مشاوره و فروش
02191003181

همه چیز درباره اورلب میلگرد

همه چیز درباره اورلب میلگرد
3 اردیبهشت 1402
5 بازدید

احتمالاً شما نیز تاکنون توجهتان به میلگردهایی که در اطراف ساختمان‌های در حال ساخت وجود دارند جلب شده است. طول این دسته از آهن آلات به ارتفاع ساختمان نمی‌رسد؛ زیرا طبق استاندارد ملی هر میلگرد باید طولی برابر با ۱۲ متر داشته باشد. اگر قصد دارید همه چیز درباره اورلب میلگرد را بدانید و با انواع اتصال میلگردهای فولادی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این صفحه از وب سایت ثامن تجارت با ما همراه باشید. شما همچنین می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد مورد نظر خود با کارشناسان سایت از طریق شماره ۹۱۰۰۳۱۸۱-۰۲۱ در ارتباط باشید.

اورلب میلگرد چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم طول میلگردها را معمولاً بیشتر از ۱۲ متر نمی‌سازند؛ زیرا ممکن است مشکلاتی در حمل و نقل آن‌ها صورت گیرد. پس چارۀ کار این است که هنگام ساختمان‌سازی چند میلگرد را به یکدیگر متصل کنیم تا طول آن افزایش یابد. به این کار، یعنی وصل کردن میلگردهای متعدد با هدف افزایش استحکام و طول فولاد، اورلب میلگرد (rebar overlap) گفته می‌شود. به عبارتی دیگر، اصطلاح اورلب برای میلگردها یعنی آرماتورها را کنار هم قرار داده و با روش‌های گوناگون آن‌ها را به هم متصل سازیم.

مهم‌ترین نکته‌ای که در بحث همه چیز درباره اورلب میلگرد باید در نظر گرفته شود، طول هم‌پوشانی است. این اندازه برای اورلب دو میلگرد و نیز منتقل کردن بار از یک میلگرد به میلگردی دیگر بسیار حائز اهمیت است. دو عاملی که در تعیین طول همپوشانی تأثیر زیادی دارند شامل نوع کاربری و اندازۀ میلگرد می‌شود.

بگذارید برای روشن‌تر شدن اهمیت این موضوع از یک مثال ساده استفاده کنیم. فرض کنید قرار است سازه‌ای به طول ۴۰ متر بسازید، طبیعتاً بلندترین میلگردی که می‌توانید استفاده کنید ۱۲ متر است. در چنین شرایطی لازم است از طریق اورلب یعنی متصل کردن انواع آهن آجدار آرماتور فولادی به یکدیگر به ارتفاعات بالاتر از ۱۲ متر دسترسی پیدا کنید. حال اگر محاسبۀ طول همپوشانی درست انجام نگرفته باشد، در زمان انتقال بار با مشکل مواجه خواهید شد و ممکن است سازۀ شما از هم فروپاشد.

آشنایی با انواع اورلب میلگرد

در ادامۀ مطلب همه چیز درباره اورلب میلگرد بهتر است با انواع اتصال این دسته از آهن آلات نیز آشنا شویم:

  • اورلب تماسی: در این روش آرماتورها را با هدف بیشتر شدن طول میلگرد به هم متصل می‌کنند.
  • اورلب غیر تماسی: شیوه‌ای است که در آن هیچ تماسی میان آرماتورها برقرار نمی‌شود.

اگرچه هر یک از این فرایندها هدف یکسانی را دنبال می‌کنند، اما نحوۀ اجرای آنها متفاوت است. در اورلب غیرتماسی از طریق بتن ریزی و پر کردن فواصل بین میلگردها کار را پیش می‌برند. این در حالیست که اورلب تماسی کمی پیچیده‌تر بوده و و انواع گوناگونی دارد.

با انواع اورلب تماسی آشنا شوید!

همپوشانی میلگردها به منظور افزایش طول آن‌ها از طریق شیوۀ اورلب تماسی با روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد که انتخاب هر یک از این شیوه‌ها به نوع سازه و اورلب بستگی دارد.

برای به کار بستن هر یک از شیوه‌های همپوشانی در اورلب تماسی به تجهیزات و ابزارهای گوناگونی نیاز است. به همین دلیل لازم است برای اجرای اورلب از افراد متخصص و حرفه‌ای کمک گرفته شود؛ زیرا در صورت بروز کوچک‌ترین اشتباهی ممکن است با حوادث بسیار خطرناک و جبران‌ناپذیری مواجه شوید. در ادامۀ مقالۀ همه چیز درباره اورلب میلگرد به معرفی چهار مورد از ‌مهم‌ترین شیوه‌های اجرای اورلب تماسی می‌پردازیم.

  • اتصال از طریق سیم یا مفتول
  • اتصال از طریق جوشکاری
  • اتصال از طریق جوش دادن دو انتهای میلگردها
  • اتصال از طریق فرایند مکانیکی
انواع اورلب تماسی

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز از وب سایت ثامن تجارت به همه چیز درباره اورلب میلگرد پرداختیم و شما را با شیوه‌های گوناگون انجام این کار آشنا ساختیم. انتخاب نوع روش مناسب برای اتصال میلگردها به عوامل زیادی ازجمله نوع میلگرد، نوع سازه، تجهیزات اولیه، بودجۀ کنونی و… بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در انتخاب شیوۀ مناسب برای اورلب میلگردها دچار تردید هستید، پیش از آغاز پروژه با کارشناسان این حوزه مشورت کنید. شما همچنین می‌توانید برای خرید میلگرد امیرکبیر، میلگرد آجدار، مورد نیاز خود و یا اطلاع از قیمت میلگرد از طریق منوی سایت ما وارد دستۀ مربوطه شوید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه