختصر در مورد این محصول صحبت کنیم، باید بگوییم که پرلین زد هم به دلیل شباهت به حرف z لاتین با این نام شناخته می شود. اما اگر بپرسید که دلیل استفاده از این نوع پرلین چیست، ما سبک و انعطاف پذیری مناسب این محصول را به شما یادآور می شویم. در واقع همین دو عامل باعث شده تا بتوان از این محصول در ساخت انواع ساختمان های صنعتی استفاده کرد.

جدول وزن پروفیل زد لاپه

سایز پروفیل ضخامت پروفیل زد وزن یک متر kg
Z16 2 4.9
2.5 6
3 7.2
Z18 2 5.2
2.5 6.5
3 7.7
Z20 2 5.5
2.5 6.8
3 8
3.5 9.5
Z22 2 5.8
2.5 7.2
3 8.6
3.5 10

مزایای پروفیل z چیست؟

به دلیل معرفی مزایای پرلین سی در بخش قبل از این مقاله سایت ثامن تجارت، در این بخش هم مزایای لاپه z را بیان خواهیم نمود. به طور کلی مهم ترین این مزایا به صورت زیر هستند:

  • پروفیل زد قدرت بالا و استحکام قابل توجهی دارد
  • این پروفیل قابلیت همپوشانی مناسبی از خود نشان می دهد
  • زمانی که از پروفیل z استفاده می شود، در استفاده از مصالح صرفه جویی و ارتفاع پرلین مورد نیاز تا حدودی کاهش می یابد.

امیدوارم که در این مقاله از مجموعه ثامن نجارت توانسته باشیم به خوبی شرح دهیم که برلین و لاپه چیست؟ و همچین از کاربردهای پروفیل z به خوبی مطلع شده باشید

 

سوالات متداول

پرلین چیست؟

پرلین بخشی از سازه است که به عنوان پشتیبان برای تیرهای بزرگ و فولادی مورد استفاده قرار می گیرد.

لاپه چیست؟

پروفیل زد لاپه یکی از این تجهیزات است که با به کار رفتن در ساخت این بخش از سازه، به افزایش سرعت در اتمام پروژه کمک می کند.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *