مشاوره و فروش
02191003181
852350 image1622014176 4
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
6 بازدید

مقاله زیردر رابطه با آشنایی با پروفیل نبشی از سوی کارشناسان ثامن تجارت تهیه شده است.با مطالعه این دانشنامه با نبشی و انواع آن و همچنین مشخصات و کاربرد آن ها آشنا می شوید. همچنین قیمت انواع نبشی از کارخانه های مختلف را در وب سایت ثامن تجارت مشاهده فرمایید.

نبشی چیست؟

نبشی نیز مانند ناودانی از پروفیل های باز محسوب می شود که کاربردهای فراوانی در ساختمان سازی و ساخت ماشین آلات صنعتی دارد. پروفیل نبشی از دو ضلع عمود برهم به صورت L تشکیل می شود.

سایز بندی نبشی ها:

نبشی های L شکل به صورت Lx نام گذاری می شود.(x : سایز نبشی به میلیمتر)

به عنوان مثال نبشی 3، نبشی L شکل به ضلع 30 میلی متر با ضخامت 3 میلی متر می باشد که به صورت L30 نام گذاری می شود.

جدول وزنی نبشی:

وزن درج شده در جدول اشتال نبشی بر اساس ضخامت های متناسب با هر سایز نبشی می باشد به عنوان مثال نبشی3 دارای ضخامت 3 میلی متر، نبشی 6 دارای ضخامت 6 میلی متر و … نیز به همین ترتیب می باشد.

انواع نبشی از لحاظ شیوه تولید:

نبشی ها نیز مانند ناودانی به دو روش پرسی و فابریک تولید می شوند:

  • نبشی فابریک: همانطور که از اسم آن مشخص است به شکل نبشی و به صورت فابریک از خط تولید خارج می شود. بعد از رسیدن شمش به دمای مورد نظر که حدود 110 درجه سانتی گراد می باشد، از چند مرحله نورد توسط غلتک های مخصوص عبور داده می شود تا به تدریج از ضخامت آن کاسته شود و به طول آن افزوده شود و به حالت دو ضلع عمود بر هم به صورت محصول نهایی شکل بپذیرد.
  • نبشی پرسی: نبشی پرسی از ورق یا تسمه 6 متری با ضخامت مورد نظر حاصل می شود که از عرض ورق خم مورد نظر صورت می گیرد و شکل نهایی نبشی حاصل می گردد.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک:

برای تشخیص نبشی پرسی از فابریک می بایست به زاویه نبشی دقت کرد. در نبشی پرسی زاویه نبشی از داخل و بیرون دارای انهنا می باشد در صورتی که نبشی فابریک دارای زاویه تیزی می باشد. کیفیت نبشی فابریک نسبت به نبشی پرسی بالاتر است و از قیمت بیشتری نیز برخوردار است.

انواع نبشی از لحاظ اندازه بال و کاربرد های آن ها:

به طور کلی نبشی ها را به شکل دو ضلع مساوی و عمود برهم می شناسیم، اما در موارد خاصی با توجه به کاربرد مدنظر از نبشی بال نامساوی می بایست استفاده کرد. نبشی بال مساوی: همان نبشی های معمولی که طول هر دو ضلع آن برابر است و برای نمایش آن ها از سایز یکضلع نبشی در کنار حرف L استفاده می شود مانند L80. از کاربرد های نبشی های بال مساوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جهت اتصال تیر به بیم های باربر؛
  • جهت اتصال پل به ستون؛
  • استفاده در وال پست و نبشی کشی ساختمان؛
  • آسانسور ها.

نبشی بال نامساوی: گاهی اوقات در صنایع خاص تنها راه حل استفاده از نبشی های بال نامساوی می باشدو در این گونه نبشی ها طول بال نبشی با یکدیگر برابر نیست. برای نمایش نام آنها از ابعاد هر دو ضلع نبشی در کنار حرف L استفاده می شود. به عنوان مثال L60*80 یعنی نبشی بال نامساوی با ابعاد بال 60 و 80 میلی متر.

نبشی اسپیرال و کاربرد های آن:

نبشی اسپیرال نوعی نبشی بال مساوی سبک می باشد که به هر دو روش فابریک و پرسی قابل تولید است.اولین کارخانه تولید کننده نبشی اسپیرال در داخل کشور، کارخانه فولاد کوهپایه بود. ابعاد نبشی اسپیرال در سایزهای 2*20*20 الی 5*50*50 از جنس فولاد ST37 تولید می شود که دارای انعطاف پذیری خوبی می باشد که جهت مواردی مانن سوراخکاری گزینه مناسبی است. کاربرد نبشی اسپیرال در موارد خاص صنعتی مانند ساخت ماشین آلات با طول عمر بالا می باشد. از دیگر کاربرد های آن می توان به ساخت دکل، ساخت اتاق آسانسور، اتصالات مختلف در سازه ها و … اشاره کرد. در میان نبشی ها، نبشی اسپیرال به علت برخورداری از کیفیت بالا نسبت به سایر نبشی ها از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

نبشی لقمه چیست؟

نبشی لقمه یا نبشی خرد از شاخه نبشی برش داده می شود که به آن نبشی تودلی نیز گفته می شود. به عنوان مثال منظور از نبشی لقمه 8، نبشی L80 می باشد که در طول 8 سانت برش خورده باشد. کاربرد نبشی لقمه برای اتصال ستون به بیس پلیت، سازه های مربوط به آسانسور و … می باشد.

نبشی وال پست:

همانطور که می دانید اجرای وال پست در چند سال اخیر و بخصوص بعد از خسارات فراوانی که زلزله سرپل ذهاب به دنبال داشت، برای ساختمان ها اجباری شد. مرسوم ترین روش برای اجرای وال پست استفاده از نبشی می باشد که به آن نبشی کشی دیوار می گویند. برای این کار معمولا از نبشی 4 سبک استفاده می شود. نبشی کشی مناسب دیوار می تواند ار ریزش و سقوط دیوارهای سفالی ساختمان بتن آرمه یا فولادی، دیوارهای بدون نما یا نمادار جلوگیری کند.

کارخانه های تولید کننده نبشی:

از جمله کارخانه های تولید کننده نبشی می توان به کارخانه های فولاد شکفته مشهد، آریان فولاد، ظهوریان مشهد، فولاد کوهپایه، فولاد ابهر و … اشاره کرد. امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید واقع شده باشد. با مطالعه این دانشنامه در رابطه با نبشی و انواع آن، روش تولید و کاربرد های آن آشنا شدید. جهت مطالعه دیگر مقاله های مرتبط به قسمت دانشنامه آهن آلات در وب سایت ثامن تجارت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه