مشاوره و فروش
02191003181

انواع پروفیل های فلزی

Types metal profiles1
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
11 بازدید

فولاد یکی از انعطاف‌پذیرترین و مستحکم‌ترین آهن آلات موجود به شمار می رود؛ به همین دلیل همواره جزء مواد اولیه‌ای شناخته می‌شود که در ساخت‌وسازهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل‌های فولادی از تنوع بالایی در صنایع گوناگون برخوردار بوده و از آن‌جایی که ویژگی‌های متفاوتی دارند، کاربردهای منحصربه‌فردی نیز پیدا کرده‌اند. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به معرفی انواع پروفیل های فلزی و کاربرد انها بپردازیم و شما را با جنبه‌های گوناگون استفاده از این مقاطع فولادی آشنا سازیم. اگر قصد دارید از قیمت پروفیل فولادی مورد نظر خود اطلاع یابید تنها کافی‌ست با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

انواع پروفیل های فلزی براساس سطح مقطع

در نوشته‌های پیشین به‌طور مفصل به این پرسش پاسخ دادیم که پروفیل فولادی چیست (لینک به مقالۀ مرتبط) و چه ویژگی‌هایی دارد. امروز قصد داریم شما را با انواع این مقاطع فولادی آشنا کرده و کاربرد هر یک را کنار هم بررسی کنیم.

پروفیل‌ها را برمبنای سطح مقطع به دسته‌بندی زیر تقسیم می‌کنند:

  • پروفیل فولادی باز: پروفیلی که در میلگرد، ناودانی، تیرآهن، نبشی، تسمه، و محصولاتی از این دست به کار می‌رود، پروفیل باز نام دارد.
  • پروفیل فولادی بسته: پروفیل به‌کاررفته در قوطی‌ها، لوله‌ها، و در و پنجره در این دسته قرار می‌گیرد.

انواع پروفیل های فلزی براساس شیوهٔ ساخت

برای تولید پروفیل فولادی دو فرایند کلی باید طی شود:

  • نورد گرم: طی این شیوه پروفیل را به صورت مستقیم از شمش‌های فولادی می‌سازند. پروفیل به‌کاررفته در تسمه، قوطی، ناودانی و میلگرد در این دسته قرار می‌گیرند.
  • نورد سرد: طی این فرایند ورق‌های فولادی را با خم کردن و یا پرس کردن شکل داده و پروفیل را تولید می‌کنند. قطعاتی که به این روش ساخته می‌شوند، مقاطعی سبک بوده و مناسب برای استفاده در نبشی‌ها و ناودانی‌ها هستند.

نورد سرد به دو شیوۀ مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در فرایند مستقیم ورق را از قالب عبور داده، به آن شکل می‌دهند و درزهای آن را جوش می‌دهند. در فرایند غیرمستقیم ابتدا لوله را تشکیل می‌دهند و سپس آن را در قالب‌های گوناگون قرار داده و سطح مقطع را ایجاد می‌کنند.

آشنایی با انواع پروفیل های فلزی

پروفیل‌های فولادی براساس کاربردی که دارند به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. در این بخش به چند نمونه از رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

پروفیل ساختمانی

این مقاطع فولادی به شکل مستطیل یا مربع بوده و در ابعاد و ضخامت معینی (معمولاً چیزی میان ۲ الی ۴ میلی‌متر) ساخته می‌شوند.

پروفیل لنگه دری

این دسته از محصولات فولادی که با نام پروفیل ۵۰۸ نیز شناخته می‌شوند، برای ساخت نرده‌های فولادی، چهارچوب‌های در، گوشهٔ پله‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضخامت این مقاطع ۲ تا ۴ میلی‌متر و طول آن‌ها ۶ الی ۱۲ متر در نظر گرفته می‌شود. معمولاً برای ساخت این دسته از پروفیل‌ها از ورق سیاه ST37 استفاده می‌کنند.

پروفیل سپری

این دسته از پروفیل‌ها را به نام پروفیل ۵۰۷ نیز می‌شناسند. پروفیل سپری کاربردهای فراوانی در ساخت در و پنجره، اتصالات پل‌ها، خرپاهای فلزی و… دارد. این گونۀ فولادی ۰.۹ الی ۲.۵ میلی‌متر ضخامت داشته و ۶ الی ۱۲ متر طول دارد.

پروفیل ساختمانی

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به آشنایی با انواع پروفیل های فلزی و کاربرد انها پرداختیم و شما را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک از این دسته‌ها آشنا ساختیم. پروفیل فولادی مقطعی است که از کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون برخوردار است. اگر قصد دارید از قیمت پروفیل ساختمانی، پروفیل ستونی، لوله بدون درز، انواع ناودانی، میلگرد آجدار، ورق آلیاژی و سایر آهن آلات مورد نظر خود اطلاع یابید، کافی‌ست به بخش مربوطه در منوی سایت ما مراجعه کرده و یا با کارشناسان ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه