مشاوره و فروش
02137163

اصطلاحات تخصصی فولاد

اصطلاحات تخصصی فولاد
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
186 بازدید

فولاد، آلیاژی از آهن و کربن بوده که در آن محتوای کربن تا 2 درصد متغیر است (با محتوای کربن بالاتر، ماده به‌عنوان چدن تعریف می‌شود). این محصول تا حد زیادی پرمصرف‌ترین ماده برای ساخت زیرساخت‌ها و صنایع جهان به شمار می‌رود و برای ساخت همه‌چیز، از سوزن خیاطی گرفته تا تانکرهای نفت، استفاده می‌شود. علاوه‌براین، ابزار مورد نیاز برای ساخت و تولید چنین محصولاتی نیز از فولاد ساخته شده است. به همین دلیل نوشتۀ امروز ثامن تجارت را به آشنایی با اصطلاحات تخصصی فولاد اختصاص می‌دهیم تا علاوه‌بر یادگیری زبان تخصصی فولاد، از نیازهای سازۀ خود نیز مطلع شویم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه توجه خود را به ما معطوف دارید.

اصطلاحات تخصصی فولاد

در ادامه به معرفی اصطلاحات آهن آلات و زبان تخصصی فولاد می‌پردازیم:

فولادهای آلیاژی (ALLOY STEELS)

ماده‌ای متشکل از دو یا چند فلز یا از یک فلز و یک نافلز که با هم ذوب شده‌اند. درمورد فولاد، عناصری مانند نیکل، بور و وانادیوم به فولاد اضافه می‌شوند تا ویژگی‌های خاصی مانند چکش‌خواری، استحکام، شکل‌پذیری و ازدیاد طول را بهبود بخشند.

بیلت (BILLETS)

قالب فولادی نیمه‌تمام با مقطع مربع و طول‌های گوناگون. این محصول فرآیند ریخته‌گری است که در آن فولاد مذاب با سرد شدن جامد می‌شود. بیلت‌ها بیشتر با نورد پردازش می‌شوند تا محصولات نهایی مانند میلۀ سیم و میلگرد در ارتفاع بالا به دست آیند.

کورۀ ذوب آهن (BLAST FURNACE)

از دیگر اصطلاحات تخصصی فولاد می‌توان به باندل اشاره کرد؛ کوره‌ای که در فولادسازی یکپارچۀ معمولی استفاده می‌شود و در آن کک و سنگ آهن با هم تحت جریان هوای گرم واکنش داده و فلز مایع را تشکیل می‌دهند. این اساساً یک استوانۀ بزرگ است که با آجرهای نسوز مقاوم در برابر حرارت پوشیده شده است.

شما می‌توانید برای خرید فولاد مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت روز فولاد، به بخش مربوطه در منوی سایت ما سری زده و یا با کارشناسان ثامن تجارت تماس بگیرید.

اصطلاحات تخصصی فولاد

فولاد کربن (CARBON STEEL)

فولادهای کربنی حاصل ترکیب آهن و کربن هستند. این مواد حاوی مقادیر کمی از عناصر آلیاژی بوده و 90 درصد کل تولید فولاد را تشکیل می‌دهند. خواص آن‌ها به درصد کربن موجود بستگی دارد.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد کربنی (به انگلیسی: carbon steel)، نوعی فولاد است که درصد وزنی کربن آن بین 0.05 تا 2.1 درصد می‌باشد.

کاستر (CASTER)

ماشینی که برای قالب‌گیری فولاد مایع و تبدیل آن به شکل جامد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسلب‌ها، شکوفه‌ها یا بیلت‌ها که محصولات فولادی نیمه‌تمام هستند، بیشتر تحت پردازش قرار گرفته (نورد می‌شوند) و به محصولات نهایی تبدیل می‌شوند.

شارژ (CHARGE)

شارژ عمل بارگیری مواد در یک کشتی است. از این نظر، مواد بارگیری‌شده شارژ نامیده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، آهن کاهش‌یافتۀ مستقیم، ضایعات، کک و آهک سوخته، شارژ یک کوره قوس الکتریکی را تشکیل می‌دهند.

نورد سرد (COLD ROLLING)

از دیگر اصطلاحات تخصصی فولاد نورد سرد است، به‌معنای عبور ورق یا نواری که قبلاً نورد گرم شده، از زیر دمای نرم شدن فلز. نورد سرد محصول را نازک‌تر، صاف‌تر و قوی‌تر از آن‌چه که توسط نورد گرم به تنهایی ساخته می‌شود، می‌سازد.

تولید نوار فشرده (CSP)

تولید نوار فشرده (CSP) یک فناوری جدید است که در دهۀ 1980 توسط SMS-Germany برای ریخته‌گری و نورد گرم اسلب‌های نازک توسعه یافت.  برخلاف کارخانه‌های نورد معمولی که در آن‌ها ریخته‌گری و نورد دو فرآیند مستقل یا مجزا هستند، این نوآوری فن‌آوری جدید خط تولید فشرده‌تر و روش ساده‌تری را برای ادغام ریخته‌گری دال نازک با نورد داغ در یک فرآیند پیوسته فراهم می‌کند.

ریخته‌گری پیوسته (CONTINUOUS CASTING)

فرآیندی برای انجماد فولاد به شکل یک رشتۀ پیوسته به‌جای شمش‌های منفرد. طی این فرآیند فولاد مذاب را در قالب‌های ته‌باز و آب خنک می‌ریزند. با عبور فولاد مذاب از قالب، پوستۀ بیرونی جامد می‌شود. پس از خروج از قالب، پاشیدن آب به‌طور مستقیم روی پوستۀ تشکیل‌شده به کامل شدن انجماد کل مقطع بیلت، شکوفه یا دال کمک می‌کند.

خط برش به طول (CUT-TO-LENGTH LINE)

خطی که در آن کلاف فولادی تخت باز شده و به‌صورت عرضی به ورق‌های مستطیلی بریده می‌شود. سپس ورقه‌ها مرتب شده و به شکل باندل بسته می‌شوند.

اصطلاحات تخصصی فولاد

جدول اصطلاحات تخصصی فولاد

باندل (BUNDLE)

گروهی از میله‌های فولادی یا ورق‌های مسطح چیده شده و به هم گره خورده‌اند تا جابه‌جایی را تسهیل کنند.
آهک سوخته (BURNT LIME)

محصول سوختن (کلسینه کردن) سنگ آهک که در فولادسازی برای تولید سرباره ضروری است.

کویل (COIL)

یک محصول فولادی بلند یا مسطح، مانند میلۀ سیم یا نوار، که پس از نورد پیچ ​​خورده یا کلاف شده است.
کلاف نورد سرد (COLD ROLLED COIL)

محصولات نورد تخت که ضخامت نهایی لازم برای آن‌ها با نورد در دمای اتاق به دست می‌آید.

فولاد خام (CRUDE STEEL)

فولاد در اولین حالت جامد پس از ذوب، که برای پردازش بیشتر یا برای فروش بسیار مناسب است.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به معرفی اصطلاحات تخصصی فولاد پرداختیم و شما را با زبان تخصصی فولاد آشنا ساختیم. چنانچه قصد خرید فولاد مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت فولاد امروز اطلاع یابید، با متخصصان ثامن تجارت تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *