مشاوره و فروش
02137163

سختی فولاد mo40 چند راکول است؟

سختی فولاد mo40 چند راکول است
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
53 بازدید

فولادهای حرارتی برای سخت شدن باید دو فرآیند گرم کردن فولاد و سپس سرد کردن سریع آن را از سر بگذرانند. اما لازم است بدانید که فرآیند سخت‌کاری در فولادهای گوناگون متفاوت است. در نوشتۀ امروز از وب‌سایت ثامن تجارت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که سختی فولاد mo40 چند راکول است و شما را با عملیات حرارتی فولاد mo40 آشنا سازیم. چنانچه قصد خرید فولاد حرارتی مورد نیاز خود را داشته و یا می‌خواهید از قیمت روز فولاد اطلاع یابید، تنها کافی است به بخش مربوطه در منوی سایت ما سری زده و یا همین حالا با شماره‌های درج‌شده در همین صفحه تماس حاصل فرمایید.

فولاد mo40 چیست؟

این فولاد در زمرۀ فولادهای آلیاژی قابل عملیات حرارتی قرار می‌گیرد که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد 1.7225 شناخته شده و به بازار ارائه شده است. دمای آهنگری mo40 حدود 850-1050 درجۀ سانتی‌گراد است. گفتنی است که دو عنصر مولیبدن و کروم در این فولاد، بر چقرمگی آن می‌افزایند. فولاد 7225 تا دمای 932 درجۀ سانتی‌گراد نیز می‌تواند بدون مشکل به کار خود ادامه دهد. مقدار کروم موجود در این فولاد مقاومت حرارتی آن را افزایش می‌دهد.

به نقل از ویکی پدیا:

فولاد یا پولاد (به انگلیسی: Steel) آلیاژی از آهن است، که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد جرم آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل‌کنترل است. استفاده از فولاد به دلیل استحکام کشش نهایی زیاد و قیمت نسبتاً پایین آن در ساخت صنایع مختلفی از قبیل ساختمان‌سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، پل‌ها، قطارها، خودروها، ماشین‌آلات، تجهیزات و سلاح‌های نظامی کاربرد گسترده دارد.

سختی فولاد mo40 چند راکول است؟

در ادامه قصد داریم شما را با مراحلی که لازم است فولاد mo40 طی کند تا به سختی لازم برسد، آشنا سازیم:

عملیات حرارتی آنیلینگ (Annealing)

هدف از آنیل‌کاری انجام کاهش سختی فولاد است. برای کاهش استرس، نرم کردن فلز، افزایش شکل‌پذیری و بهبود ساختار دانۀ آن‌ها، فلزات را بازپخت می‌کنند. بدون یک مرحلۀ پیش‌گرمایش مناسب، جوش‌کاری می‌تواند منجر به تولید فلزی با دمای ناهموار، و حتی ایجاد مناطق مذاب در کنار مناطقی که در دمای اتاق هستند، شود. در این شرایط، جوش‌کاری می‌تواند فلز را ضعیف‌تر کند؛ به این صورت که با سردتر شدن جوش، تنش‌های داخلی در کنار نقاط سخت و شکننده ایجاد می‌شود. آنیل کردن یکی از راه‌های رفع این مشکلات رایج و کاهش استرس‌های داخلی است.

برای بازپخت فولادها و سایر فلزات آهنی برای تولید بالاترین سطح شکل‌پذیری، باید فلز را به‌آرامی تا دمای مناسب گرم کنید، آن را خیس کنید و سپس اجازه دهید به‌آرامی خنک شود، یا آن را در نوعی مادۀ عایق قرار دهید، یا این‌که می‌توانید آن را با چرخاندن ساده از کوره خارج کرده و اجازه دهید هر دو طرف آن با هم خنک شوند.

اگر می‌خواهید بدانید سختی فولاد mo40 چند راکول است و از قیمت فولاد mo40 مورد نیاز خود اطلاع یابید، با ادامۀ مطلب امروز همراه ما باشید.

سختی فولاد mo40

عملیات حرارتی نرمال‌سازی (Normalizing)

هدف از نرمال‌سازی حذف هرگونه تنش داخلی ناشی از عملیات حرارتی، ماشین‌کاری، آهنگری، شکل‌دهی، جوش‌کاری یا ریخته‌گری است. شکست فلز می‌تواند ناشی از استرس کنترل‌نشده باشد، بنابراین نرمال‌سازی فولاد قبل از هرگونه سخت شدن می‌تواند به اطمینان از موفقیت پروژه‌ها کمک کند.

فولاد نرمال‌شده قوی‌تر از فولاد آنیل‌شده است. هم استحکام بالاتری دارد و هم شکل‌پذیری بالاتری؛ و سخت‌تر از فولاد آنیل‌شده است. اگر قطعۀ فلزی به مقاومت در برابر ضربه یا حداکثر چقرمگی برای مقاومت در برابر تنش‌های خارجی نیاز داشته باشد، معمولاً توصیه می‌شود که به جای آنیل، نرمال شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ سختی فولاد mo40 مرحلۀ بعدی را به‌دقت مطالعه کنید. شما همچنین می‌توانید برای خرید فولاد mo40 حرارتی مورد نیاز خود نیز استعلام قیمت روز فولاد با کارشناسان ثامن تجارت در تماس باشید.

عملیات حرارتی سخت‌کاری (Hardening)

هدف از سخت‌کاری فقط سخت کردن فولاد نیست، بلکه قوی‌تر کردن آن نیز است. اگرچه سخت‌کاری باعث افزایش استحکام می‌شود، اما درعین‌حال شکل‌پذیری را کاهش داده و فلز را شکننده‌تر می‌کند. پس از سخت‌کاری، ممکن است لازم باشد فلز را کمی ملایم کنید تا مقداری شکنندگی آن از بین برود.

برای افزایش سختی فولاد mo40 ، باید از دو مرحله عملیات حرارتی (حرارت با دمای آهسته و سپس خیساندن طی یک زمان مشخص تا رسیدن به دمای یکنواخت) استفاده کنید، مرحلۀ سوم متفاوت است. هنگامی که فلزات را سخت می‌کنید، با فرو بردن آن‌ها در آب، روغن یا آب‌نمک به‌سرعت آن‌ها را خنک می‌کنید. اکثر فولادهای حرارتی برای سخت شدن نیاز به خنک شدن سریع دارند که به آن کوئنچ می‌گویند، اما چند فولاد نیز وجود دارد که می‌توانند باموفقیت با قرار گرفتن در معرض هوا خنک شوند.

همان‌طورکه آلیاژها به فولاد اضافه می‌شوند، سرعت خنک‌سازی لازم برای سخت شدن آن کاهش می‌یابد. سرعت خنک شدن کندتر خطر ترک خوردن یا تاب برداشتن را کاهش می‌دهد. سختی فولاد کربنی به محتوای کربن آن بستگی دارد: با 80 درصد کربن، توانایی سخت‌کاری در کنار محتوای کربن افزایش می‌یابد. با فراتر از 80 درصد کربن، می‌توانید مقاومت سایش را به دلیل تشکیل سمنتیت سخت افزایش دهید، اما نمی‌توانید سختی فولاد mo40 را بیشتر کنید.

شما می‌توانید برای خرید فولاد حرارتی مورد نیاز خود و نیز استعلام قیمت روز فولاد حرارتی، به بخش مربوطه در منوی سایت ما مراجعه کنید.

عملیات حرارتی معتدل‌سازی (Tempering)

پس از این‌که فلزی را سخت کردید، چه با بدنه چه با شعله، فولاد نهایی اغلب سخت‌تر از حد نیاز بوده و بسیار شکننده است. پاسخ ممکن است تعدیل فولاد برای کاهش شکنندگی و حذف یا کاهش تنش‌های داخلی باشد.

در طول فرآیند تعدیل‌سازی شما باید سه مرحله را به انجام رسانید:

مرحلۀ اول

فولاد را تا رسیدن به دمای تنظیم‌شدۀ کمتر از دمای سخت‌کاری آن حرارت دهید.
مرحلۀ دوم

فولاد را برای مدت مشخصی در آن دما نگه دارید.

مرحلۀ سوم

فولاد را در هوای ساکن خنک کنید.

تمپر نیز شامل همین سه مرحله عملیات حرارتی است. تفاوت اصلی در دمای تلطیف و تأثیر آن بر سختی فولاد mo40 ، استحکام و البته شکل‌پذیری آن است.

هنگامی که یک قطعۀ فولادی را گرم می‌کنید، سختی ناشی از سخت‌کاری را کاهش می‌دهید و خواص فیزیکی خاصی را ایجاد می‌کنید. تمپر کردن همیشه به دنبال سخت شدن است و درحالی‌که شکنندگی را کاهش می‌دهد، فولاد را نیز نرم می‌کند. متأسفانه نرم شدن فولاد با تمپر اجتناب‌ناپذیر است. اما میزان سختی که از دست می‌دهید را می‌توان براساس دما در حین تمپر کنترل کرد.

سختی فولاد mo40

عملیات حرارتی فولاد mo40

وقتی آلیاژهایی را به فولاد اضافه می‌کنید تا سختی آن را افزایش دهید، توانایی کربن برای سخت شدن و استحکام را نیز افزایش می‌دهید. این بدان معناست که میزان کربن مورد نیاز برای تولید بالاترین سطح سختی فولاد mo40 در مقایسه با فولادهای کربنی ساده کمتر است. در نتیجه، فولادهای آلیاژی معمولاً عملکرد بهتری نسبت به فولادهای کربنی ساده دارند.

هنگامی که فولاد کربنی سخت می‌شود، باید در کمتر از یک ثانیه تا دمای زیر 1000 درجۀ فارنهایت خنک شود. اما هنگامی که آلیاژهایی را به فولاد اضافه می‌کنید و کارایی کربن را افزایش می‌دهید، این محدودیت زمانی را به بیش از یک ثانیه افزایش می‌دهید. این به شما اجازه می‌دهد تا محیطی با خاموش‌کنندگی کندتر را برای بدست آوردن سختی مشخص‌شده انتخاب کنید.

به‌طورمعمول، فولادهای کربنی در آب‌نمک یا آب خاموش می‌شوند، درحالی‌که فولادهای آلیاژی در روغن خاموش می‌شوند. متأسفانه، کوئنچ فرآیندی است که استرس داخلی زیادی ایجاد می‌کند و برای تسکین فولاد، یکی از گزینه‌ها تعدیل آن است. درست قبل از سرد شدن قسمت مربوطه، آن را از حمام کوئنچ با دمای 200 درجۀ فارنهایت خارج کرده و اجازه دهید در معرض هوا خنک شود.

سختی فولاد Mo40 به 22-18 راکول در دمای ثابت نیز می‌رسد و درصورتی‌که به عملیات حرارتی بیشتری نیاز باشد، در دمای 840 الی 875 درجۀ سانتی‌گراد به‌مدت 20 الی 15 دقیقه حرارت داده می‌شود تا گرما به‌طور یکنواخت به میلگرد منتقل گردد. درنهایت فولاد حرارتی در معرض هوا و روغن قرار گرفته و سرد می‌شود.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از سایت ثامن تجارت به این پرسش پاسخ دادیم که سختی فولاد Mo40 چند راکول است و شما را با مراحل عملیات حرارتی فولاد Mo40 آشنا ساختیم. همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این دسته از محصولات ویژگی‌های متعددی داشته و در مصارف گوناگونی به کار گرفته می‌شوند. بنابراین، اگر شما نیز قصد دارید در ساخت‌وساز خود از این محصول استفاده کنید، می‌توانید با کارشناسان بازرگانی ثامن تجارت تماس گرفته و علاوه‌بر استعلام قیمت فولاد مورد نیاز خود نسبت به خرید آسان و سریع این محصول نیز اقدام نمایید.

 

 

پرسش‌های متداول

فولاد mo40 چیست؟

این فولاد در زمرۀ فولادهای آلیاژی قابل عملیات حرارتی قرار می‌گیرد که در استاندارد DIN آلمان با نام فولاد 1.7225 شناخته شده و به بازار ارائه شده است. دمای آهنگری mo40 حدود 850-1050 درجۀ سانتی‌گراد است.

سختی فولاد Mo40 چند راکول است؟

سختی فولاد Mo40 به 22-18 راکول در دمای ثابت نیز می‌رسد و درصورتی‌که به عملیات حرارتی بیشتری نیاز باشد، در دمای 840 الی 875 درجۀ سانتی‌گراد به‌مدت 20 الی 15 دقیقه حرارت داده می‌شود تا گرما به‌طور یکنواخت به میلگرد منتقل گردد.

مطالب مرتبط