مشاوره و فروش
02137163

انواع فولاد فنر چیست؟

خرید فولاد فنر
۱۹ خرداد ۱۴۰۳
19 بازدید

به‌عنوان یک مادۀ حیاتی برای صنایع متعدد، فولادهای فنری دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از سایر انواع فولاد متمایز می‌کند. اما فولاد فنری چیست و چه چیزی آن را منحصربه‌فرد می‌کند؟ در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قصد دارید شما را با انواع فولاد فنر آشنا ساخته و خواص این دسته از محصولات را در اختیارتان قرار دهیم. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم چنانچه قصد خرید فولاد فنر مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت روز فولاد مطلع شوید، تا پایان این صفحه در کنار ما بمانید.

فولاد فنر چیست؟

به‌طورکلی انتخاب مواد مورد استفاده در ساخت فنر و طراحی، با دانستن میزان مقاومت کششی و تسلیم فلزات آلیاژی گوناگون تعیین می‌شود. در ساخت فولاد فنری، علاوه‌بر محتوای کربن آن که عموماً در محدودۀ 0.5٪ تا 1.0٪ است، انواع فولاد فنر ممکن است با ترکیباتی از نیکل، منگنز، کروم، وانادیم، مولیبدن یا عناصر دیگر آلیاژ شوند.

بااین‌حال، یک عنصر رایج که در ترکیب و ساخت فولادهای فنری ضروری است، سیلیکون است. این ماده به دلیل دوام و همچنین توانایی آن در حفظ شکل و انعطاف‌پذیری بسیار مورد توجه است. خواص آلیاژی آن نه‌تنها برای استفاده در کاربردهای فولادی فنر آلیاژی مناسب است، بلکه ویژگی‌های آن به این ماده کمک می‌کند تا استحکام تسلیم بالا را مشخص کند.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد فنر (به انگلیسی: Spring steel) نام گستره فراوانی از فولادهای مختلف است که در ساخت فنرها، مخصوصاً کمک فنرهای خودرو و سیستم‌های تعلیق ماشین آلات صنعتی کاربرد دارد. معمولاً این فنرها، فولادهای آلیاژ – پایین منگنز دار، فولادهای کربن – متوسط یا فولادهای پرکربن با استحکام‌های تسلیم خیلی بالا هستند.

اگر می‌خواهید فولاد فنر مورد نیاز خود را با ساده‌ترین و سریع‌ترین روش خریداری کنید، و از قیمت روز فولاد مورد نیاز خود اطلاع یابید، تنها کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فولاد فنر چیست

تفاوت فولاد فنر با فولاد ساده چیست؟

فولاد ساده آلیاژی از آهن و کربن است که برای بهبود خواص، آن را با عناصر دیگری ترکیب می‌کنند. انواع گوناگونی از فولاد وجود دارد که هر کدام بسته به ترکیب خاص و تکنیک‌های فرآوری، خواص منحصربه‌فردی دارند.

فولاد فنر نوع خاصی از فولاد است که به دلیل استحکام تسلیم بالا، کشسانی، سختی و ارتجاعی مهندسی شده است، که همین ویژگی آن را برای استفاده در فنرها و سایر کاربردها مانند گیره‌ها و زبانه‌ها مناسب می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید کدام بهتر است، باید بگوییم که این موضوع واقعاً به برنامۀ مصرفی شما بستگی دارد. برای قطعاتی مانند فنرها، اجزای سیستم تعلیق خودرو و سایر قطعات مکانیکی که باید در برابر تنش‌های چرخه‌ای مقاومت کنند، فولاد فنر نسبت به فولادهای آلیاژی برتری دارد.

بااین‌حال، برای کاربردهایی که به کشش، انعطاف‌پذیری و استحکام کششی بالا نیازی ندارند، فولاد معمولی یا سایر اشکال آن، مناسب و مقرون‌به‌صرفه تر خواهد بود.

خواص فولاد فنر

فولاد فنر دارای خواص منحصربه‌فرد بسیاری است که آن را برای تولید فنر و سایر اجزای مشابه ایدئال می‌کند، ازجمله:

انعطاف‌پذیری

فولاد فنری بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌تواند پس از خم شدن یا کشیده شدن به شکل اولیۀ خود بازگردد.
استحکام و دوام بالا

فولاد فنر می‌تواند بارهای سنگین را بدون شکستن تحمل کند و به‌ویژه در تحمل بارهای چرخه‌ای که باعث خستگی سایر آلیاژها می‌شود خوب عمل می‌کند.

خاصیت ارتجاعی

فولاد فنری را می‌توان بدون از دست دادن شکل خود حالت داده و پس از آن تحت عملیات حرارتی قرار داد.

انوع فولاد فنر

گریدهای فولادی فنری معروف شامل گریدهای SAE زیر (نمرات ASTM) است:

  • 1074/1075
  • 1095 (A684)
  • 5160 (A689)
  • 9255
  • 301 (A666) فولاد ضدّزنگ فنری

قیمت فولاد فنر

کاربردهای فولاد فنر

فولاد فنر به‌عنوان فولادی با کاربرد عمومی، کاربردهای تجاری وسیعی دارد. شما می‌توانید آن را تقریباً در هر قطعه‌ای از تجهیزات تولیدی به کار گیرید، ازجمله کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت گیره‌ها و بست‌ها با فولاد فنر

با استحکام بالا و مقاومت در برابر خستگی خوب، فولاد فنری برای ایجاد گیره‌ها و بست‌هایی ایدئال است که چیزها را به هم نگه می‌دارد.

تولید فنرها با فولاد فنر

از ماشین‌آلات روزمره گرفته تا قطعات خودرو، فولاد فنر معمولاً برای ایجاد فنرهای پیچشی، فنرهای فشاری، فنرهای پیچشی و فنرهای برگ استفاده می‌شود.

ساخت تجهیزات پزشکی با فولاد فنر

فولاد فنر اغلب برای ساخت ابزار پزشکی مانند ابزار جراحی و وسایل ارتودنسی استفاده می‌شود.

تولید ماشین‌آلات با فولاد فنر

فولاد فنر برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات، از ماشین چمن‌زنی و هواپیما گرفته تا نوار نقاله و پمپ به کار گرفته می‌شود.

ساخت ابزار دستی با فولاد فنر

فولاد فنری با استحکام بالا برای تولید ابزارهای قوی و بادوام مانند انبردست، آچار و قیچی عالی است.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به معرفی انواع فولاد فنر و کاربردهای و خواص این محصول پرداختیم. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این دسته از محصولات خواص بسیار متعددی داشته و در مصارف گوناگونی به کار گرفته می‌شوند. شما می‌توانید برای خرید فولاد فنر مورد نیاز خود و استعلام قیمت روز فولاد با کارشناسان مجموعۀ ما تماس گرفته و یا به بخش مربوطه در منوی سایت ما سری بزنید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *