مشاوره و فروش
02137163
قیمت فولاد Spk
۱۷ خرداد ۱۴۰۳
22 بازدید

فولاد ابزار کار سرد 1.2080 یا فولاد Spk اساساً فولادی با کربن بالا بوده که حاوی آلیاژهای نسبتاً کم تنگستن، منگنز، کروم و مولیبدن است. این محصولات فولادهای نسبتاً ارزانی هستند و محتوای کربن بالای آن‌ها مقاومت سایش مناسبی را برای کاربردهای کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند. در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قصد داریم شما را با انواع فولاد Spk آشنا ساخته و مشخصات و ویژگی‌های این محصول را در اختیارتان قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه با نگاه گرمتان ما را همراهی کنید. شما همچنین می‌توانید برای خرید فولاد و استعلام قیمت فولاد مورد نیاز خود با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فولاد Spk چیست؟

فولادهای ابزار کار سرد اساساً فولادهایی با کربن بالا بوده و حاوی آلیاژهای نسبتاً کم تنگستن، منگنز، کروم و مولیبدن هستند. این آلیاژهای افزودنی سختی‌پذیری را افزایش داده و اجازه می‌دهند روغن با اعوجاج کمتری نسبت به سری W خاموش شود. سری O از فولادهای نسبتاً ارزان‌قیمت تشکیل شده است و محتوای کربن بالای آن‌ها مقاومت سایشی مناسبی را برای کاربردهای کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند.

در این گروه از فولادهای Spk یا فولاد 1.2080، بسیاری از تولیدکنندگان فولادهایی با ترکیب تنظیم‌شده برای برآوردن نیازهای خاص را به بازار عرضه می‌کنند. بدون شک، این گروه از فولادها را می‌توان در زمرۀ بزرگ‌ترین تناژهای مورد استفاده در ساخت ابزار قرار داد، به این دلیل که کم‌هزینه‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. قابلیت ایجاد درجۀ بالایی از عدم اعوجاج در عملیات حرارتی و کاربرد کوتاه‌مدت آن واقعاً قابل رقابت نیست. گفتنی است که این محصول برای انواع قالب‌های بلانکینگ و شکل‌دهی، گیج، کلت و… استفاده می‌شود.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد یا پولاد (به انگلیسی: Steel) آلیاژی از آهن است، که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد جرم آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل کنترل است. استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، پل‌ها قطارها، خودروها، ماشین آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.

شما می‌توانید برای خرید فولاد و استعلام قیمت روز فولاد مورد نیاز خود با متخصصان سایت ما در ارتباط باشید.

فولاد Spk

انواع فولاد Spk

این فولادهای سرد کار سخت‌کنندۀ روغن به فولادهای گروه O که از انواع O1، O2، O6 و O7 تشکیل شده است نیز شناخته می‌شوند. این فولادها دارای محتوای کربن بالا و مقداری کافی از عناصر آلیاژی هستند، بنابراین در هنگام کوئنچ شدن با روغن به سختی بهتری دست می‌یابند.

نوع O1

از کروم، منگنز و تنگستن تشکیل شده است.
نوع O2

با منگنز آلیاژ می‌شود.

نوع O6

شامل منگنز، مولیبدن و سیلیکون است.
نوع O7

از کروم و منگنز تشکیل شده و در مقایسه با نوع O1 محتوای تنگستن بالاتری دارند.

بیایید با ویژگی‌های هر یک از این دسته‌ها آشنا شویم:

فولاد Spk نوع O1

در شرایط آنیل‌شده، این فولادها از فریت، کاربید، و Fe3C با بخشی از تشکیل‌دهنده‌های کاربید، تشکیل شده‌اند. اگر O1 را معمولی در نظر بگیریم، منگنز و کروم محلول در ماتریس به‌طور قابل‌توجهی باعث افزایش سختی در عمق می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کنند که مقاطع تا قطر 40 میلی‌متر سخت شوند. ازجمله مفیدترین ویژگی‌های این محصول این است که می‌توان آن را به‌تنهایی در دستۀ فولادهای ابزار همه‌منظورۀ عملیات حرارتی در دماهای پایین قرار داد.

فولاد Spk نوع O2

فولاد O2، به استثنای افزودن مولیبدن اختیاری، احتمالاً کمترین جابه‌جایی را نسبت به همه نشان می‌دهد، که دلیل آن افزایش کمی منگنز و به دنبال آن دمای پایین‌تر آستنیته شدن است. از سوی دیگر، فولاد O1 احتمالاً در هنگام سخت شدن مقاطع پیچیده، به دلیل 0.5٪ کروم و W اضافه‌شده و منگنز کمتر، تمایل کمتری به ترک نشان می‌دهد، که ترکیبی از آن‌ها رشد دانه و دمای سخت شدن را محدود می‌کند.

فولاد Spk نوع O6

فولاد Spk ویژۀ O6 با کربن بالا، دارای سیلیکون بالایی است که تا حدی برای افزایش سختی و همچنین ایجاد گرافیت بخشی از کربن اضافه شده است، در نتیجه این محصول ماشین‌کاری در شرایط آنیل‌شده و مقاومت در برابر سایش در شرایط سخت‌شده را بهبود می‌بخشد.

فولاد Spk نوع O7

فولاد O7 دارای بهترین مقاومت در برابر سایش در این سری است، اما کمترین سختی‌پذیری را دارد، و هر دو ویژگی با افزودن تنگستن بالا مرتبط هستند.

در فولادهای ابزار سرد کار همیشه باید از گرافیتی شدن اجتناب شود، در غیر این صورت کربن، که به‌عنوان کاربید یا مارتنزیت یک مادۀ ضروری است، تخلیه می‌شود؛ این فولاد از این نظر بی‌نظیر است. پس از بازپخت حدود 0.20 درصد کربن به‌صورت گرافیت آزاد وجود خواهد داشت. این فولاد حاوی 0.25 درصد مولیبدن است که سختی‌پذیری را بهبود می‌بخشد.

قیمت فولاد Spk

کاربرد فولاد Spk

کاربردهای فولادهای سرد کار سخت روغنی به شرح زیر است:

  • ساخت تیغه‌های برشی، قالب‌های کشی، قالب‌های مهرزنی، ابزار سکه‌زنی و ابزارهای براق‌کننده؛
  • پیرایش، خالی کردن، فلنج کردن، کشیدن و شکل‌دهی قالب‌ها و پانچ‌ها؛
  • تولید اجزای ماشین‌آلات و گیج‌ها به منظور دستیابی به پایداری ابعادی خوب و خاصیت مطلوب مقاومت در برابر سایش؛
  • ساخت قالب‌های خالی کردن و سوراخ کردن، گیج‌ها، رول‌های شکل‌دهی و نواری، قیچی، سنبه‌ها، مراکز تراش، ریمرها، براچ‌ها، قالب‌های رزوه‌ای، شیرآلات و ابزارهای قلاب‌زنی؛
  • تولید قالب برای سیم برش، برش نورد، چرخ، قالب پیچ و قالب در صنعت پیچ، و چرخ‌های شکل دهی در صنعت لوله فولادی.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به معرفی فولاد Spk پرداختیم و شما را با انواع و مشخصات این محصول آشنا ساختیم. شما می‌توانید برای خرید فولاد مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت روز فولاد با کارشناسان مجموعۀ ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *