مشاوره و فروش
02191003181

چگالی مس چقدر است؟

852350 image1656831596 1
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
317 بازدید

چگالی مس : ورق مس یکی از فلزات پرکاربردی می باشد که در صنایع مختلف از آن استفاده میشود. علت این شهرت رسانایی بسیار بالا و هادی بودن برای جریان برق و انتقال گرما است. اصولا این عنصر با نام اختصاری cu شناخته میشود. اما اگر بخواهیم حقیقت را درمورد رسانایی بگوییم، فلز نقره از مس بهتر است اما از آنجایی که فلز نقره قیمت بالایی دارد، بیشترین کاربرد برای رسانایی به فلز مس اختصاص یافته است. رنگ فلز قرمز مایل به نارنجی می باشد و از جمله خاصیت های آن نرم و چکش خوار بودن، توزیع یکنواخت دما، ضد میکروب، اتلاف گرمای کم و … می باشد. حال سوال اینجاست که وزن مخصوص مس چگونه محاسبه می شود؟ چگالی مس چقدر است؟ با مجموعه ثامن تجارت در این مقاله همراه باشید تا شما با وزن مسی و دانسیته مس آشنا کنیم.

image165683168214

به نقل از ویکی پدیا :

هزاران سال است که از مس و آلیاژهایش استفاده می‌شود. در دوران روم باستان، از معدن‌های مس در قبرس بهره‌برداری می‌شد ریشهٔ نام لاتین مس از واژهٔ сyprium به معنی فلز قبرس (metal of Cyprus) گرفته شده‌است که بعدها کوتاه شده و به شکل cuprum درآمده‌است. ترکیب‌های مس معمولاً به شکل نمک‌های مس (II) دیده می‌شوند، رنگ آبی یا سبز کانی‌هایی مانند آزوریت و فیروزه که از گذشته به عنوان گوهر دانسته می‌شدند ناشی از همین فلز است. از مس در معماری ساختمانی و هنرهای تزئینی هم بهره برده می‌شود.

image16568317256

تاریخچه و کاربرد مس

از نظر تاریخی، مس اولین فلزی بود که توسط مردم کار شد. کشف این که می توان آن را با کمی قلع سخت کرد تا آلیاژ برنز را تشکیل دهد، نام عصر برنز را به خود اختصاص داد.

به طور سنتی یکی از فلزات مورد استفاده برای ساخت سکه، همراه با نقره و طلا بوده است. با این حال، رایج ترین در بین این سه و در نتیجه کم ارزش ترین است. همه سکه های ایالات متحده اکنون آلیاژ مس هستند و فلزات تفنگ نیز حاوی مس هستند. سبک بودن وزن مخصوص مس باعث شده که از آن در بسیاری از موارد استفاده گردد.

چگالی مس باعث شده که بیشتر در تجهیزات الکتریکی مانند سیم کشی و موتور استفاده شود. این به این دلیل است که گرما و الکتریسیته را به خوبی هدایت می کند و می تواند به سیم کشیده شود. همچنین در ساخت و ساز (به عنوان مثال سقف و لوله کشی) و ماشین آلات صنعتی (مانند مبدل های حرارتی) کاربرد دارد. سولفات مس به طور گسترده ای به عنوان سم کشاورزی و به عنوان یک کشنده در تصفیه آب استفاده می شود. از ترکیبات مس مانند محلول Fehling در آزمایشات شیمیایی برای تشخیص قند استفاده می شود.
محاسبه وزن مخصوص مس

وزن مسی از طریق فرمول زیر به دست می‌آید:

وزن ورق مسی = حجم ورق مسی * چگالی مس

= (مساحت سطح مقطع * ضخامت ورق مسی) * چگالی مس

= ((طول * عرض) * ضخامت ورق مسی) * چگالی مس

دانسیته مس برابر با ۸.۹۶ است.
کاربرد و خرید ورق مس با ضخامت مختلف

ورق مس از لحاظ قدرت، سختی، نوع حرارت و … در انواع مختلفی وجود دارد و تراکم قابل تقسیم می باشد. در صنایع مختلف با توجه به نیاز و کاربردی که دارید می توانید از انواع ورق های مسی استفاده کنید. به طور دقیق تر ورق های نازک تر برای کارهایی مثل عناصر تزئینی بکار می رود. از ورق های ضخیم مس هم می توان در محیط داخلی استفاده کرد ولی به طور معمول در محیط های باز بیشتر از این مدل استفاده میشود. به عنوان نمونه در آشپزخانه و کلا در فضای داخلی خانه می توان از ورق های نازک مس استفاده کرد؛ اما برای سقف ساختمان از ورق های مس ب ضخامت بیشتر استفاده میشود. ضحامت این ورق ها، وزن مخصوص مس را تعیین می کند.

خواص فیزیکی ورق مس | چگالی مس

  • چگالی : 8.92 (g/cm3 )
  • نقطه ذوب : 1065 درجه سانتی گراد
  • هدایت حرارتی : 3.94 (Wcm/cm2)
  • هدایت الکتریکی : 58 (MS/m)
  • ضریب انبساط حرارتی : 16.8  (10-6 cm/cm c)

image165683193811
ویژگی ورق های مسی

این محصول دارای ویژگی هدایت حرارتی و تغییر شکل است که در خلوص بالا کاربرد الکتریکی دارد. چگالی مس باعث شده در صنایع مختلف بر اساس ویژگی ها کاربردهای گوناگونی دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به انعطاف پذیری آن در صنعت لوله کشی، هدایت الکتریکی در الکترومغناطیس ها، موتورهای الکتریکی و هدایت امواج اشاره کرد. همچنین برای معرفی کاربردهای خانگی این محصول می توان از ویژگی انتقال حرارت نام برد که بیشتر وسایل آشپزخانه را با آن می سازند. ( حتما با ظروف مسی آشنا هستید.) همچنین سبک بودن وزن مخصوص مس، از ویژگی های این محصول به شمار می آید.

وزن مسی چقدر است؟

ما در این مقاله از سایت ثامن تجارت درمورد چگالی مس و وزن مخصوص مس با شما صحبت کردیم و فرمول محاسبه وزن مسی را برای شما قرار دادیم تا در مواقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. البته باید بدانید که وزن مخصوص آهن آلات با یکدیگر فرق می کند و شما می توانید از محاسبه گر وزن ورق نیز بهره مند شوید. همچنین سامانه اینترنتی ثامن تجارت مرکز فروش انواع ورق مسی با ضخامت و وزن متفاوت می باشد.

سوالات متداول 

کاربرد مس چیست؟

در ساخت و ساز (به عنوان مثال سقف و لوله کشی) و ماشین آلات صنعتی (مانند مبدل های حرارتی) کاربرد دارد.

چگالی مس چقدر است؟

دانسیته مس برابر با ۸.۹۶ است.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه