مشاوره و فروش
02191003181

ورق روغنی چیست؟

852350 image1622105732 1
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
8 بازدید

در این مقاله سایت ثامن تجارت سعی بر آن داریم تا بگوییم ورق روغنی چیست و چه کاربرد هایی دارد! امروزه ورق های استیل و ورق های روغنی با انواع مختلفی به تولید می رسند که هر کدام از این ها در مصارف مختلفی کاربرد های مختص به خود را نیز دارند. ورق روغنی توسط نورد سرد به تولید می رسد و به دلیل اینکه دچار زنگ زدگی نیز نشوند آن ها را روغن کاری می کنند. جهت خرید ورق روغنی، خرید ورق استیل، انواع ورق گالوانیزه و… می توانید از طریق سایت ثامن تجارت اقدام به خرید مستیقم و بدون واسطه نمائید.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی حاصل تولید به روش نورد سرد می باشد، از این رو به ورق روغنی، ورق سرد نیز گفته می شود. دلیل نام گذاری این ورق به اسم روغنی ظاهر شفاف و براق آن می باشد. به طور کلی به ورق هایی که با نورد گرم به تولید می رسند، ورق سیاه گفته می شود و همچنین ورق هایی که با نورد سرد به تولید می رسند در اصطلاح به ورق روغنی مشهور می باشند. به دلیل اینکه ورق روغنی ظاهری زیبا دارد از آن در کارهایی استفاده می کنند که نیاز به دیده شدن دارند. از ورق روغنی برای ساخت مصالح ساختمانی، ساخت بدنه خودرو، لوازم خانگی، قفسه ها و…. استفاده می کنند که مقاومت بالای آن سبب ر فروش شدن این ورق در صنایع مختلف شده است.

خرید ورق روغنی درجه یک با گرید های مختلف

ابعاد ورق روغنی:

ورق های روغنی در ضخامت های 0.3 الی 3 میلیمتر و در عرض 1000 و 1250 به صورت رول تولید می شوند و طبق اندازه مورد نظر با توجه به کاربرد آن برش داده می شود.

انواع گرید ورق روغنی:

فولاد به کار رفته در تولید ورق روغنی به 3 دسته تقسیم بندی می شود:

ورق روغنی ST12(معمولی): پر مصرف ترین نوع ورق سرد و مناسب برای مصارف عمومی، خمکاری، جوشکاری و شکل دهی های معمولی

ورق روغنی ST13(نیمه کشش): ورق روغنی با خاصیت کشش نرمال

ورق روغنی ST14(فوق کشش): ورق روغنی با خاصیت کشش بسیار بالا

ویژگی های ورق روغنی

ویژگی و مزایا ورق روغنی(سرد):

• شاخص ترین ویژگی ورق سرد ظاهر شفاف و با کیفیت این ورق می باشد که در مواردی که کیفیت ظاهری اهمیت دارد باید از این نوع ورق استفاده کرد مانند بدنه خودرو

• ورق های روغنی اساس تولید ورق های گالوانیزه می باشند.

• بالا بئدن دقت ابعادی در ورق سرد موجب شده که این ورق در مواردی که نیاز به ایجاد فرم های ظریف و با دقت بالا می باشد، کاربرد پیدا کند.

• سطح درخشان و شفاف ورق سرد نسبت به سایر ورق ها باعث شده که رنگ پذیری بهتری داشته باشد.

• ورق سرد به دلیل خاصیت نورد سرد، دارای مقاومت بالا در برابر فشارهای قوی می باشد.(استحکام فشاری).

کاربرد ورق روغنی:

1. تولید ورق گالوانیزه و رنگی: ورق های رنگی از ورق گالوانیزه خام به وجود می آیند. خود ورق گالوانیزه نیز از ورق روغنی حاصل می شود.

2. تولید محصولات فولادی: لوله و پروفیل با ضخامت پایین که به لوله و فروفیل مبلی معروف هستند از ورق روغنی تولید می شوند. همچنین ساخت فلاشینگ ها و برخی قطعات دیگر با ورق روغنی انجام می گیرد.

3. لوازم خانگی و اداری: ورق های روغنی کاربرد عمده ای در تولید لوازم خانگی و اداری دارند از جمله ساخت کابینت، یخچال، مایکروفر، قفسه بندی ها، یراق آلات، مبلمان اداری و…

4. خودرو سازی: استفاده متعددی از ورق روغنی در این صنعت صورت می گیرد از جمله استفاده در بدنه خودرو، ساخت اگزوز و… .

بورس ورق روغنی

کارخانه های تولید کننده ورق روغنی:

کارخانه های داخلی تولید کننده ورق روغنی عبارتند از: فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس، فولاد غرب و فولاد گیلان که بهترین ورق های روغنی را با کیفیتی بالا و درجه یک به تولید می رسانند و مسلما هر تولید کننده ای قیمت ورق روغنی که تولید می کند را بر اساس مبنای تولید آن قیمت گذاری می کند. کارخانه های تولید کننده ورق روغنی در ایران بسیار زیاد می باشند که به منظور حفظ کیفیت در تولید ورق روغنی از هیچ چیز دریغ نمی کنند. ورق های روغنی وارداتی نیز عمدتا از چین، کره، هند و قزاقستان به ایران وارد می شوند.

فرآیند تولید ورق روغنی:

به طور کلی ورق سرد، از نورد سرد به دست می آید. به این صورت که در ابتدا جهت اکسیدزدایی ورق گرم تولید شده از اسلب وارد مرحله نورد سرد می شود. در ابتدا جهت اکسیدزدایی، ورق گرم را با اسید شست و شو می دهند و سپس در دمایی بین دمای اتاق تا حداکثر دمای 200 درجه از چند قفسه چهار غلتکی تحت نورد سرد رفت و برگشتی عبور می دهیم.

بعد از انجام نورد سرد اولیه، نورد پوسته ای یا همان نورد تمپر به روی ورق صورت می گیرد. نورد پوسته ای توسط چهار غلتک، دو غلتک با قطر پایین(غلتک های کاری) و به روی آن دو غلتک با قطر بزرگتر(غلتک های پشتیبان) انجام می گیرد. وظیفه غلتک های پشتیبان جلوگیری از خمیدگی غلتک های کاری می باشد تا از خطا در ابعاد و ضخامت ورق جلوگیری شود. نورد پوسته ای باعث افزایش استحکام ورق، بهبود کیفیت سطحی ورق و بهبود دقت ابعادی ورق می شود. به طور کلی تولید ورق سرد شامل 6 مرحله می باشد:

1. اکسیدزدایی ورق سیاه توسط شست و شو با اسید؛

2. اعمال نورد سرد جهت کاهش ضخامت؛

3. اعمال نورد پوسته ای(تمپر)؛

4. روغن اندود کردن ورق؛

5. اعمال فرآیند آنیل؛

6. پرداخت نهایی ورق.

خرید ورق روغنی با کیفیت

کلام آخر:

دانشنامه فوق با هدف ارائه اطلاعات لازم در رابطه با انواع ورق روغنی، گرید های مختلف ورق سرد، ویژگی ها و کاربرد آن ها و همچنین فرآیند تولید توسط نورد سرد برای استفاده کاربران محترم وب سایت ثامن تجارت تهیه گردید. در باب اینکه ورق روغنی چیست شاید سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد شود که می توانید با کارشناسان سایت ثامن تجارت در ارتباط بوده و از قیمت ورق روغنی، قیمت ورق استیل، قیمت فولاد های آلیاژی، تفلون و پلیمر و… نیز مطلع شوید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه