مشاوره و فروش
02137163

وال پست چیست و اهمیت اجرای آن

852350 image1622013042 4
۳ تیر ۱۴۰۳
26 بازدید

وال پست چیست؟ Wall post یا نگهدارنده دیوار که یک المان غیر سازه ای محسوب می شود ، کلافی می باشد که از پروفیل های نمره پایین ساخته شده و در دل دیوار قرار می گیرد. این کلاف که در طول های مشخصی ساخته می شود به صورت تیر _ ستون به انتهای فرم دیوار به  صورت لوبیایی نصب و به صورت مفصل بر روی فوندانسیون ، اتصال می یابد. در ادامه این مطلب از ثامن تجارت درباره این موضوع اطلاعات بیشتری را کسب خواهیم کرد.

وظیفه وال پست و اهمیت آن:

وظیفه وال پست ایجاد درگیری بین دیوار و اسکلت ساختمان می باشد تا استحکام دیوار را در برابر نیروی حاصل از زلزله و باد افزایش داده و مانع از تخریب دیوار شود. از این رو استفاده از وال پست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عدم استفاده از وال پست از آنجایی می آید که برخی از سازنده ها و مهندسان بر این باورند که عملکرد مناسب یک سازه در پایداری المان های اصلی سازه می باشد از جمله تیر ، ستون و سقف ها.

اما زلزله های اخیر در سرپل ذهاب و دیگر نقاط کشور ثابت کرد که آسیب در دیوارهای پیرامونی ، نمای ساختمان ، تاسیسات و تیغه ها ، خسارت های زیادی ممکن است بوجود بیاورند و باعث تضعیف کلی عملکرد ساختمان شوند به همین سبب نیاز است که برای یکپارچگی کلی ساختمان تمام ارکان ساختمان از اسکلت بندی مناسب برخوردار باشد ، از این رو در سال های اخیر توجه ویژه ای به اجرای وال پست در سازه ها می شود.

انواع وال پست و طریقه اجرا آن:

وال پست ها در اسکلت فلزی و بتنی به عنوان نگهدارنده دیوار از انواع نبشی و ناودانی ، پروفیل و یا تسمه ساخته می شوند که به دو صورت وال پست عمودی یا قائم و وال پست افقی تقسیم بندی می شوند.

  1. وال پست قائم (عمودی): اجرای وال پست قائم هنگامی صورت می گیرد که دهانه عمودی دیوار بزرگ باشد که در اینصورت وال پست را در داخل قاب ، از روی طبقه پایین به طبقه بالا جوش می دهند.
  2. وال پست افقی: اجرای وال پست به صورت افقی موجب درگیری دیوار با اسکلت می شود و استحکام دیوار را بالا می برد.

ضوابط و قوانین اجرای وال پست:

بر طبق آیین نامه ای که در راستای طریقه اجرای دیوار های غیر سازه ای تنظیم شده است ، ضرورت اجرای وال پست شامل موارد زیر می باشد:

  • هنگامی که طول دیوار از 40 برابر ضخامت دیوار بیشتر باشد و یا طول دیوار از 6 متر بیشتر باشد، در این صورت اجرای وال پست قائم ضروری است.
  • هنگامی که طول دیوار از 30 برابر ضخامت دیوار بیشتر باشد و یا طول دیوار از 3.5 متر بیشتر باشد ، در این صورت نیز وال پست افقی باید اجرا گردد.

نکته دیگر این است که طبق ضوابط آیین نامه ، دیوارهای غیر سازه ای باید طوری مهار شوند که به طور کامل زیر پوشش سقف باشند. این روش که به اصطلاح برای مهر کردن دیوارها استفاده می شود سبب کاهش تغییر شکل دیوار به هنگام زلزله می شود.

مطالب مرتبط