مشاوره و فروش
02191003181

مواد POM چیست؟

What is pom 01 4
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
97 بازدید

در این مطلب قصد داریم تا در مورد POM چیست؟ توضیح دهیم. در واقع مواد POM یا پلی استال و یا پلی اکسی متیلن یک سوپر پلاستیک مهندسی با ضریب اصطکاک پایین و مقاوت بالا در برابر سایش شناخته می‌شود. گرانول pom با هدف پر کردن فاصله میان پلیمرهای مهندسی و فلزات ساخته شده است.

ترموپلاستیک POM که با نام علمی Polyoxymethylene شناخته می‌شود در کاربردهای پزشکی، خودروسازی، ساخت تجهیزات صنعتی و … کاربرد دارد. تولید پلی استال حاصل پلیمریزاسیون منومر Formaldehyde بوده و به همین دلیل با نام Polyformaldehyde نیز معروف هستند. شما در صورتی که نیاز به خرید پلی اکسی متیلن داشته باشید توانسته از طریق ارتباط با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت اقدام به خرید پلی استال کنید.

POM چیست؟

POM  مخفف پلی اکسی متیلن بوده که یک ماده ترموپلاستیک است و با اسامی دیگری مانند پلی استال، استال یا با نام‌های تجاری معروف Celcon و Derlin نیز شناخته می‌شود. این ترموپلاستیک نیمه کریستالی به دلیل روانکاری بالا برای تولید قطعات با دقت بسیار زیاد کاربرد دارند. از این رو مواد POM یک پلاستیک ایده‌آل برای قطعات مکانیکی، صنعتی و خودرویی است که معمولاً از فلز ساخته می‌شوند.

پلاستیک POM دارای دو پلیمر مختلف برای تولید است: کوپلیمر پلی اکسی متیلن و هموپلیمر پلی اکسی متیلن که شامل دو فرآیند تولید متفاوت است. در حالی که آن‌ها تحت شرایط شیمیایی مختلف تولید می‌شوند، محصولات ساخته شده از پلاستیک آن‌ها دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

POM چیست؟

خواص و مشخصات ترموپلاستیک POM

  • دارای چقرمگی و استحکام بالا به دلیل ترکیب بسیار کریستالی آن و حفظ استحکام تا 40- درجه سانتیگراد
  • تنوع رنگ، با استال طبیعی و مشکی
  • پلی استال به دلیل استحکام ضربه‌ای بالا حتی در دماهای پایین برای کاربردهای ضربه‌ای مناسب است.
  • ترموپلاستیک POM دارای ماشینکاری دقیق با تلرانس‌های کم به دلیل کریستالی بودن بالا و جذب آب کم (اشباع در 0.8٪) است.
  • مقاومت در برابر سایش و خواص لغزشی عالی
  • موادPOM  جایگزینی مقرون به صرفه برای فلزات یا سایر پلاستیک‌های گران قیمت است.
  • پلی اکسی متیلن دارای مقاومت در برابر خزش خوب است.
  • پایداری ابعادی بالا
  • مقاومت هیدرولیز خوب، تا حدود 60 درجه سانتی گراد.
  • رفتار ارتجاعی عالی.

معایب پلی استال

حال که با مزایا و ویژگی‌های مثبت POM چیست؟ آشنا شدید، شاید برای شما سوال باشد که معایب POM چیست. این محصول مقاومت ضعیفی در برابر اسیدهای قوی، عوامل اکسید کننده و بازها دارد. به دلیل محتوای اکسیژن بالا، توانسته مایعی بسیار قابل اشتعال بوده و و خطر آتش سوزی بالای دارد.

بدون یک سیستم تثبیت کننده مناسب، پلی استال همچنین پایداری حرارتی ضعیفی دارد، دارای محدوده دمایی پردازش محدود، انقباض قالب بالا، انرژی سطحی پایین است، از این رو اتصال پلی اکسی متیلن بدون عملیات سطحی دشوار است و مقاومت ضعیفی در برابر اشعه ماوراء بنفش از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل در معرض قرار گرفتن طولانی مدت گرانول pom منجر به تغییر رنگ، شکنندگی و از دست دادن قدرت می‌شود.

پلی استال

کاربرد پلی اکسی متیلن

  1. ساخت بوش‌های بلبرینگ، غلطک‌ها، ریل‌های کشویی
  2. تولید قطعات عایق الکتریکی
  3. ساخت تجهیزات در تماس با آب
  4. خودروسازی
  5. اسباب بازی
  6. قطعات قابل مشاهده مقاوم در برابر خراش و براقیت بالا
  7. ساخت طیف گسترده ای از قطعات در صنایع غذایی، دارویی، آب آشامیدنی و کاربرد پلی اکسی متیلن در پزشکی.

جان کلام

همانطور که در این مطلب توضیح داده شد مواد POM یا پلی استال ماهیتی نیمه کریستالی دارد و یک پلیمر ترموپلاستیک با کارایی بالا است که به دلیل ویژگی‌های همچون: ماشینکاری دقیق، رفتار ارتجاعی بالا، استحکام ضربه‌ای بالا و … در صنایع خودروسازی، اسباب‌بازی، ابزارآلات در برخورد با آب و قطعات صنعتی کاربرد دارند. حال که با POM چیست؟ آشنا شدید در صورتی که برای پیشبرد پروژه‌تان نیاز به خرید و اطلاع از قیمت پلی استال pom دارید، توانسته با کارشناسان وبسایت ثامن تجارت در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه