مشاوره و فروش
02137163
قیمت انواع فولاد
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
9 بازدید

انسان برای اولین‌بار در حدود 6000 سال پیش کار با آهن را یاد گرفت، اگرچه تا چند هزار سال بعد، از آن عنصر فوق رایج در مهم‌ترین نقش خود استفاده شد: تولید فولاد. در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قصد داریم شما را با انواع فولاد آشنا ساخته و کاربرد و خواص فولادهای گوناگون را در اختیارتان قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که می‌خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، و یا قصد خرید فولاد و استعلام قیمت فولاد امروز را دارید، تا انتهای این صفحه در کنار ما بمانید.

فولاد چیست؟

فولاد یک آلیاژ آهن است، به این معنا که در درجۀ اول از آهن تشکیل شده و با یک یا چند فلز آلیاژی ترکیب می‌شود تا مواد جدیدی با خواص منحصربه‌فرد تولید کند. چهار طبقه‌بندی اصلی برای این عنصر در نظر گرفته می‌شود، اما چندین زیرگروه نیز وجود دارد که اهداف گوناگونی را انجام می‌دهند. خواص آن بسته به عناصری که آهن با آن‌ها ترکیب می‌شود و همچنین روش‌هایی که برای گرم کردن و خنک کردن فلز استفاده می‌شود تغییر می‌کند.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد یا پولاد (به انگلیسی: Steel) آلیاژی از آهن است، که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد جرم آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل کنترل است. استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، پل‌ها قطارها، خودروها، ماشین آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.

فولاد در کاربردهای مکانیکی و الکتریکی، تجهیزات سنگین ساختمانی، و ساخت وسایل و ابزار آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که این دسته از محصولات تنوع بسیار زیادی دراند، تصمیم‌گیری درمورد نوع کاربرد آن می‌تواند گیج‌کننده باشد. شما می‌توانید برای خرید انواع فولاد مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت روز فولاد با کارشناسان مربوطه در ثامن تجارت تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با انواع فولاد

فولاد بر اساس ترکیبات خود طبقه‌بندی می‌شود: آهن با کربن و هر تعداد عنصر دیگری برای رسیدن به یک هدف خاص ذوب می‌شود. چهار نوع اصلی این محصول عبارتند از:

انواع فولاد چیست

  • فولاد کربن
  • فولاد ضدّزنگ
  • فولاد آلیاژی
  • فولاد ابزار

بیایید با هر یک از این گونه‌ها بیشتر آشنا شویم:

فولاد کربن

درحالی‌که تمامی فولادها حاوی کربن هستند، فولاد کربنی به دلیل عدم وجود عناصر دیگر در ترکیب خود بسیار منحصربه‌فرد است. اگرچه این ماده تنها حاوی ۲ درصد کربن یا کمتر است، اما ماهیت عنصری آن، فولاد کربنی را به ماده‌ای قدرتمند و بادوام تبدیل می‌کند که برای استفاده‌های متعدد ایدئال است.

فولاد کربن گاهی با چدن اشتباه گرفته می‌شود، اما این دو تفاوت مشخصی در ترکیبات عنصری خود دارند. فولاد کربنی باید کمتر از 2% کربن داشته باشد، درحالی‌که چدن دارای 2% تا 3.5% کربن است. این کربن اضافی همان چیزی است که به چدن بافت خشن و ماهیت شکننده‌تری می‌دهد.

فولاد ضدّزنگ

این دسته از انواع فولاد معمولاً به دلیل نقشی که در تولید تجهیزات و لوازم پزشکی دارد، شناخته‌شده است، اما دامنۀ استفاده از آن به مراتب بیشتر از محدودۀ گاز در آشپزخانۀ شما است. درواقع این کروم آلیاژی است که فولاد ضدّزنگ را متمایز کرده و درخشش متفاوتی به آن می‌بخشد.

کروم چیزی بیش از یک افزودنی صرفاً آرایشی است. بااین‌حال، این عنصر در برابر اکسیداسیون مقاوم است و با جلوگیری از زنگ زدن فلز، طول عمر آن را افزایش می‌دهد. به‌طور معمول، فولاد ضدّزنگ دارای محتوای کروم بین 10.5٪ تا 30٪ است. شما می‌توانید برای خرید فولاد مورد نیاز خود و استعلام قیمت انواع فولاد درجه‌یک و باکیفیت بازار آهن، به بخش مربوطه در منوی سایت ما سری زده و یا همین حالا با مشاوران بازرگانی ثامن تجارت تماس بگیرید.

فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی آهنی است که با یکی از چندین عنصر دیگر، که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را در محصول نهایی سهیم می‌کنند، ذوب شده است. همۀ فولادها درواقع آلیاژ هستند، اما کربن و کروم آلیاژهای خاصی هستند که نام آن‌ها به نوع فلزشان نسبت داده می‌شود.

فولاد آلیاژی به‌عنوان یک گروه‌بندی شامل طیف متنوعی از آلیاژها با طیف متفاوتی از خواص است. کانتینرهای حمل‌ونقل از یک آلیاژ پیچیده استفاده می‌کنند که چندین عنصر را برای تولید محصولی بادوام و قدرتمند ترکیب می‌کند. سیلیکون اغلب به‌عنوان جزئی از فولاد در نظر گرفته نمی‌شود، اما خواص مغناطیسی آن، این ماده را به یک جزء عالی برای اکثر ماشین‌آلات بزرگ تبدیل می‌کند. آلومینیوم همه‌کاره است و در مصالح ساختمانی استفاده می‌شود که هم سبک و هم بسیار بادوام هستند.

فولاد ابزاری

فولادهای ابزاری دقیقاً همان چیزی هستند که ادعا می‌کنند! آن‌ها نوعی فولاد پرکربن هستند که به‌طور خاص برای استفاده در ساخت ابزارهایی مانند مته‌ها، تیغه‌های ارّه و قطعات ابزاری طراحی شده‌اند. آلیاژهای فولاد ابزار، همراه با فلزات دیگر مانند تنگستن، کروم و وانادیم، استحکام، سختی و مقاومت محصول را در برابر سایش و خوردگی بهبود می‌بخشند.

خرید انواع فولاد

درجات انواع فولاد چیست؟

دو سیستم درجه‌بندی جامع به‌طور دقیق نوع خاصی از فولاد را حتی در زیرگروه‌های آن دسته‌بندی می‌کنند. این سیستم‌ها در سراسر صنایع استاندارد شده‌اند تا یکپارچگی مواد بیمه شود. در جدول زیر به معرفی این دو نظام درجه‌بندی فولاد می‌پردازیم:

ASTM (انجمن آمریکایی برای آزمایش و مواد)

طبقه‌بندی الفبایی عددی که طبقه‌بندی کلی فولاد و ویژگی‌های خاص آن را نشان می‌دهد.
SAE (انجمن مهندسان خودرو)

طبقه‌بندی عددی چهاررقمی که نوع فولاد و محتوای کربن را همراه با سایر عناصر آلیاژی برجسته می‌کند.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب‌سایت ثامن تجارت به معرفی انواع فولاد پرداختیم و شما را با کاربرد انواع فولاد آشنا ساختیم. همان‌طور که اشاره کردیم، فولاد یک فلز همه‌کاره بوده و بلوک ساختمانی بسیاری از سازه‌هایی است که در شهرهای مدرن امروزی می‌بینیم، ازجمله شبکه‌های حمل‌ونقل و زیرساخت‌های مخابراتی. استفاده از فولاد تاریخچه‌ای طولانی دارد و با کشف راه‌های جدیدی برای ترکیب عناصر در آینده نیز ادامه خواهد داشت. شما می‌توانید برای خرید فولاد مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت روز فولاد با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط