مشاوره و فروش
02191003181

انواع تفاوت فولاد و چدن

تفاوت فولاد و چدن
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
26 بازدید

فولاد و چدن جزو آلیاژهای آهنی هستند که تفاوت فولاد و چدن از موضوعات مهم و قابل اهمیتی است که به آن پرداخته شده است. به طور کلی بهتر است بدانید که بیشترین تفاوت این دو آلیاژ آهنی مربوط به آلیاژ و ترکیبات به کار برده شده در این دو فلز است؛ اما با این وجود تفاوت‌های دیگری نیز در میان است که اطلاع از آنها می‌تواند به انتخاب دقیق محصول مورد نیاز و در نتیجه خرید فولاد و یا چدن کمک کند. از این رو، ثامن تجارت همراه شما است تا تفاوت فولاد و چدن را به اطلاع شما عزیزان برساند. پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی فولاد

برای اینکه تفاوت فولاد و چدن را درک کنیم و بتوانید برای خرید فولاد و یا چدن انتخاب درستی را اتخاذ کنید، بهتر است بدانید که هرکدام از آنها دقیقاً چه ماده‌ای با چه آلیاژی می‌باشند. فولاد جزو پرکاربردترین نوع آلیاژهای آهنی محسوب می‌شود. ممکن است افراد تصور کنند که فولاد یک نوع فلز است، اما درواقع فولاد ترکیبی از فلزات و یک نوع آلیاژ بوده که با اضافه شدن ۰.۰۲ تا ۲ درصد کربن به آهن این نوع آلیاژ تولید می‌شود.

با نگاهی گذرا، می‌توانید محصولاتی که از فولاد ساخته شده‌اند را به وضوح در اطراف خود ببینید. فولادها خود نیز به دو دسته فولاد کربنی و فولاد آلیاژی تقسیم بندی شده‌اند. توجه داشته باشید که نوع فولاد کربنی نیز به سه دسته کربن پایین، کربن متوسط و کربن بالا تقسیم شده است. فولاد آلیاژی با آلیاژ بالا به فولاد زنگ نزن مشهور بوده که حاوی ۱.۲ درصد کربن است و در آلیاژ آن کروم موجود می‌باشد که از خوردگی و پوسیدگی آن جلوگیری خواهد کرد. فولاد ضد زنگ دارای سطح براقی می‌باشد؛ اما فولاد کربنی بسیار سخت‌تر از فولاد ضد زنگ است و سطح آن مات است.

معرفی فولاد

معرفی چدن

برخی افراد بر این باور هستند که چدن نوعی آهن خالص است؛ اما باید بدانید که چدن هم دقیقاً آلیاژی از آهن و کربن بده و تفاوت فولاد و چدن بیشتر در میزان کربن استفاده شده در آنها است. در آلیاژ چدن در حدود ۲ تا ۴ درصد کربن و مقداری سیلیسیوم به کار برده شده است. وجود عناصر آلیاژی مختلف بر رنگ و کیفیت چدن‌های تولید شده تاثیرگذار است. از این رو ما با انواع چدن تولید شده روبرو هستیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • چدن چکش خوار
  • چدن سفید
  • چدن نشکن
  • چدن خاکستری
  • چدن گرافیت فشرده

در این بین بهتر است بدانید که به دلیل میزان کربن بیشتر در چدن، این آلیاژ نسبت به فولاد شکننده‌تر و سخت‌تر شده است. همچنین، چدن دارای خاصیت رسانایی ضعیفی می‌باشد که به همین دلیل گرما را برای مدت طولانی در خود نگهداری می‌کند. حالا که با این دو آلیاژ آشنا شدید، بهتر است به بررسی تفاوت فولاد و چدن بپردازیم.

معرفی چدن

تفاوت فولاد و چدن

فولاد و چدن جزو آلیاژهای آهنی بسیار پراستفاده در صنایع مختلف بوده که هردوی آنها پایه فلز آهن هستند و پس از اضافه شدن عناصر آلیاژی، دو ماده مجزا با خواص و کاربردهای متفاوت تولید می‌شود. تاثیر عناصر آلیاژی بر فولاد و چدن کاملاً مشهود است و هر کدام از این عناصر، ویژگی‌های خاص و متفاوتی را در ماده تولید شده ایجاد می‌کنند. در ادامه این مطلب تفاوت فولاد و چدن در موارد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. همچنان همراه ما باشید.

تفاوت فولاد و چدن در درصد کربن استفاده شده

از اصلی‌ترین تفاوت فولاد و چدن می‌توان به تفاوت در درصد کربن استفاده شده در آلیاژ آنها اشاره کرد. فولادها دارای حدود ۲ درصد کربن در آلیاژ خود می‌باشند؛ اما میزان کربنی که در چدن استفاده شده است حدود ۲ تا ۴ درصد بوده است. همانطور که اشاره شد، در آلیاژ چدن از عناصر آلیاژی مثل سیلیسیوم نیز به کار برده می‌شود.

تفاوت فولاد و چدن در ساختار ذرات

یکی دیگر از تفاوت فولاد و چدن در ساختار ذرات آنها است. کربنی که در فولاد به کار برده می‌شود، دارای ساختار کاربید آهن می‌باشد؛ اما شکل کربنی که در چدن استفاده می‌شود به صورت کاربید آهن، گرافیت یا هر دوی آنها است.

تفاوت فولاد و چدن در ساختار ذرات

تفاوت فولاد و چدن در قیمت

از دیگر تفاوت فولاد و چدن به تفاوت قیمت فولاد و چدن اشاره می‌کنیم. با توجه به اینکه این دو ماده کاملاً کاملاً از یکدیگر مجزا هستند و از کاربرد ویژگی‌های متفاوتی هم برخوردار هستند، طبیعی است که قیمت آنها نیز متفاوت می‌شود. فولاد با توجه به کاربرد زیاد آن در صنعت و ساختمان سازی دارای قیمت بیشتری نسبت به چدن می‌باشد. همچنین، با توجه به مصرف کم چدن نسبت به فولاد و هزینه تولید کمتر آن، دارای قیمت کم‌تری هم می‌باشد.

تفاوت فولاد و چدن در شکل پذیری

شکل پذیری این دو آلیاژ دیگر تفاوت فولاد و چدن است. با توجه به اینکه در تولید آلیاژ چدن از میزان کربن بیشتری استفاده شده است، از فولاد شکننده‌تر و تردتر است. رشد ترک‌ها در سطح چدن به راحتی و با سرعت زیادی دیده می‌شود. البته ناگفته نماند که نوعی از چدن موجود است که دارای شکل پذیری مطلوب‌تری است.

سخن پایانی

توجه به تفاوت فولاد و چدن می‌تواند به شما کمک کند تا در فرآیند انتخاب و خرید آلیاژی مناسب، به صورت موفق‌تری عمل کنید. حالا که با این تفاوت‌ها آشنا شدید و قصد دارید به سراغ خرید فولاد و یا چدن مورد نیاز خود بروید، پیشنهاد می‌شود به فروشگاه تخصصی ثامن تجارت مراجعه کنید و با مشاهده لیست به روزترین قیمت فولاد در انواع مختلف، برای خرید خود اقدام کنید. در این بین توجه داشته باشید که شما می‌توانید با کارشناسان متخصص مجموعه ثامن تجارت در تماس باشید و در فرآیند انتخاب و خرید محصول مورد نظر خود، مشورت بگیرید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه