مشاوره و فروش
02191003181
ناودانی منقطع چیست؟
۲۹ فروردین ۱۴۰۳
9 بازدید

ناودانی منقطع چیست؟ این سوال بسیاری از افراد است که نام این تجهیز ساختمانی به گوش آنها می‌رسد. در پاسخ به این سوال به طور خلاصه می‌توان گفت ناودانی منقطع یا همان وال پست منقطع نگهدارنده و محافظ دیوار است و در جهت ارتقا سطح ایمنی ساختمان به کار برده می‌شود. با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما ایران، استفاده از تجهیزات ساختمانی مثل وال پست ایمنی ساختمان را افزایش می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک محافظ عمل کند.

در این مقاله از فروشگاه ثامن تجارت همراه شما عزیزان هستیم تا بگوییم ناودانی منقطع چیست؟ دارای چه کاربردهایی می‌باشد. همچنین، اطلاعات دیگری نیز درباره این محصول در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس تا انتها همراه ما باشید.

ناودانی منقطع چیست؟

برای اینکه بدانید ناودانی منقطع چیست؟ باید بگوییم که وال پست یا ناودانی منقطع به معنای نگهدارنده و محافظ دیوار می‌باشد. این محصول یکی از مهم‌ترین تجهیزات ساختمانی است که به کمک پروفیل فولادی ساخته شده است. نتیجه استفاده از وال پست منقطع، ایجاد اتصال بین میان‌ قاب‌های سازه‌ای، غیر سازه‌ای و تیغه‌ها به اسکلت ساختمان می‌باشد. همچنین، عملکرد وال پست در جهت ایجاد ایمنی در برابر عوامل محیطی همچون باد و زلزله بسیار تاثیرگذار است.

بهتر است بدانید که وال پست سبب درگیری دیوارهای سازه‌ای و غیر سازه‌ای با اسکلت ساختمان می‌شود. نتیجه این عمل، افزایش مقاومت ساختمان می‌باشد. مسلماً زمانی که استفاده از وال پست باعث افزایش مقاومت ساختمان خواهد شد، طول عمر ساختمان نیز افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل افراد زیادی برای خرید ناودانی منقطع اقدام می‌کنند. علاوه بر اینها، بهتر است بدانید که روش اجرای وال پست یا همان ناودانی به صورت منقطع می‌باشد که در مقایسه با سایر روش‌ها، آسان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش اجرای وال پست به شمار می‌رود. تا اینجای مطلب درباره اینکه ناودانی منقطع چیست؟ اطلاعات مفیدی را دریافت کردید. در ادامه نیز مطالب تکمیلی ارائه شده است. پس همچنان همراه ما باشید.

ناودانی منقطع چیست؟

طبق پیوست ششم آئین نامه 2800 مقررات ملی ساختمان، استفاده از وال پست به هنگام ساخت سازه ضروری و اجباری می‌باشد. این موضوع به زلزله خیز بودن کشورمان ایران مربوط است. ضمن اینکه استفاده از وال پست و بست رادیکالی در ساخت دیوار های غیر باربر که این روزها توسط بلوک هبلکس ساخته می‌شوند، حیاتی و ضروری می‌باشد. وجود تاکید بیشتر درباره این موضوع به دلیل این است که این بلوک‌ها از وزن سبکی برخوردار هستند.

این بلوک‌ها به دلیل وزن سبک، دارای چسبندگی قوی‌تری با چسب هبلکس (ملات مخصوص ساخت و ساز با این بلوک‌ها) می‌باشند؛ به همین علت قیمت هبلکس نسبت به سایر مصالح ساختمانی بیشتر می‌باشد. درواقع ایمنی و استحکام ساختمان بدین شکل تقویت خواهد شد؛ اما از طرفی بحث نیاز به یکسری تجهیزات جانبی وجود دارد که ایمنی ساختمان را ارتقا ‌دهد تا در برابر زلزله مستحکم باشد. اینجاست که تفاوت قیمت ناودانی منقطع و بست رادیکالی عنوان می‌شود و نیاز به خرید این دو محصول به میان می‌آید. حالا که می‌دانید ناودانی منقطع چیست؟ لازم است نگاه دقیقی هم به کاربرد بیاندازیم.

کاربرد وال پست منقطع یا ناودانی منقطع چیست؟

استفاده از ناودانی منقطع باعث می‌شود تا دیوار و تیغه‌‌ها، بهتر و محکم‌‌تر به اسکلت اصلی ساختمان اتصال داده شوند. در واقع ناودانی در هنگام بروز حوادثی همچون زلزله، با انتقال نیروهای وارد شده از دیوار به فریم ساختمان، موجب استحکام بیشتر دیوار و پیشگیری از تخریب آن خواهد شد. این ایمنی ایجاد شده با وجود بست رادیکالی حتی می‌تواند بیشتر هم شود.

پس به طور کلی، اگر بخواهیم کاربرد ناودانی منقطع را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم وال پست وظیفه حفاظت از دیوارها در برابر نیرو های عمود بر صفحه، نیروهای خمشی و کمانشی که در اثر لرزش ساختمان به وجود می‌آیند را بر عهده می‌گیرد.

هر چند ذکر یک نکته در اینجا الزامی می‌باشد که وجود تجهیزات ساختمانی محافظتی نمی‌توانند در جلوگیری ترک خوردن دیوارها در اثر بارهای لرزه‌ای نقش مفیدی داشته باشند. بهتر است بدانید که در آیین نامه بست رادیکالی و ناودانی منقطع ذکر شده که وجود این تجهیزات باعث افزایش ایمنی ساختمان خواهند شد؛ ولی این بدین معنا نیست که وال پست بار‌های لرزه‌ای ناشی از زلزله را متحمل می‌شود.

کاربرد وال پست منقطع یا ناودانی منقطع چیست؟

نحوه اجرای وال پست منقطع چگونه است؟

به طور قاطعانه می‌توان گفت که ناودانی منقطع پس از اتمام دیوار چینی بر روی اجزا سازه دیوار نصب می‌گردد. همانطور که اشاره شد، بیشتر مواقع برای ساخت دیوار heblex این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام اجرای ناودانی منقطع، فاصله بین دیوار و ستون باید با مواد انعطاف پذیر نظیر پشم سنگ و پلی استایرن پر شده باشد. نکات اجرایی در زمان اجرای ناودانی منقطع به شرح زیر می‌باشد:

  • قطعات نبشی و ناودانی می‌توانند از ورق فولادی گالوانیزه یا ورق سیاه خم خورده باشند.
  • هیچ گونه اتصالی اعم از پیچ و میخ بین بال وال پست و دیوار نباید اجرا شود.
  • در مواردی که ستون فولادی باشد، وال پست را می‌توان به ستون جوش داد.

نحوه اجرای وال پست منقطع چگونه است؟

جمع بندی

با پاسخ به پرسش پراهمیت ناودانی منقطع چیست؟ و شرح کاربردها و نکات لازم در هنگام اجرای آن می‌توانید شناخت دقیقی از این محصول داشته باشید. با این شناخت نیاز ساختمان‌ها و سازه‌ها به ناوردانی منقطع یا همان وال پست منقطع را درک کرده و بهتر است برای خرید ناودانی منقطع هرچه سریع‌تر اقدام کنید. برای این کار کافی است به پیشنهاد ما به فروشگاه معتبر ثامن تجارت مراجعه کنید تا بتوانید لیست قیمت ناودانی منقطع را به همراه مشخصات هر یک از آنها مشاهده کرده و خریدی بی دغدغه و ایمن را تجربه کنید. ضمناً کارشناسان مجموعه همراه شما هستند تا اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه