مشاوره و فروش
02137163

کاربردها و تفاوت‌های فولاد قالب پلاستیک

قیمت فولاد قالب پلاستیک
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
18 بازدید

فولاد قالب پلاستیک که به‌عنوان قالب‌های تزریق یا ابزارسازی نیز شناخته می‌شود، ابزارهایی تخصصی هستند که در فرآیند تولید محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده و به‌صورت سفارشی برای تولید اشکال و ابعاد خاصی از قطعات پلاستیکی طراحی می‌شوند. در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت قصد داریم به معرفی انواع فولاد قالب پلاستیکی بپردازیم و شما را با کاربردها و مزایای این دسته از محصولات آشنا سازیم. موجب خرسندی است تا پایان این صفحه توجه تام و تمام خود را از ما دریغ نکنید.

فولاد قالب پلاستیک چیست؟

فعالیت‌های روبه‌رشد مستمر در زمینۀ مهندسی پلاستیک منجر به ضرورت توسعۀ فولادهای قالب پلاستیکی جدید کم‌هزینه و با کارایی بالا شد. درواقع، زمانی که نیاز به ساخت اجزای پلاستیکی بزرگ باشد، فولاد قالب پلاستیکی چقرمگی شکست پایین و ریزساختارهای بسیار ناهمگنی را (که به‌طور مداوم از سطحی به هستۀ دیگر متفاوت است) از خود نشان می‌دهد.

آلیاژهای جدید و مسیرهای تولید جایگزین ممکن است به ما اجازه دهند که فولادهای قالب پلاستیک با خواص مکانیکی، سایش و جوش‌پذیری بالا به دست آوریم. معمولاً فولادهای ابزار سخت‌کنندۀ بارشی برای چنین کاربردهایی پیشنهاد می‌شوند، که خواص مکانیکی بهبودیافته و هزینه‌های کلی و زمان‌بندی را کاهش می‌دهند.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد یا پولاد (به انگلیسی: Steel) آلیاژی از آهن است، که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد جرم آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل کنترل است. استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، پل‌ها قطارها، خودروها، ماشین آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.

فرآیند قالب‌گیری پلاستیک شامل تزریق مواد پلاستیکی مذاب به داخل حفرۀ قالب تحت فشار بالا است. این فرآیند را می‌توان چندین بار تکرار کرده و امکان تولید انبوه اجزای پلاستیکی یکسان را فراهم کرد. شما می‌توانید برای خرید فولاد مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت روز فولاد با کارشناسان ثامن تجارت تماس بگیرید.

فولاد قالب پلاستیک

مزایای فولاد قالب پلاستیک

در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این دسته از فولادها می‌پردازیم:

امکان تولید انبوه فولاد قالب پلاستیک

قالب‌گیری پلاستیک تولید کارآمد و مقرون‌به‌صرفۀ مقادیر زیادی از قطعات پلاستیکی را امکان‌پذیر می‌کند. هنگامی که یک قالب ایجاد می‌شود، می‌توان از آن به‌طور مکرر برای تولید قطعات یکسان با دقت و قوام بالا استفاده کرد.

قابلیت تطبیق‌پذیری فولاد قالب پلاستیک

قالب‌های پلاستیکی را می‌توان برای تولید اشکال و جزئیات پیچیده طراحی کرد، که دستیابی به آن‌ها با سایر فرآیندهای تولید دشوار یا غیرممکن است. این باعث می‌شود آن‌ها برای طیف گسترده‌ای از صنایع ازجمله خودروسازی، الکترونیک، بسته‌بندی، کالاهای مصرفی و… مناسب باشند.

مقرون‌به‌صرفه بودن فولاد قالب پلاستیک

درحالی‌که سرمایه‌گذاری اولیه برای ایجاد یک قالب پلاستیکی می‌تواند قابل‌توجه باشد، هزینۀ هر واحد هنگام تولید مقادیر زیادی از قطعات به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این باعث می‌شود قالب‌گیری پلاستیک در مقایسه با سایر روش‌های ساخت، یک انتخاب اقتصادی برای تولید انبوه باشد.

قابلیت سفارشی‌سازی فولاد قالب پلاستیک

قالب‌های پلاستیکی را می‌توان برای برآوردن نیازهای محصول خاص سفارشی کرد. تولیدکنندگان می‌توانند عواملی مانند ترکیب مواد، طراحی قطعه، پرداخت سطح و رنگ را برای دستیابی به ویژگی‌ها و زیبایی‌شناسی مورد نظر برای محصولات خود تنظیم کنند.

کارایی و سرعت بالای فولاد قالب پلاستیک

فرآیندهای قالب‌گیری پلاستیک می‌توانند بسیار خودکار باشند، که منجر به چرخه‌های تولید سریع‌تر و زمان کوتاه‌تر می‌شود. این امر به‌ویژه زمانی مفید است که تقاضا برای زمان‌های دور سریع یا برنامه‌های تولید فشرده وجود داشته باشد. به‌طورکلی، قالب‌های پلاستیکی ابزارهای ضروری در صنعت تولید پلاستیک هستند. آن‌ها تولید انبوه کارآمد را ممکن می‌سازند، انعطاف‌پذیری طراحی را ارائه می‌دهند و به فرآیندهای تولید مقرون‌به‌صرفه کمک می‌کنند و باعث می‌شوند به‌طور گسترده در صنایع گوناگون در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرند.

جدول فولاد قالب پلاستیک

از دیگر ویژگی‌های این دسته از فولادها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای فولاد قالب پلاستیک

برابر سایش

مقاومت در برابر خوردگی

پایان‌پذیری آینه‌ای

کارایی سطحی

الزامات فولاد قالب پلاستیک

قابلیت پرداخت به روکش آینه‌ای

هدایت حرارتی بهبودیافته

چقرمگی و سختی بالا

مقاومت در برابر خوردگی بسیار خوب

قابلیت ماشین‌کاری

گفتنی است این‌ها الزاماتی کاملاً معمولی برای گریدهای فولادی جدید برای قالب‌های پلاستیکی با بالاترین تقاضا هستند. تنها طراحی ترکیب فولاد ابزار جدید کافی نیست، مسیر تولید بهینه نیز بسیار مهم است.

برای استعلام قیمت روز فولاد مورد نظر خود و نیز خرید فولاد قالب پلاستیک اصل و باکیفیت تنها کافی است به بخش مربوطه در منوی سایت ما مراجعه کرده و یا با متخصصان ثامن تجارت تماس بگیرید.

فولاد قالب پلاستیک

کاربرد فولاد قالب پلاستیک

  • صنعت قالب پلاستیک
  • قاب‌های قالب
  • مهندسی ماشین ابزار
  • صنعت ریخته‌گری قالب
  • ساخت قطعات قالب

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به معرفی فولاد قالب پلاستیک پرداختیم و شما را از کاربردها و مزایای این دسته از فولادها مطلع ساختیم. فولادهای قالب از پیش سخت‌شده به‌طور گسترده برای ساخت قالب پلاستیک استفاده می‌شوند. از آن‌جایی که این فولادها خاموش شده و تا 30÷40 HRC گرم می‌شوند، سپس مستقیماً در قالب پلاستیک ساخته می‌شوند، می‌توان از تغییر شکل و ترک‌خوردگی قالب ناشی از عملیات حرارتی جلوگیری کرد. اما ماشین‌کاری این نوع فولاد گاهی دشوار است و ماشین‌کاری خوب برای چنین فولاد قالبی به‌عنوان استاندارد درخواست می‌شود. اگر شما نیز قصد خرید فولاد قالب پلاستیکی مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت فولاد امروز اطلاع یابید، تنها کافی است با مشاوران مجموعۀ ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط