مشاوره و فروش
02191003181

نحوه نصب صفحه پای ستون

852350 image1642232820 1
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
82 بازدید

نحوه نصب صفحه پای ستون و به عبارتی نحوه اتصال صفحه فلزی به ستون فلزی موضوعی است که در این مقاله آموزشی از سری مقالات سایت ثامن تجارت مورد بررسی قرار می گیرد. نصب صفحه ستون با رول بولت و همچنین طریقه هواگیری صفحه ستون عنوان بخش هایی از این مقاله است که در ادامه جهت مطالعه شما عزیزان آمده است.تلاش ما در نوشتار حاضر این است تا شما با مراحل و روند انجام کار آَشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

نحوه نصب صفحه پای ستون

برای نصب صفحه ستون باید نهایت دقت را داشت. چرا که عدم نصب صحیح آن پیامدها و خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به دنبال خود دارد. صفحه ستون فشار وارده از سمت ستون و سایر بخش های ساختمان را تحمل کرده و آن را به بخش های زیرین و بخش بتنی ساختمان منتقل می کند. با توجه به این فشار وارده بر بیس پلیت، باید نهایت دقت در نصب آن پای ستون را داشت. هواگیری صفحه ستون و استفاده از شابلون برای تراز بودن و نصب مناسب این قطعه به طرز شگفت انگیزی به نصب صحیح صفحه ستون کمک می کند.

معرفی صفحه ستون

پیش از آنکه توضیحات تکمیلی در رابطه با طریقه صفحه ستون را بخوانید، بهتر است درک بهتری از نحوه عملکرد صفحه ستون داشته باشید. تمام باری که به سازه وارد میشود، بعد از جمع شدن در کف ها و تیرها به ستون انتقال پیدا می کند. ستون ها بار وارد آمده را به کمک صفحه ستون یا همان بیس پیلت به فونداسیون بتنی انتقال می دهند که در آخر این بار از طریق پی به زمین میرسد.

روش نصب صفحه ستون

نصب بیس پلیت ها یکی از سخت ترین مراحل و در عین حال مهم ترین بخش در سازه است. بیس پیلت و ستون مجزا هستند. در برخی از مدل های سازه تعداد تیپ های صفحه ستون ها محدود میشود و طول و عرض آنها چند حالت مختلف دارد.

یکی از روش های اجرایی در سازه ها، استفاده از ورق های غیر سازه ای با ابعاد مشابه صفحه ستون ها است. در هنگام بتن ریزی فونداسیون و تنظیم محل بولت ها این صفحه را در محل مناسب قرار می دهند و محل بولت را به کمک آنها به طور دقیق مشخص می کنند. استفاده از بیس پیلت ها به علت وزن بالا چندان برای اینکار مناسب نیست.

مراحل نصب صفحه پای ستون روی پی :

در ادامه ارائه توضیحات در مورد نحوه نصب صفحه پای ستون، مراحل انجام کار به ترتیب بیان می گردد. حفظ و رایت این ترتیب در صحت انجام کار بسیار موثر است. همچنین لازم تا پیش از شروع به کار، تجهیزاتی مانند شابلون، بولت ها و گروت را نیز فراهم کرده باشید.

به طور کلی جایگذاری صفحه ستون به دو روش است که ما ضمن معرفی هر دو روش مراحل انجام کار را نیز بیان می کنیم.

نصب صفحه ستون با جوشکاری در کارخانه 

روش اول این است که در همان کارخانه مبدا صفحه ستون را توسط جوش نفوذی بر روی ستون اتصال دهند. در این روش ستون و بیس پلیت در قالب یک مجموعه واحد در آمده و به پی وصل می گردند. نصب این مجموعه بر روی پی یا فونداسیون سازه با استفاده از میل مهارها انجام می شود. این میل مهارها یا همان بولت ها که به آن ها میلردهای انتظار ه گفته می شود از قبل بر روی پی نصب می گردند.

طریقه نصب بولت ها به گونه ای است که باید کمی از سطح کار بلندتر باشند. با این کا جای گذاری صفحه ستون به شکل راحت تری انجام گرفته و با سرعت بیشتری پیش می رود.

این نحوه نصب صفحه پای ستون، بیشتر برای موارد زیر به کار گرفته می شود:

  • در ساختمان هایی که ستون های زیادی برای شان در نظر گرفته شده است. البته این ستون ها معمولا سبک هستند.
  • برای تیرهای برق موجود در خیابان ها، جاده ها و معابر عمومی

نصب صفحه ستون با رول بولت 

روش دوم به این صورت است که در آن بیس پلیت به شکل کاملا جداگانه ای از ستون عرضه می شود. بنابراین در روش مذکور مراحل بیشتری را پیش رو خواهیم داشت.

در این روش باید بدانید که ستون قرار است بعد از اتمام بتن ریزی فونداسیون و به وسیله بولت ها روی پی قرار گیرد. در این راستا بولت ها، از قبل کار گذاشته شده اند و برای دریافت نتیجه بهتر از شابلون ها بهره گرفته می شود. در ادامه راهنمای نحوه نصب صفحه پای ستون باید بدانید که شابلون صفحه ستون چیست و چه کارایی هایی دارد.

نصب شابلون برای کارگذاشتن صفحه ستون 

باید بگوییم که شابون یک صفحه فلزی است که بر روی آن محل دقیق بولت ها مشخص شده است. این صفحه ضخامتی در حدود 6 یا 8 میلی متر دارد و باید سوراخ های موجود روی آن ها بر روی صفحه اصلی منطبق شود. این صفحه تا زمان بتن ریزی در جای خود باقی می کاند. پس از انجام بتن ریزی، شابلو از محل خود برداشته شده و قسمت های زیرین آن مورد بررسی قرار می گیرد.در صورتی که بخشی از بتن نیاز به ترمیم داشته باشد، با ریختن گروت پای ستون این بخش ها ترمیم شده و شکل یک دستی به خود می گیرند. مرحله هواگیری صفحه ستون مربوط به زمان است که هنوز شابلون نصب نشده. اما به دلیل اهمیت معرفی شابلون این دو بخش را به صورت جا به جا ارائه می دهیم.

صفحه ستون 

هواگیری صفحه ستون 

در بخش قبل از همین مقاله سایت ثامن تجارت در مورد شابلون و نحوه نصب صفحه پای ستون اطلاعاتی کسب کردید. در مورد هواگیری هم باید این نکته را بدانید که این کار با هدف جلوگیری از جمع شدن هوا در زیر صفحه ستون انجام می شود. در صورت عدم انجام این مرحله، بتن ریزی زیر صفحه ستون به صورت کامل انجام نخواهد شد.

نتیجه گیری :

نکته قابل توجه در نصب صفحه ستون، تراز بودن آن است. همچنین بهتر است تا حداقل تعداد سه دنده از بولت های کار گذاشته شده برای نصب بیس پلیت، از سطح کار بلندتر باشد تا عمل سفت کردن مهره ها هم به شکل ساده تری انجام شود. در این مقاله از ثامن تجارت درمورد نصب صفحه ستون جوشی، مراحل نصب بولت و صفحه ستون، هواگیری صفحه ستون توضیحاتی در اختیارتان قرار داده ایم، که پس از خرید صفحه ستون برایتان کاربردی می باشد.

منبع : strongtie.com

 

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه