مشاوره و فروش
02191003181

معرفی استیل ضد زنگ و کاربرد آن در صنایع

Introduction stainless steel1
3 اردیبهشت 1402
4 بازدید

استیل ضد زنگ که به نام استنلس استیل نیز شناخته می‌شود، از پرکاربردترین عناصری است که در ساخت سازه‌ها و ابزارآلات گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که در ساختار این دسته از فولادها مقادیر گوناگونی از کروم به کار رفته، از استحکام بالایی برخوردار است. در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت قصد داریم به معرفی استیل ضد زنگ و کاربرد آن پرداخته و شما را با ویژگی‌های آن آشنا سازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه ما را همراهی کنید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت استیل ضد زنگ مورد نظر خود با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

استیل ضد زنگ چیست؟

این دسته از آهن آلات گونه‌ای از آلیاژها هستند که هری بررلی برای اولین بار در سال 1912 آن را تولید کرد. این مدل از فولادها انعطاف‌پذیری بسیار بالایی داشته و مقاومت بسیار خوبی را در برابر فشار و دمای زیاد از خود به نمایش می‌گذارند. از آن‌جایی که عناصر و آلیاژهای به کار رفته در استنلس استیل متنوع است، این فولاد ویژگی‌ها و خصوصیات ویژه‌ای دارد. استیل ضد زنگ در گریدهای متفاوتی تولید می‌شود که در ادامۀ نوشتۀ معرفی استیل ضد زنگ و کاربرد آن به برخی از گونه‌ها اشاره می‌کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر: نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ با ۳۱۶

آشنایی با انواع استیل ضد زنگ

استنلس استیل به دو قسمت سادۀ کربنی و آلیاژی تقسیم‌بندی می‌شود. در نوع سادۀ آن عناصری مانند گوگرد، فسفر، سیلیسیم و منگنز به کار می‌رود؛ این در حالی است که برای انواع آلیاژی آن از ترکیب سایر عناصر با آهن استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی انواع استیل ضد زنگ می‌پردازیم:

استنلس استیل آستنیتی

این فولادهای ضد زنگ عنوان بهترین استنلس استیل را ازآن خود کرده‌اند و در قیاس با سایر فولادهای صد زنگ از کاربرد بیشتری برخوردارند. از ویژگی‌های قابل توجه این دسته از آهن آلات می‌توان به مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، مقاومت در برابر خوردگی، مغناطیسی نبودن و… اشاره کرد. از استیل آستنیتی در ساخت لوازم آشپزخانه، لوله‌های صنعتی، نمای بیرونی ساختمان و… استفاده می‌شود.

استنلس استیل فریتی

این گونه از استنلس استیل ها دارای خواص فیزیکی، مکانیکی، و مغناطیسی بسیار خوبی بوده و از میزان مشخصی از کروم برای افزایش پایداری فولاد برخوردارند. اگر می‌خواهید مانع از شکل‌گیری مواردی که تأثیر منفی بر چقرمگی و انعطاف‌پذیری دارند شوید، لازم است این استیل های ضد زنگ را به‌سرعت سرد کنید. این دسته از استیل‌ها چیزی بین 12 الی 17 درصد کروم در خود دارند.

استنلس استیل دوپلکس

در ادامۀ معرفی استیل ضد زنگ و کاربرد آن به این دسته از فولادها می‌رسیم. دلیل نام‌گذاری این آهن آلات ساختارهای متالوژیکی فازهای آستنیت و فریت است؛ که موجب می‌شود دوپلکس‌ها در مقایسه با سایر فولادهای ضد زنگ از مقاومت مکانیکی بیشتری برخوردار گردند.

استنلس استیل مارتنزیتی

این استیل‌های ضد زنگ زمانی به کار برده می‌شوند که علاوه بر استحکام سختی، به مقاومت بیشتری در برابر ساییدگی و خوردگی نیاز داریم. عملیات لازم برای تولید این فولادها از طریق آهنگری، آستنیته کردن و سردسازی سریع این دسته از آهن آلات صورت می‌گیرد.

با کاربردهای استیل ضد زنگ آشنا شوید!

فولادهای ضد زنگ تنوع گسترده‌ای دارند و به‌تبع این موضوع از کاربردهای گوناگونی نیز برخوردارند. از مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • ساخت ورق، تسمه، میلگرد، لوله و سایر ابزار آلاتی که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ساخت تجهیزات صنعتی مورد نیاز در کارخانه‌های تصفیۀ آب، کاغذسازی و…
  • تولید چنگال، سینک ظرف‌شویی، کارد، و بسیاری از لوازم مربوط به آشپزخانه
  • تولید ابزارهای جراحی
  • تولید مخازن مواد شیمیایی و ذخیرۀ آب
  • ساخت موتور هواپیما و خودرو
  • تولید تجهیزات شهری مانند آسانسور، کیوسک تلفن و…

جهت کسب اطلاعات بیشتر: تفاوت استیل ۳۱۶ و ۳۲۱

بهترین استیل ضد زنگ

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به معرفی استیل ضد زنگ و کاربرد آن پرداختیم و شما را با انواع این دسته ازآهن آلات و ویژگی‌های گوناگون آن ‌ها آشنا ساختیم. از آن‌جایی که استنلس استیل ها از تنوع و کاربردهای متنوعی برخوردار هستند، لازم است پیش از تهیۀ استیل مورد نظر خود، با گونه‌های این دسته از فولادها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین استیل را انتخاب کنید. اگر قصد دارید از قیمت انواع استیل ضد زنگ مورد نظر خود اطلاع یافته و یا اقدام به خرید استیل نمایید، کافی است به منوی سایت ما مراجعه کنید.

همچین از طریق بازرگانی ثامن تجارت می توانید از قیمت ورق استیل، لوله استیل، ورق رنگی، پروفیل استیل و… به صورت روزانه مطلع شوید و خرید خود را به مستقیم از درب کارخانه انجام دهید.

 

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه