مشاوره و فروش
02191003181

سختی فولاد ck45 چند راکول است؟

The hardness of ck45 steel is a few Rockwells3
3 اردیبهشت 1402
7 بازدید

فولاد ck45 به عنوان فولادی ضد سایش شماخته شده است که مقاومت به سایش متوسطی دارد؛ اما سختی فولاد ck45 چند راکول است؟ این فولاد دارای چه ویژگی‌هایی می‌باشد؟ به طور کلی، سختی انواع فولاد‌های آلیاژی و غیر آلیاژی، توسط آزمون‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی از آنها سختی سنج راکولی می‌باشد. البته باید بدانید که هدف از بررسی میزان سختی فلز ck45، بررسی بیشتر این فلز در برابر نفوذ اجسام و فرورفتگی بوده است.

همچنین، باید پیش از استفاده از هر نوع فولادی، از خواص آن اطلاعات لازم را دریافت کرد تا با علم به ویژگی‌های آن، به کار برده شود. در غیر این صورت، ممکن است با کاربرد مورد نظر شما مطابقت نداشته باشد و مشکلاتی را در این زمینه به بار بیآورد. در این راستا با ثامن تجارت همراه باشید تا با چیستی، ویژگی‌ها، کاربرد و میزان سختی فولاد ck45 به طور مفصل آشنا شوید.

معرفی فولاد ck45

پیش از بررسی و پاسخ به سوال سختی فولاد ck45 چند راکول است، ابتدا بهتر است با چیستی و ماهیت این فولاد به طور کامل آشنا شوید. فولاد ck45، در دسته فولادهای غیر آلیاژی قرار گرفته است که نوعی فولاد عملیات حرارتی پذیر می‌باشد. این فولاد بر اساس SAE آمریکا با نام آلیاژ 1045 نیز شناخته شده است. همچنین، فولاد ck45 کربن متوسط در ترکیب شیمیایی خود دارای 0.25 درصد سیلیکون و 0.65 درصد منگنز می‌باشد که نتیجه استفاده این عناصر، افزایش میزان سختی و استحکام فولاد است.

توجه داشته باشید که فولاد ck45 برای انجام انواع عملیات حرارتی مناسب می‌باشد؛ اما باید بدانید که نسبت کربن به منگنز در ترکیب شیمیایی این فولاد، فرآیند جوشکاری آن را با چالش روبه‌رو کرده است؛ چون امکان ایجاد سخت شدگی و ترک در آن بالا است. ناگفته نماند که فولاد ck45 به عنوان فولاد ضد سایش شناخته شده است که این ویژگی برای این فولاد به طور کامل اشتباه است؛ چون میزان سختی این فولاد نسبت به برخی فولادها بسیار کم‌تر است.

معرفی فولاد ck45

ویژگی های ck45

شناخت ویژگی‌های فولاد ck45 منجر به شناخت بیشتر این فولاد پرکاربرد می‌شود. در واقع، خواص مکانیکی ck45 منجر به کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف شده است. پس همچنان همراه ما باشید تا با بارزترین ویژگی‌های این فولاد آشنا شوید.

فولاد ck45 دارای استحکام کششی برابر با 610 مگاپاسکال و ضریب الاستیسیته 190 تا 210 نیوتون بر میلی متر می‌باشد. همچنین این فولاد غیر آلیاژی را در محدوده دمایی 850 تا 1050 آهنگری می‌کنند. البته سختی راکول فولاد ck45 از ویژگی‌های مهم آن است که در ادامه به طور مفصل راجع به پرسش سختی فولاد ck45 چند راکول است، صحبت خواهیم کرد.

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، عملیات حرارتی مختلف را می‌توان روی فولاد ck45 اجرا کرد. دمای آنیل آن در حدود 650 تا 700 درجه سانتی گراد و عملیات حرارتی آن هم از دمای 550 تا 680 درجه سانتی گراد می‌باشد. عملیات سخت کاری فولاد ck45 با کوئنچ آن در آب و روغن صورت می‌گیرد که در مباحث بعدی به تاثیر انجام این فرآیند بر سختی این فولاد به طور کامل می‌پردازیم. البته بهتر است بدانید که دمای کوئنچینگ از 820 تا 860 درجه سانتی گراد می‌باشد.

ناگفته نماند که کاربرد بالای این فولاد موجب خرید آن شده است و قیمت فولاد ck45 در مقطع ورق مانند سایر مقاطع فولادی مانند ورق سیاه به عواملی مثل قیمت دلار و قیمت مواد اولیه آن بستگی دارد.

سختی فولاد ck45 چند راکول است؟

یکی از سوالات رایج مصرف کنندگان فولاد ck45 این است که سختی فولاد ck45 چند راکول است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت سختی راکول فولاد ck45 پس از سخت کاری آن تعیین می‌شود. در ابتدا برای سخت کاری این فولاد تا دمای 820 تا 870 درجه سانتی گراد به مدت 5 دقیقه حرارت به آن حرارت داده می‌شود و سپس در آب، کوئنچ می‌شود. میزان سختی فولاد ck45 پس از این فرآیند، 201 تا 269 راکول می‌باشد.

نکته قابل توجهی که در این بین وجود دارد این است که سختی راکول، یکی از روش‌های متداول برای آزمایش سختی نفوذی یا فرورفتگی می‌باشد. این روش به عنوان یکی از روش‌های بسیار پرکاربرد تست سختی در آمرریکا شناخته شده است. اساس این روش، اختلاف عمق فرورونده در ماده می‌باشد. با این روش می‌توان تغییرات کوچک سختی در فولادهای سخت شده را ثبت کرد.

سختی فولاد ck45 چند راکول است؟

جوشکاری فولاد ck45

معمولاً مصرف کنندگان فولاد ck45 با چندین مسئله روبه‌رو می‌شوند:

  1. سختی فولاد ck45 چند راکول است؟
  2. جوشکاری فولاد ck45
  3. و…

مورد اول در مطلب بالاتر به طور کامل توضیح داده شد؛ اما درباره جوشکاری فولاد ck45 باید گفت یکی از چالش‌ها و مشکلاتی که هنگام حوشکاری این فولاد ایجاد می‌شود و از دغدغه افراد هنگام خرید فولاد ck45 به شمار می‌رود، جوشکاری فولاد ck45 است. این فولاد با روش‌های معمول و به راحتی جوشکاری نمی‌شود و برای رسیدن به این هدف بهترین کار، جوشکاری آرگون است. البته انجام عملیات پیش گرم لازم است که باید فولاد تا دمای 200 تا 300 درجه سانتی گراد گرم شود. برای افزایش استحکام جوش نیز این فولاد باید پس از جوشکاری به آرامی و به کمک ماسه یا خاکستر خنک شود.

کاربرد فولاد ck45

قیمت ارزان، در دسترس بودن و خواص مکانیکی نسبتاً خوب این فولاد، باعث استفاده از این فولاد در صنایع پتروشیمی، نفت، خودرو سازی، هوافضا و رباتیک استفاده‌های زیادی شود. سختی سطحی متوسط این فولاد در کنار چقرمگی مناسب، کاربرد آن در ساخت ابزارهایی چون مته، پیچ، تیغ اره، انبردست، شفت گیربکس، شفت الکتروموتورها و پین‌ها و بوش‌های نیازمند میزان تحمل بار و ضربه را بیشتر کرده است.

از جمله کاربردهای فولاد ck45 موارد زیر قابل ذکر است:

  • مخازن تحت فشار
  • صنایع هواپیمایی
  • راه‌ سازی، پل ‌سازی و شهر سازی
  • صنایع قطعه سازی
  • صنایع ساخت ابزار

همچنین سختی فولاد ck45 نیز یکی دیگر از این ویژگی‌ها است.

سخن پایانی

در پاسخ به پرسش متداول سختی فولاد ck45 چند راکول است و مشکلات و چالش‌ها و همچنین کاربردهای این فولاد می‌توانید انتخاب مناسبی را برای نیازهای خود اتخاذ کنید. شما می‌توانید جهت خرید ck45 به وب سایت فروشگاهی ثامن تجارت مراجعه کرده و از به روزترین قیمت‌های این محصول اطلاع پیدا کرده و خرید امن و باکیفیتی را با ما تجربه کنید. همچنین با برقراری تماس با کارشناسان متخصص و کاربلد ما می‌توانید سوالات خود را بپرسید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه