مشاوره و فروش
02191003181

صفحه ستون چیست؟

852350 image1640844460 1
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
16 بازدید

اگر علاقه مند به موضوعات مرتبط با پروژه های عمرانی و شناخت محصولات مورد استفاده در این نوع پروژه ها هستید، حتما باید بدانید که صفحه ستون چیست؟ انتقال بار ستون به پی سازه، موضوعی قابل تامل است که انجام آن از طریق صفحه ستون انجام می شود. در واقع صفحه ستون یا بیس پلیتساخته شده تا موجب اطمینان از امنیت و مقاومت ساختمان شود.

صفحه ستون ها انواع مختلفی دارند و اندازه گیری وزن آن ها و همچنین نحوه استقرارشان، از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مقاله  از سایت ثامن تجارت سعی داریم تا شما ضمن آشنایی با بیس پلیت، انواع صفحه ستون مانند ورق 10 میل ، کاربردها و ماهیت صفحه ستون را به خوبی درک نمایید. همچنین می توانید قیمت صفحه ستون را از سایت ما استعلام بگیرید.

صفحه ستون چیست؟ 

بیس پلیت یکی ا ز عناصر فولادی مهم در هر سازه ای است. این عنصر در واقع یک صفحه مسطح است که از جنس فولاد ساخته شده و محل استقرار آن میان ستون و بتن به عنوان یک واسط می باشد. در واقع اتصال میان این دو بخش را صفحه ستون برقرار می سازد. وجود صفحه ستون در یک سازه به انتقال مناسب وزن و فشار ستون به سمت بتن و پی ساختمان کمک می کند.

صفحه ستون ها ابعاد و اندازه های مختلفی دارند. ابعاد کوچک آن ها در حدود 30 در 30، متوسط در حدود 40 در 40 و ابعاد بزرگ تر آن ها که صفحه ای وسیع می باشد به شکل 50 در 50 عرضه می شود. در این میان هر چه فشار وارد شده بر صفحه ستون بیشتر باشد، باید ابعاد بزرگتری را برای آن در نظر گرفت. صفحه ستون ها را می توان بر اساس معیارهای مختلفی مورد ارزیابی قرار داد که ما تا جای امکان همه توضیحات مورتبط به این محصول را با بررسی این معیارهابه شما ارائه خواهیم داد.

وظیفه صفحه ستون

وظیفه صفحه ستون

به منظور آشنایی با بیس پلیت، در بخش قبل، اطلاعات مختصری ارائه شد. در این بخش می خواهیم به طور جامع تر به شما بگوییم که وظیفه صفحه ستون چیست؟ فشاری که به خاطر وزن اجزای یک ساختمان وجود دارد، در نهایت باید فونداسیون و پی آن ساختمان انتقال یابد. از آن جایی که تحمل فشار در بتن و ستون های از جنس فولاد یکسان نیست، در صورت استفاده از بیس پلیت، فشار وارده به ستون کاهش یافته و به راحتی به حالت بالانس و متعادل در می آید.

حال فرض کنید که در یک سازه از صفحه ستون استفاده نشود. به نظر شما چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر در پیکره یک ساختمان از المان مهم بیس پلیت استفاده نشود، فشارهای وارده از سوی سایر اجزاء باعث فرو رفتن ستون به درون بتن می گردد.

انواع نصب صفحه ستون را بشناسید!

شما جهت آشنایی با بیس پلیت، علاوه بر دانستن این که صفحه ستون چیست، بهتر است، در مورد روش های نصب این بخش از سازه اطلاعات کافی را کسب کنید. در ادامه این بخش انواع اتصال صفحه ستون را به شما معرفی می کنیم.

اتصال گیر دار 

در این نوع اتصال بولت ها باید ارتفاع مناسب جهت جلوگیری از هر گونه حرکت و چرخش صفحه ستون را داشته باشند. در این روش صفحه ستون ها ضخامت بیشتری دارند. این نوع اتصال امکان انتقال فشارهای خمشی، برشی و فشاری را فراهم می کند.

اتصال مفصلی صفحه ستون چیست 

زمانی که هدف، ساخت سازه های چند طبقه باشد، از این نوع اتصال بهره گرفته می شود. در این روش بالا و پایین اتصال به ستون ها جوش داده می ود. از آن جایی که یک فونداسیون ساده، نیروی کششی ما بین صفحه ستون و پی را کم می کند، از اتصالات مفصلی برای نصب بیس پلیت می توان استفاده کرد.

خرید صفحه ستون

در این مقاله از سایت ثامن تجارت با عنوان “صفحه ستون چیست؟” زمینه آشنایی شما برای آشنایی با بیس پلیت فراهم شد. نکته ای که در زمان خرید صفحه ستون باید مورد توجه قرار دهید، ضخامت صفحه ستون است. شما می توانید در صورت در اختیار داشتن صفحه ستون هایی با ضخامت کم، برای رساندن آن ها به ضخامت مطلوب، از روی هم قرار دادن چندین صفحه ستون استفاده کنید. از طرفی دیگر، در صورتی که صفحه ستون های در دسترس شما دارای ضخامت بالایی هستند، می توانید آن را توسط اجزای اضافه شونده تقویت نموده تا ضخامت کمتری پیدا کنند. به عنوان مثال استفاده از ورق های قائم سخت کننده، نبشی یا ناودانی جهت افزایش ظرفیت خمشی و برشی آن.

منبع : structurescentre.com

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه