مشاوره و فروش
02137163

مزایا و معایب ورق سیاه را بشناسید!

معایب ورق سیاه
۲۱ فروردین ۱۴۰۳
7 بازدید

ورق سیاه یکی از ورق‌های مورد استفاده است که دارای کاربردها و ویژگی‌های بسیار مهمی می‌باشد. مزایا و معایب ورق سیاه یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که افراد برای استفاده در صنایع گوناگون باید از آن مطلع بوده تا بتوانند تصمیم درستی برای فروش و خرید ورق سیاه اتخاذ کنند. چرا که از این ورق در صنایع به خصوصی مثل صنعت خودرو سازی، ساختمان سازی و دیگر صنایع وابسته استفاده می‌شود. برای اطلاع از چیستی و روش تولید این مقطع فولادی و همچنین مزایا و معایب ورق سیاه تا انتهای این مطلب همراه فروشگاه ثامن تجارت باشید.

معرفی محصول پرکاربرد؛ ورق سیاه

اغلب ورق‌های فولادی از طریق دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شوند. ورق سیاه نیز مقطعی فولادی بوده که از طریق فرآیند نورد گرم در دمای بالا در کارخانجات سراسر دنیا تولید می‌شود. ورق نورد گرم که همان ورق سیاه می‌باشد، به شکل شیت و رول در انواع ساده ساختمانی، ضد سایش و آجدار تولید شده و به بازار عرضه می‌شود و سپس شما می‌توانید برای خرید ورق سیاه اقدام کنید. در این بین نیز بد نیست بدانید که ورق‌ روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی نیز به روش نورد سرد در حال تولید هستند که درنهایت از ضخامت کم‌تری نسبت به ورق‌ سیاه برحوردار می‌باشند.

مراحل تولید ورق سیاه

قبل از بررسی مزایا و معایب ورق سیاه بهتر است با نحوه تولید این ورق نیز آشنا شوید. روش تولید و مواد به کار رفته برای تولید این محصول موجب بروز ویژگی‌ها و در نهایت مزایا و معایب ورق سیاه شده است. همانطور که اشاره شد، ورق سیاه از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. در این روش ابتدا تختال تولید شده در کوره پیش گرم با دمای بالا قرار داده می‌شود تا پس از خروج تختال از این کوره یک پوسته اکسیدی روی سطح تختال تشکیل شود. برای برطرف کردن و حذف این پوسته اکسیدی، عملیات پوسته شویی اجرا می‌شودو توجه داشته باشید که اجرای این عملیات تاثیر زیادی بر افت دمای سطح تختال دارد.

پس از گذر از این مرحله، نوبت به اجرای عملیات نورد خشن می‌رسد. در این مرحله قطعه کار چندین مرتبه از بین غلتک‌ها عبور داده می‌شود تا به ‌تدریج به ابعاد مورد نظر دست پیدا کند. در طی این فرآیند توزیع دمای بار تحت تاثیر عواملی مثل انتقال حرارت به محیط و گرمای ناشی از تغییر شکل پلاستیک قرار گرفته می‌شود و ضخامت تختال از 15 تا 30 درصد کم‌تر می‌شود. نورد خشن دارای 2 تا 3 قفسه می‌باشد که پس از گذر از آخرین قفسه، ورق وارد مرحله نورد نهایی می‌شود.

مراحل تولید ورق سیاه

مزایا ورق سیاه

مزایا و معایب ورق سیاه از دیگر موارد مورد بحث است که ابتدا مزایای این محصول را برای خرید و استعلام قیمت ورق سیاه به شما معرفی می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین مزایای ورق سیاه، انعطاف ‌پذیری آن می‌باشد. این ورق به دلیل برخورداری از قابلیت خم ‌شوندگی منحصر به فرد، معمولاً به ‌جای ورق‌های سرد یا روغنی در صنعت به کار برده می‌شود. علاوه بر این موارد، سایر ویژگی‌های مثبت ورق سیاه به شرح زیر می‌باشد:

  • قیمت ورق سیاه نسبت به ورق‌های روغنی مناسب‌تر است.
  • فرآیند ساخت، برش و استفاده از ورق سیاه در بازه‌ زمانی کمتری اتفاق می‌افتد.
  • ورق سیاه در بسیاری از قسمت‌های صنعت، کاربرد دارد.

معایب ورق سیاه

برای بررسی معایب ورق سیاه در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که سطح ورق‌های سیاه، صیقلی نیستند. این نکته نیز قابل اشاره است که مزایا و معایب ورق سیاه در مقایسه با سایر ورق‌ها تعیین شده است و معایب و مزایای ورق‌ها نسبی می‌باشند.

  • ورق سیاه در مجموع، نسبت به ورق‌های تولید شده با نورد سرد، استحکام کمتری دارد و در نتیجه، ماندگاری آن هم چندان مطلوب نیست.
  • ورق‌ سیاه به سبب کاربرد خود در سیستم‌های خنک ‌کننده، سطح خشنی دارد؛ در نتیجه، برخورد دست یا سطح بدن با این ورق‌ موجب آسیب می‌شود.

معایب ورق سیاه

جمع بندی

با مطالعه مزایا و معایب ورق سیاه می‌توانید تصمیم نهایی را برای خرید ورق سیاه بگیرید. در این بین توجه داشته باشید که منبع مناسبی را برای این کار انتخاب کنید. پیشنهاد ما مجموعه ثامن تجارت است که شما می‌توانید به راحتی از به روزترین قیمت ورق سیاه اطلاع پیدا کرده و خریدی مطمئن، امن و باکیفیتی را تجربه کنید.

مطالب مرتبط