مشاوره و فروش
02191003181

میلگرد آپوکسی یا سبز چیست؟

green poxy rebar
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
1 بازدید

بتن دارای درجه‌ای از مقاومت و سختی طبیعی است که آن را به یکی از محبوب‌ترین مصالح روسازی تبدیل می‌کند. با این حال، با گذشت زمان، بتن ممکن است همچنان به دلیل فروپاشی، ترک و سایر حوادث طبیعی و غیرطبیعی آسیب ببیند. پیمان‌کاران اغلب برای افزایش استحکام بتن، آن را با میله‌های تقویت‌کننده فولادی که به آن میلگرد می‌گویند، تقویت می‌کنند. انواع گوناگونی از میلگرد وجود دارد که هر کدام دارای مجموعه‌ای از مزایای منحصربه‌فرد هستند. در نوشتۀ امروز قرار است با یکی از پرکاربردترین گونه‌های این دسته از مقاطع فولادی آشنا شویم و به پرسش میلگرد آپوکسی یا سبز چیست پاسخ دهیم. اگر قصد دارید میلگرد مورد نیاز خود را از راهی کاملاً مطمئن و آسان خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه با ما همراه باشید.

میلگرد آپوکسی یا سبز چیست؟

فولاد با پوشش اپوکسی از سال 1973 در سراسر جهان برای مبارزه با مشکل خوردگی ساختار RCC وارد صنایع آهن آلات شد. میلگرد با روکش اپوکسی میلگردی است که به‌جای مقاطع تقویت‌کنندۀ معمولی، برای تقویت بتن و محافظت دربرابر خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشش در کارخانه، قبل از حمل و نقل فولاد روی آن اعمال می‌شود.

بر اساس آزمایشات مشخص شده است که پوشش اپوکسی باند فیوژن میلگردهای تقویت‌کننده، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای افزایش مقاومت به خوردگی تمام سازه‌های RCC شناخته می‌شود.

میلگرد با روکش اپوکسی در ساختارهای زیر به کار گرفته می‌شود:

  • پل‌ها
  • سازه‌های پارکینگ
  • پیاده‌رو
  • سازه‌های دریایی
  • تعمیر
  • و…

مزایای میلگرد آپوکسی یا سبز چیست؟

میلگرد با پوشش اپوکسی از سازه در برابر خوردگی محافظت می‌کند. ابتدایی‌ترین و ارزان‌ترین شکل میلگرد از میلگردهای فولادی ساده تشکیل شده است. درحالی‌که میلگردهای فولادی ساده در تقویت استحکام داخلی مؤثر هستند، اغلب با گذشت زمان قربانی نیروهای خورنده می‌شوند. با تشکیل زنگ در قسمت بیرونی میلگرد تعبیه‌شده، فشار فزاینده‌ای بر بتن اطراف وارد می‌گردد.

چنین فشاری می‌تواند باعث ترک‌خوردگی دال بتنی شده و بتن را دربرابر آسیب‌های ناشی از ضربات و نیروهای خارجی آسیب‌پذیرتر سازد. ممکن است بر سطح بتن تکه‌هایی پوسته‌پوسته‌مانند ایجاد شود، که با جدا شدن تراشه‌ها و پوسته‌های بتن، مناطق ناهموار و غیرجذابی ایجاد می‌کند.

میلگرد با روکش اپوکسی از خوردگی و مشکلات ناشی از آن جلوگیری می‌کند. تولیدکنندگان کل میلگرد را در یک پوشش اپوکسی می‌پوشانند. این لایۀ نفوذناپذیر دربرابر آب، احتمال ایجاد خوردگی میلگرد را به حداقل می‌رساند.

نگهداری از میلگرد آپوکسی یا سبز چیست؟

پوشش اپوکسی برای نتایج بهینه باید بدون آسیب باقی بماند. اثربخشی میلگرد با روکش اپوکسی به یکپارچگی لایه اپوکسی بستگی دارد. اگر اپوکسی تراشه کند، پاره شود یا آسیب ببیند، فولاد زیرین در معرض دید قرار می‌گیرد. حتی بخش کوچکی از آسیب، به خوردگی اجازه می‌دهد تا به بطن فولاد نفوذ کند. هنگامی که زنگ شروع به شکل‌گیری کرد، زیر اپوکسی باقی‌مانده راه خود را ادامه می‌دهد و در نتیجه پوشش را به‌طور کامل تضعیف می‌کند.

به همین دلیل، پیمان‌کاران باید در حمل و نصب میلگرد با روکش اپوکسی دقت لازم را به خرج دهند. به همین ترتیب، آنان باید مراقب باشند که میلگرد در کجا و در چه شرایطی نگهداری می‌شود. پوشش اپوکسی در برابر اشعۀ ماوراء‌بنفش کاملاً آسیب‌پذیر است و هنگامی که برای مدتی طولانی در معرض اشعۀ ماوراء‌بنفش قرار گیرد به‌سرعت تخریب می‌شود. بنابراین، هنگام انباشت میلگرد با پوشش اپوکسی در خارج از منزل، پیمان‌کاران باید همیشه آن را با یک برزنت غیرقابل‌نفوذ دربرابر این اشعه یا سایر انواع خطرات خارجی، بپوشانند.

یکی دیگر از عوامل مهم دمای نصب است. استفاده از میلگرد اپوکسی در دمای کمتر از 50 درجۀ فارنهایت می‌تواند باعث ترک‌خوردگی پوشش اپوکسی شود.

میلگرد آپوکسی یا سبز چیست؟

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از فروشگاه اینترنتی ثامن تجارت به این موضوع پرداختیم که میلگرد آپوکسی یا سبز چیست و چه مزایایی دارد. همچنین شما را با نحوه نگهداری میلگرد آپوکسی یا سبز نیز آشنا ساختیم. قیمت این دسته از مقاطع به عوامل داخلی و خارجی متعددی بستگی دارد و نمی‌توان رنج ثابتی را برای آن در نظر گرفت. به همین دلیل، اگر قصد دارید از قیمت میلگرد مورد نیاز خود مطلع شده و یا به خرید ورق، پروفیل، تیرآهن و هاش، نبشی و ناودانی، لوله، محصولات مفتولی و سایر مقاطع فولادی مورد نظر خود اقدام نمایید، تنها کافی است با کارشناسان سایت ما در ارتباط بوده و یا از طریق همین صفحه وارد بخش مربوطه در منوی سایت شوید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه