مشاوره و فروش
02191003181

روش استفاده از وال پست منقطع را بشناسید!

روش استفاده از وال پست منقطع
۲۹ فروردین ۱۴۰۳
12 بازدید

روش استفاده از وال پست منقطع یکی از موارد مهم در هنگام ساخت و ساز به شمار می‌رود؛ به طوریکه، علت بسیاری از خرابی ها هنگام زلزله عدم استفاده درست و یا نبودن وال پست منقطع در ساختمان تشخیص داده شده است. در یک تعریف کلی، وال پست نگهدارنده دیوار است و از جمله تجهیزات ساختمانی محسوب می‌شود که به کمک پروفیل فولادی ساخته شده است.

در حقیقت وظیفه نگهداری دیوارها در برابر نیروهای عمود بر صفحه و نیروهای خمشی و کمانشی که به واسطه زلزله به ساختمان وارد می‌شوند، بر عهده این تجهیز ساختمانی است. با ثامن تجارت همراه باشید تا با روش استفاده از وال پست منقطع و نکات لازم در حین کار به طور دقیق و کامل آشنا شوید.

روش استفاده از وال پست منقطع

وظیفه وال پست این است که در هنگام وقوع زلزله، نیروهای وارد شده را به فریم منتقل کند. نتیجه این استفاده منجر به استحکام بیشتر دیوار و پیشگیری از تخریب آن می‌شود. در ساخت دیوارهای غیر باربر، هر چند بلوک‌های heblex در برابر زلزله، ایمنی را فراهم می‌کنند؛ اما استفاده از وال پست منقطع این ایمنی را دو چندان خواهد کرد. پیش از آشنایی با روش استفاده از وال پست منقطع  باید بدانید که طبق آئین نامه، برای دیوارهایی که دارای طول بیشتر از 6 متر هستند، اجرای وال پست ضروری می‌باشد. اجرای وال پست منقطع به کمک روش‌های مختلفی قابل انجام است که روش استفاده از وال پست منقطع به شرح زیر می‌باشد:

  • اتصال به ستون‌های ساختمان با استفاده از میلگرد
  • اجرای وال پست به واسطه انکر بولت و نبش کشی
  • مهار کردن دیوار به دیوار برشی به واسطه رد کردن میلگرد در سوراخ قاب‌ها

پس از خرید وال پست منقطع، روش استفاده از وال پست منقطع بدین صورت می‌باشد که در وال پست‌های افقی، المان ناودانی شکل به طول 20 الی 30 سانتی متر و عرض 7 سانتی متر، با در نظر گرفتن بادخور، به زیر تیر‌ها متصل برقرار می‌کند. نکته قابل توجه در این روند این است که فاصله بحرانی تیر رعایت شده و ناودانی در این فاصله نصب نشود.

طبق آئین نامه روش استفاده از وال پست منقطع، اتصال ضربه‌ای (میخ، چاشنی و تفنگی) به ستون به علت ایجاد آسیب‌های سازه‌ای و ایجاد ترک در سازه‌های بتنی ممنوع تلقی شده است. البته اگر در ساخت دیوار از بلوک هبلکس استفاده شده باشد، اجرای وال پست به صورت راحت‌تری هم قابل انجام است؛ چرا که این بلوک‌ها دارای قابلیت برش کاری و سوراخ کاری می‌باشند و به راحتی امکان نصب وال پست فراهم می‌شود. حالا که با روش استفاده از وال پست منقطع آشنا شدیم، رعایت برخی نکات در هنگام استفاده از وال پست منقطع بسیار ضروری است و از بروز خسارت جلوگیری می‌کند. این نکات در ادامه ذکر و بررسی شده‌اند.

روش استفاده از وال پست منقطع

مهم‌ترین نکات در روش استفاده از وال پست منقطع

لیست زیر شامل نکاتی می‌باشد که دانستن آنها برای اجرای بلوک هبلکس الزامی است:

  • اتصال ناودانی به سازه‌های بتنی به روش تفنگی ممنوع بوده و باید به شکل رول بولت گردشی نصب گردد.
  • استفاده از میلگرد بستر در برابر نیروهای عمود بر دیوار ضروری می‌باشد. انتهای میلگرد بستر به صورت مفصلی نصب می‌شود؛ به طوریکه، امکان تغییر داشته باشد.
  • فاصله هر قطعه وال پست منقطع هم در زیر تیر و روی ستون باید هر یک متر یک بار به صورت مکرر اجرا شود. این شکل اتصال باعث می‌شود که دیوار در هنگام زلزله به شکل کشویی داخل این ناودانی‌ها حرکت کند.
  • ارتفاع دیوار‌های غیر سازه‌ای از تراز کف نباید بیشتر از 3 و نیم متر باشد.

اگر می‌خواهید علاوه بر اجرای وال پست، سطح ایمنی ساختمان را در برابر زلزله ارتقا دهید، می‌توانید از پلاستر استفاده کنید. این محصول، پوششی محافظ در برابر عواملی همچون زلزله می‌باشد که از اجزای ساختمان محافظت خواهد کرد

مهم‌ترین نکات در روش استفاده از وال پست منقطع

اشتباهات رایج در روش استفاده از وال پست منقطع

از جمله اشتباهاتی که در روش استفاده از وال پست منقطع دیده شده است، عدم اجرای پشت به پشت نبشی‌های افقی و عمودی می‌باشد. عدم رعایت این نکته باعث خواهد شد که دیوار در داخل نبشی‌ها و فقط در یک سمت اجرا شود.

 اگر صفحه پایه قبل از ریختن بتن مناسب نباشد، حتماً میله‌های فولادی را در تیر کاشته و سپس پروفیل وال پست به آن جوش داده شود و یا اینکه صفحه از بالا به پایین با پیچ و غلطک به تیر وصل شود. ضمناً برای بستن چوب به تیر، هیچگاه از میخ سه سانتی استفاده نشود. البته بسته به بلوک‌های ساختمانی این موضوع متفاوت خواهد بود. از آنجایی که در ساخت اکثر دیوارهای ساختمان از بلوک heblex استفاده شده است، ناودانی منقطع بلوک هبلکس که مخصوص دیوارهای ساخته شده با این بلوک‌ها می‌باشد نیز تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که قیمت وال پست منقطع در هر نوع متفاوت خواهد بود.

اشتباهات رایج در روش استفاده از وال پست منقطع

جمع بندی

حالا که با روش استفاده از وال پست منقطع و نکات لازم در هنگام استفاده و همچنین اشتباهات رایج در هنگام استفاده از این تجهیز ساختمانی آشنا شدید، می‌توانید روش درست را پیش گرفته و از انجام اعمال اشتباه در مراحل کار خود اجتناب کنید. لازم به ذکر است که در راستای خرید وال پست منقطع شما می‌توانید به فروشگاه معتبر ثامن تجارت مراجعه کرده و از به روزترین لیست قیمت وال پست منقطع و مشخصات هر نوع به طور کامل مطلع شوید و در نهایت خریدی باکیفیت و تضمین شده را تجربه کنید. در ضمن، با برقراری تماس با کارشناسان متخصص مجموعه می‌توانید مشاوره‌های لازم را در این مسیر نیز دریافت کنید تا انتخاب درستی هم داشته باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه