مشاوره و فروش
02191003181

میلگرد a3 چیست؟ معرفی و مشخصات کامل

852350 image1669017753
3 اردیبهشت 1402
36 بازدید

میلگرد a3 چیست؟ میلگرد a3 یا میلگرد سخت با آج پیچیده که نوعی از میلگرد آجدار به صورت آج دار مارپیچ می باشد. از نظر سختی در رده نیمه سخت بوده و شکل آج آن نسبت به محور طولی به صورت جناقی یعنی هشتی شکل است. مقاومت میلگرد a3 نسبت به A1 و A2 بیشتر بوده و از کاربرد اصلی آن می توان به عنوان میلگرد اصلی سازه و میلگردهای طولی تیرها و ستون ها اشاره کرد. در ادامه این مطلب از سایت ثامن تجارت شما را با استاندارد، شکل، وزن، آنالیز، تنش تسلیم، مشخصات، میلگرد a3 برای خاموت آشنا می کنیم و همچنین از طریق این بازرگانی می‌توانید اقدام به خرید انواع میلگرد با قیمت منسب درب کارخانه نمائید.

مشخصات میلگرد a3

میلگردهای آجدار A3 دارای استحکام کششی برابر 600 و حداقل کارایی مجاز برابر 400 مگاپاسکال می باشد. از این نوع میلگرد برای ساخت و ساز استفاده می شود. تنش نسبی پلاستیکی آن 14 درصد است و به عنوان میلگرد خشک تعریف می شود. شکل میلگرد a3 به صورت ضربدری و هفت و هشت است.

مانند میلگرد a2 انعطاف پذیر نبوده و از این رو قابلیت جوشکاری و خمکاری را ندارد. مقاومت میلگرد a3 نسبت به میلگرد آجدار A4 پایین تر است و تنش گسیختگی آن 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. از طرفی تنش تسلیم میلگرد a3 برابر با 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

 کاربرد آرماتور A3 چیست؟

میلگردهای a3 به عنوان میلگرد ساختمانی شناخته شده است و به صورت آرماتور طولی در بتن ریزی و آرماتوربندی ستون ها، تیرها، فونداسیون سازه در ساختمان سازی استفاده می شود. میلگرد a3 برای استفاده در مکان های که دارای زوایای تند است به دلیل ترد و شکننده بودن، قابل استفاده نیست.

Rebar A3

استاندارد میلگرد a3

در زمان تولید، هر کارخانه با توجه به نیاز بازار و رقبا اقدام به تولید می کند. برای ساخت انواع میلگردها به استانداردهای لازم نیاز داریم که شناخته شده ترین آن ها در سازمان بین المللی به قرار زیر است:

  • انجمن ATSM آمریکا
  • انجمن JIS ژاپن (JIS G3112) برای میلگردهای مورداستفاده در بتن
  • DIN آلمان، (DIN 488) برای فولاد مورداستفاده در بتن مسلح.
  • استاندارد ISO، سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO 6935) برای فولاد.
  • استانداردهای ساخت میلگرد بریتانیا، کانادا، آمریکا و استرالیا.

میلگرد a3 بهتر است یا a2؟

انواع میلگردهای آج دار شامل آرماتور A2، A3 و A4 است و میلگرد A1 از نوع ساده و بدون آج می باشد. هر کدام از این انواع با یکدیگر تفاوت های دارند و از نظر مشخصات در یک کاربرد مناسب تر از نوع دیگر هستند. به طور کلی تفاوت میلگرد A2 با A3 شامل موارد زیر است:

  1. دارای تفاوت در شکل آج خود
  2. میلگرد a2 به میلگرد آجدار 340 و در آنالیز میلگرد a3 به این نتیجه رسیده اند که به میلگرد آج دار 400 معروف است.
  3. در طراحی کردن پی از میلگردهای عرضی a2 و میلگردهای طولی A3 استفاده می شود.
  4. میلگرد a3 شکننده و تردد بوده ولی میلگردهای a2 انعطاف پذیری بالای دارد.
  5. در آرماتور a2 ترتیب آج به صورت موازی، منفرد و با زاویه 45 درجه بوده ولی در A3 به صورت هفت و هشت و ضربدری است.
استاندارد میلگرد a3

نکات جوشکاری میلگرد a3

از جمله مهم ترین کاربرد میلگرد آجدار a3 این است که از آن در ساختمان سازی استفاده می کنند. در برخی از موارد نیاز به جوشکاری و خم کردن آن هست که با توجه به خشک بودن آن امکان این کار وجود ندارد. پس نکاتی که باید برای جوش دادن آن توجه کرد شامل موارد زیر است:

عدم جوش نبشی آسانسور به میلگرد پوتر

برای تیرهای بتنی ازمیلگرد a3 و a4 استفاده می کنند. پس جوشکاری نبشی آسانسور به این میلگردها، موجب شکسته شدن جوش آن ها می شود. پس پوتر را خراب نکرده و از میلگرد برای اتصال به نبشی استفاده نکنید. زیرا در هنگام استفاده کردن از آسانسور به دلیل وجود حرکات دینامیکی، احتمال شکستن وجود دارد.

عدم تخریب تیرچه ها و استفاده از میلگرد A3

برای این که نقطه ضعف در محل شکستگی تیرچه به وجود نیاید، تخریب تیرچه ها اشتباه است. از میلگردهای آجدار a3 برای ساخت تیرچه استفاده می شود، پس جوش دادن آن موجب کاهش استحکام و مقاومت سقف می شود.

قیمت میلگرد a3

قیمت میلگرد آجدار a3 به دلیل های گوناگونی مانند نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و مواد اولیه متغییر می باشد. همچنین به دلیل استفاده بالای میلگردها در پروژه ها، تغییر قیمت آن ها موجب تفاوت قیمت بالای هزینه ها می شود. در این مطلب در مورد مقاومت، تنش تسلیم، آنالیز، استاندارد، شکل، وزن میلگرد a3 برای خاموت توضیح دادیم. شما برای اطلاع از جدیدترین نرخ آرماتور A3 به کارشناسان سایت ثامن تجارت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه