مشاوره و فروش
02137163

تولید زد سوله

852350 image1640288534 1
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
47 بازدید

سوله در واقع سازه ای است که در کارخانه ها و مراکز صنعتی ساخته می شود. برای ساخت این سازه ها به طور عمده از پروفیل زد سوله استفاده می شود. این سوله ها ویژگی های خاص خود را دارند. به عنوان مثال سقف آن ها به صورت شیب دار ساخته می شود. همچنین جنس این بخش از سازه معمولا فولاد است. ما در این مقاله از سری مقالات سایت ثامن تجارت قصد داریم تا پروفیل مقاطع باز یا همان پروفیل z را که در ساخت سوله به کار می رود، به شکل کامل معرفی کنیم و تولید زد سوله را برای تان شرح دهیم.

قیمت زد سوله 

ساخت سوله یک صنعت است و به تخصص ویژه ای نیاز دارد. سوله ها اغلب برای مرغ داری ها، گلخانه ها، کارگاه ها و به خصوص به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گیرند. بخش ورودی یا به اصطلاح دهانه سوله ها گسترده است تا امکان ورود ماشین ها به آن ها جهت تخلیه بار وجود داشته باشد. سوله ها یا بتنی یا فلزی هستند. استفاده از پروفیل z برای ساخت سوله ها بسیار متداول است و این موضوع به ویژگی های منحصر به فرد این پروفیل مرتبط می باشد که در تعیین قیمت آن نقش بسیار مهمی دارد. برای اطلاع از قیمت روز پروفیل زد سوله با کارشناسان مجموعه ثامن تجارت در تماس باشید.

استاندارد پروفیل زد سوله

برای ساخت پروفیل زد سوله در ایران از استانداردهای ملی به شماره های 3694 و همچنین استاندارد شماره 5722 پیروی می شود. جدول اشتال تمامی مواردی را که باید برای استاندارد بودن این محصولات در نظر گرفته شوند را اعلام می دارد. در ادامه دو استاندارد مذکور را به طور خلاصه توضیح خواهیم داد.

استاندارد ملی ایران به شماره 3694 در سال 1375

با نورد گرم نوارهای فولادی در کارخانه، به شکل مرتب و پیوسته یا به شکل رفت و برگشتی، ورق فولادی گرم نوردیده تولید می شود. ورق سیاه نام دیگر ورقی است که به این روش تولید می شود. نوارهای فولادی مورد استفاده معمولا به شکل پهن و با ضخامت بالا هستند و کار نورد روی آن ها تا زمانی انجام می شود که به ضخامت مطلوبی برسند.

ورق های تولید شده در این روش سطحی با پوشش اکسید دارند و اگر پروفیل Z از این نوع ورق ساخته شده باشد، در واقع از استاندارد شماره 3694 پیروی می کند.

استاندارد ملی ایران به شماره 5722 در سال 1381

پروفیل زد سوله در صورتی که ساخته شده از ورق فولادی سرد باشد، از این استاندارد پیروی می کند. ورق روغنی مورد استفاده برای این پروفیل ها، همان ورق گرم نوردیده است. ضخامت این ورق ها باید کاهش یابد و در دمای اتاق باید به ضخامت مناسب و ایده آل برای تولید زد سوله برسند. این کاهش ضخامت به وسیله تعدادی زوج غلتک انجام می گیرد.

large image1640288481

کد گذاری تولید کنندگان پروفیل z طبق استاتدارد

مشخصه های بارز پروفیل زد سوله شامل طول، ضخامت، نوع فولاد به کار رفته و شناسه آن می باشد. حال به شما می گوییم که این شناسه چگونه به دست می آید.

فرض کنید پروفیل زدی که در اختیار ما است، دارای ویژگی های زیر باشد:

  • ضخامت ورق = 3 میلی متر
  • طول پروفیل = 5000 میلی متر
  • شناسه شماره پروفیل = 180
  • نوع ورق = گرم نوردیده با جنس a-2-235 که بنا بر توضیحات بالا بر طبق استاندارد ملی ایران با شماره 3694 است

با توجه به این موارد، شناسه استاندارد این پروفیل Z به صورت زیر خواهد بود.

235 – 2a – z180* 5000 * 3

جدول وزن پروفیل زد سوله

جدول سایز ,ضخامت و وزن پروفیل Z
شماره پروفیل ضخامت (وزن یک متر طول (کیلوگرم
Z-16 ورق 2.0 4.852
ورق 2.5 6.025
ورق 3.0 7.208
Z-18 ورق 2.0 5.180
ورق 2.5 6.454
ورق 3.0 7.722
Z-20 ورق 2.0 5.475
ورق 2.5 6.805
ورق 3.0 8.143
ورق 3.5 9.473
Z-22 ورق 2.0 5.788
ورق 2.5 7.195
ورق 3.0 8.612
ورق 3.5 10.019

مهم ترین کاربرد تاثیر گذار در قیمت زد سوله

پیش از این در مورد مهم ترین کاربرد پروفیل Z یعنی ساخت سوله صحبت کردیم. اما با توجه به اهمیت این مورد و همچنین با توجه به موضوع مورد بحث در این مقاله از سایت ثامن تجارت یعنی پروفیل Z سوله در ابتدا در مورد کاربردهای این پروفیل در بخش های مختلف یک سوله صحبت خواهیم کرد.

بیشترین کاربرد پروفیل Z در یک سوله برای پوشش دادن سقف آن است. این پروفیل ها به شکل طولی در کنار یک دیگر قرارگرفته و می توانند حالت شیب دار مورد نیز برای سقف را ایجاد کنند.

اما کاربردهای دیگر پروفیل z عبارت است از:

  • ساخت مقرهای سوخت رسانی و پمپ بنزین ها
  • ساخت و تولید اسکلت های ساختمان ها
  • سقف سالن های ورزشی

نحوه تولید زد سوله

فرایند خم کاری در مراحل تولید یک پروفیل زد سوله وجود دارد. کریل های فولادی پس از انتقال به کارخانه به شکل نوارهایی برش می خورند و بعد به مرحله خم کاری می رسند. لبه بال های پروفیل معمولا دارای 3 سانتی متر هستند. همچنین تولید پروفیل نهایی در حدود 16 متر است اما می توان آن را در سایزهای دیگر هم تولید کرد.

در مورد مواد اولیه به کار رفته در این محصول هم قبلا صحبت کردیم و بیان شد که ورق های فولادی سرد و ورق کربن یا سیاه برای این کار استفاده می شود. نوع این ورق های به استاندارد پروفیل مورد نظر بستگی دارد.

پروفیل 14 زد 3 میل نوعی پروفیل Z سوله است که مشخصات اصلی آن در سایت ثامن تجارت به صورت کامل قابل مشاهده می باشد. امیدوارم که در این مقاله نحوه تولید زد سوله را به طور کامل یاد گرفته باشید. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از اخرین قیمت پروفیل زد سوله نیز با کارشناسان ثامن تجارت در تماس باشید.

 

سوالات متداول

تولید زد سوله به چه صورت می باشد؟

پروفیل زد سوله در صورتی که ساخته شده از ورق فولادی سرد باشد، از این استاندارد پیروی می کند. ورق روغنی مورد استفاده برای این پروفیل ها، همان ورق گرم نوردیده است.

مهم ترین کاربرد پروفیل زد سوله چیست؟

ساخت مقرهای سوخت رسانی و پمپ بنزین ها

مطالب مرتبط