مشاوره و فروش
02137163

ساخت قطعات فلزی (مراحل ساخت قطعه فلزی + ساخت قطعه پلیمری)

852350 image1659425160
۱۶ خرداد ۱۴۰۱
54 بازدید

گروه تولیدی ثامن تجارت ، با بیش از 10 سال فعالیت در زمینه تولید و ساخت قطعات فلزی و پلیمری، انواع قطعات صنعتی با کیفیت و دقت بالا سعی در پیش برد حوزه صنعتی کشور دارد. انواع قطعات پلیمری شامل انواع چرخ دنده، قرقره، کوپلینگ، رینگ، بوشن، پکینگ و … از متریال مختلف ساخت کوپلینگ پلی آمید، ساخت قطعات پلی اتیلن، PTFE، پلی اورتان، پلی پروپیلن و … می باشد.

مراحل ساخت قطعه فلزی و  ساخت قطعه پلی آمید نیز شامل انواع چرخ دنده، چرخ زنجیر، قرقره جرثقیل، کوپلینگ صنعتی، انواع قطعات پتروشیمی، لوازم جک و … از متریال مختلفی مانند انواع فولاد های آلیاژی (ck45، mo40، vcn و…) و همچنین انواع فلزات رنگین (برنج، فسفر برنز، آلومینیوم و …) می باشد. روش تولید قطعات نیز با توجه به نوع، کاربرد و میزان دقت قطعه متفاوت می باشد از این رو ساخت هر قطعه می تواند با هر یک از روش های ریخته گری، پرسکاری، تراشکاری و فرزکاری (معمولی و CNC)، ساخت قالب، تزریق پلاستیک، پرینتر سه بعدی، لیزر و … صورت می گیرد.

مراحل ساخت قطعات فلزی:

جهت تولید قطعات ابتدا می بایست طرح و نقشه آن تهیه شود. مرحله بعدی انتخاب متریال مناسب می باشد. برای این منظور می بایست به کاربرد دقیق قطعه توجه داشت تا جنس قطعه انتخابی مناسب با شرایط کار باشد.

مراحل ساخت قطعه فلزی چیست؟ (ساخت قطعات پلیمری + پلی آمید)

جهت انتخاب جنس قطعه باید به چه مواردی دقت کرد؟

نوع متریال انتخابی باید با ساز و کار قطعه هماهنگی داشته باشد. از جمله مواردی که می بایست به آن توجه کرد شامل موارد زیر می باشد:

  • تماس با مواد شیمیایی: بررسی اینکه قطعه مورد نظر با چه موادی در تماس است ( آب، مواد اسیدی، روغن های صنعتی، انواع مواد شیمیایی و …)
  • سایش و فشار: میزان سایش، اصطکاک و فشاری که بر روی قطعه می باشد باید مشخص شود.
  • میزان حرارت: باید توجه کرد قطعه با چه دمایی سر و کار دارد.

بعد از تهیه نقشه و انتخاب جنس نهایی قطعه، باید روش ساخت آن مشخص شود.

انواع روش ساخت قطعات فلزی:

با توجه به نوع قطعه، نوع متریال، میزان دقت ابعادی قطعه و سایر عوامل روش های مختلفی برای ساخت وجود دارد. از جمله تراشکاری و فرزکاری معمولی، تراشکاری و فرز کاری CNC، برش لیزر، واتر جت، قالب سازی و تزریق پلاستیک، ریخته گری، پرینتر سه بعدی و … . انتخاب روش صحیح تولید امر بسیار مهمی می باشد تا بتوان از بروز اشتباهات، تلورانس ابعادی و یا دوباره کاری ها در فرآیند تولید اجتناب کرد. در نهایت می توان با برآوردهایی قیمت حدودی ساخت قطعه مورد نظر را تخمین زد.

مراحل ساخت قطعه فلزی چیست؟ (ساخت قطعات پلیمری + پلی آمید)

تخمین قیمت مراحل ساخت قطعه فلزی:

  عوامل مختلفی در قیمت ساخت قطعات صنعتی دخیل هستند که به برخی از آنها پرداخته ایم:

  1. جنس قطعه: با توجه به کاربرد و شرایط کارکرد قطعه طبق توضیحات فوق می بایست متریال نهایی قطعه را انتخاب کرد. با انتخاب جنس قطعه می توان قیمت فی آن را مشخص کرد.
  2. ابعاد: بعد از تهیه طرح و نقشه قطعه مورد نظر از طریق ابعاد نهایی آن می توان وزن حدودی قطعه را تخمین زد که می بایست در قیمت فی آن ضرب نمود.
  3. روش ساخت: با توجه به نوع قطعه، حساسیت و میزان دقت آن و همچنین زمانی که صرف ساخت قطعه می شود، اجرت ساخت قطعه متفاوت می  باشد. انتخاب روش مناسب ساخت امر مهمی ایت که می تواند بر نرخ تولید قطعه، کیفیت تولید و مقرون به صرفه بودن فرآیند تولید مؤثر باشد.
  4. تعداد: در هنگام تولید، تیراژ قطعه بر قیمت آن تأثیر گذار می باشد. هر چقدر تیراژ قطعه بالاتر باشد با توجه به سری کاری اجرت ساخت قطعه پایین تر می آید و از قیمت نهایی ساخت یک قطعه کاسته می شود.

انواع قطعات فلزی:

ساخت قطعات فلزی توسط انواع ورق و میلگرد های فلزی صورت می گیرد. که به طور کلی می توان آن ها را به دو دسته فولادهای آلیاژی و فلزات رنگین تقسیم بندی کرد:

  1. فولاد های آلیاژی: شامل انواع و ورق و میلگرد های ترانس، ST52، MO40، CK45، VCN، فولاد های اتومات، نیمه اتومات، انواع فولاد های ابزاری سردکار و گرم کار و … می باشند.
  2. فلزات رنگین: شامل انواع ورق و میلگردهای فسفربرنز، برنج، آلومینیوم، مس و … می باشد.

پر کاربردترین فلزها در میان برنج و فسفر برنز می باشند که به دلیل ویژگی ها و خواص مختلف دارای کاربردهای فراوانی می باشند. از جمله این ویزگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراحل ساخت قطعه فلزی چیست؟ (ساخت قطعات پلیمری + پلی آمید)

  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • رسانای الکتریکی
  • استحکام بالا
  • مقاومت در برابر خستگی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • ضریب اصطکاک پایین
  • ریز دانه بودن

در واحد تولیدی ثامن تجارت، مراحل ساخت قطعات فلزی از متریال مختلف مانند انواع چرخ دنده، انواع قرقره و کلیه قطعات صنعتی مطابق با نمونه و یا نقشه قابل تولید می باشند. جهت دریافت مشاوره و استعلام قیمت قطعه مورد نظرتان با کارشناسان ثامن تجارت تماس بگیرید.

image1659424827felezi4

تولید قطعات توسط ورق های فلزی:

در تولید قطعات توسط ورق های فلزی نیز بعد از تهیه طرح و نقشه قطعه مورد نظر و انتخاب متریال مناسب، نوبت به مرحله ساخت می رسد.

به طور کلی تولید قطعات توسط ورق های فلزی شامل 3 مرحله می باشد:

  1. برش
  2. خمکاری
  3. سرهم کردن

برش ورق های فلزی:

 در ساخت قطعات فلزی مرحله اول بریدن یا همان برش طبق طراحی قطعه می باشد. که بدین منظور می توان از روش های مختلفی استفاده کرد مانند برشکاری لیزر، پلاسما، واترجت، ماشین های برش CNC و … صورت می گیرد.

خمکاری ورق های فلزی:

فرآیند بعدی فرم دهی به ورق یا همان خمکاری می باشد که به دو روش پرسکاری و چکش زنی صورت می گیرد. در این مرحله نیز می تواند از دستگاه های خم CNC استفاده کرد.

سرهم کردن ورق های فلزی:

آخرین مرحله، سر هم کردن ورق های فلزی به منظور رسیدن به طرح نهایی می باشد که به طور کلی به 3 صورت قابل اجرا می باشد: جوشکاری، انواع چسب ها و پیچ و پرچ ها

مراحل ساخت قطعه فلزی چیست؟ (ساخت قطعات پلیمری + پلی آمید)

ساخت قطعات پلیمری:

ساخت قطعات فلزی، تفلونی، پلیمری و لاستیکی با توجه به کاربرد های متنوع این محصولات از انواع مختلف آن صورت می گیرد از جمله ساخت کوپلینگ پلی آمید، ساخت قطعات پلی اتیلن، PTFE، پلی پروپیلن، انواع لاستیک های صنعتی مانند NBR، EPDM و … . قطعات تفلونی دارای کاربرد های مختلفی در صنعت می باشند. در تولید قطعات تفلونی نیز باید به نوع کاربرد و شرایط کارکرد قطعه توجه کرد.

کاربرد و ویژگی های قطعات تفلونی:

  • مقاومت ضربه پذیری بالا و مقاومت سایش بالا در برخی تفلون ها مانند پلی آمید و زلامید سبب شده تا بتوانند در مواردی مانند ساخت چرخ دنده و کوپلینگ مورد استفاده قرار گیرند و در برخی موارد نیز می توانند جایگزین مناسب برای قطعات فلزی مانند آلومینیوم و برنج باشند و موجب افزایش طول عمر ماشین آلات می شوند.
  • نفوذ شیمیایی تفلون آنها را برای ساخت قطعات لوازم پزشکی و قطعات بدن مصنوعی مناسب کرده است.
  • تفلون دارای خاصیت دی الکتریک عالی به ویژه در فرکانس های رادیویی بالا هستند. برای این موارد می توان از فیبر نخ دار، PTFE و پلی آمید ها استفاده کرد.
  • برخی تفلون ها مانند PEEK و PTFE به دلیل گستره حرارتی بالا و خواص شیمیایی و فیزیکی، دارای کاربرد های زیادی در صنایع پتروشیمی می باشند.

در اینفوگرافی زیر با ویژگی و کاربرد انواع تفلون بیشتر آشنا شوید:

 

انواع روش ساخت قطعات پلیمری:

با توجه به نوع قطعه و متریال انتخابی از روش های مختلفی می توان جهت ساخت قطعات پلیمری استفاده کرد:

تراشکاری و فرزکاری:

ماشین کاری قطعات توسط دستگاه تراش و فرز شامل عمل شکل دهی و فرم دهی به قطعات طبق نقشه و یا نمونه برای رسیدن به طرح نهایی به روش براده برداری را شامل می شود.

با توجه به دقت کار، شکل نهایی قطعه می توان از دستگاه های تراش معمولی، نیمه اتومات و تمام اتومات (CNC) استفاده کرد.

image165453416223

قالب های تزریق برای ساخت قطعه پلی آمید

روش دیگر جهت ساخت قطعات پلیمری و لاستیکی ساخت قالب تزریق می باشد که با استفاده از ماشین قالبگیری تزریقی انجام می شود. مراحل ساخت قطعات فلزی را می توان از طریق ساخت قالب تزریق برای متریال مختلف از جمله ساخت قطعات پلی اتیلن، ABS، پلی آمید، POM و … انجام داد.

مزایای ساخت قالب پلاستیکی:

  • تولید آسان طرح های پیچیده به همراه ریزه کاری
  • کاهش زمان تولید
  • به صرفه بودن از لحاظ قیمت برای تولید در تیراژ بالا
  • دور ریز و تلفات کمتر

ساخت قطعه توسط پرینتر سه بعدی:

در روش ساخت به وسیله پرینتر سه بعدی مواد اولیه که معمولا پودر های پلی آمید، پلی پروپیلن و پلی استراین می باشند به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفته و با روش های مختلف به هم می چسبند تا استحکام لازم را بدست آورند. از این رو روش تولید به وسیله پرینتر سه   بعدی را روش ساخت افزایشی نیز می نامند. در روش ساخت به وسیله پرینتر سه بعدی به طور کلی این مواد اولیه به روش FDM ذوب می شوند و توسط نازل روی یکدیگر قرار می گیرند و یا به روش های مختلفی از جمله SLA، SLS، SLM و … به صورت لایه لایه روی هم چسبیده می شوند و توسط نور ماوراء بنفش یا لیزر با پاشیدن مواد چسبنده شکل لایه مورد نظر مستحکم می شود.

از پرینتر سه بعدی برای ساخت قطعات پیچیده ای که امکان تولید آن به وسیله دستگاه تراش و فرز وجود ندارند یا به دلیل تعداد کم ساخت قالب آنها صرفه اقتصادی ندارد می توان استفاده کرد که به نسبت سرعت بالاتری در تولید دارند و دور ریز کمتری نیز به دنبال دارند.

ورق های لاستیکی:

از انواع ورق های لاستیکی مانند ورق های طبیعی (NR)، ورق های ضد روغن (NBR)، ورق های ضد اسید (EPDM)، لاستیک های معمولی (SBR) و … می توان انواع واشر در ابعاد مختلف را به صورت فابریک و یا در ابعاد بزرگ به صورت آپارات تولید کرد. همچنین امکان تولید انواع قطعات لاستیکی را می توان از طریق قالب تزریق تهیه کرد.

image165453418226

ساخت کوپلینگ پلی آمید:   

چرخ دنده ها از پرکاربردترین قطعات صنعتی می باشند که جهت انتقال توان دورانی و گردشی از یک محور به محور دیگر که طی آن سرعت دورانی، مقدار گشتاور، جهت چرخشی و یا راستای محوری می تواند تغییر کند. چرخ دنده ها را می توان از متریال مختلفی مانند انواع فولاد های آلیاژی، برنج و فسفر برنز و یا انواع تفلون تولید کرد. ساخت قطعه پلی آمید ها مانند PA6G، PA66 و زلامید به دلیل اینکه تفلونی مقاوم و ضد سایش گزینه مناسبی جهت تولید انواع چرخ دنده می باشند. مزیت یگر استفاده از پلی آمید به عنوان چرخ دنده این است که به چرخ دنده مقابل خود آسیب نمی زند.

انواع چرخ دنده ساده، ماریچ، حلزونی، مخروطی و خورشیدی را می توان از جنس پلی آمید تولید کرد. جهت ساخت قطعات فلزی و چرخ دنده روش های مختلفی از جمله ریخته گری، چرخ دنده زنی (هاب)، کله زنی و فرزکاری وجود دارد. در تولید چرخ دنده پلی آمید می توان از دو روش فرزکاری و هاب (چرخ دنده زنی) استفاده نمود.

ساخت قطعه فلزی در ثامن تجارت

شاید برای شما اینگونه به نظر برسدکه انجام این فعالیت ها کمی سخت باشد، اما در واقع کافیست برای شکل دادن و یا فرم دهی به قطعات فلزی ایتدا یک ماده خام انتخاب کرده و سپس با انجام عملیات پرسینگ، نیرو به آن وارد کرده و ماده شکل گیرد. در واحد تولیدی ثامن تجارت سفارش مراحل ساخت قطعات فلزی و تفلونی پذیرفته می شود. برای استعلام قیمت جهت ساخت قطعات صنعتی در تهران و سایر شهر ها می توانید از قسمت ثبت سفارش و یا از طریق تماس با کارشناسان شرکت ثامن تجارت اقدام نمایید. 

 

سوالات متداول 

مهم ترین کاربرد قطعات تفلونی چیست؟

مقاومت ضربه پذیری بالا و مقاومت سایش بالا در برخی تفلون ها مانند پلی آمید و زلامید سبب شده تا بتوانند در مواردی مانند ساخت چرخ دنده و کوپلینگ مورد استفاده قرار گیرند.

بهترین روش های ساخت قطعات فلزی چیست؟

تراشکاری و فرزکاری

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *