مشاوره و فروش
02191003181

پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

852350 image1622113848 1
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
10 بازدید

مقاله زیر از سوی کارشناسان ثامن تجارت در رابطه با پلیمر پلی اتیلن تهیه شده است. با مطالعه این دانشنامه با تفلون پلی اتیلن، ترکیب شیمیایی پلی اتیلن، انواع و کاربرد آن آشنا می شوید. همچنین می توانید قیمت انواع میلگرد و ورق پلی اتیلن را در وب سایت ثامن تجارت مشاهده فرمایید.

پلی اتیلن چیست؟

در صنعت، یکی از ابزار کار‌های مهم، لوله ی پلی اتیلن بوده که مورد استفاده ی زیادی قرار می گیرند؛ لوله های پلی اتیلن، با توجه به کاربردی که قرار است در پروژه های مختلف داشته باشند، طبق استانداردهای خاص و فشار مورد نیاز، به تولید می رسند؛ در سال های اخیر، این محصول بسیار پر فروش بوده و از دسته خانواده ی ترموپلاستیک ها هستند.

از ویژگی های خاص و مهم لوله های پلی اتیلن، می توان به ویژگی تغییرپذیری، مقاومت و دوام بسیار بالای آن اشاره نمود؛ این ویژگی ها باعث شده اند تا لوله های پلی اتیلن، جایگزین مناسبی برای لوله های آهنی باشند؛ از آن جا که این لوله ها نسبت به لوله های دیگر از مقاومت بالاتری برخوردار هستند، در اکثر مواقع از آن ها برای پروژه های آب، گاز و فاضلاب کشور، استفاده می کنند.

از دیگر ویژگی های لوله های پلی اتیلن می توان به مسطح بودن داخل این لوله ها اشاره کرد؛ این ویژگی باعث می شود این لوله ها هرگز دچار رسوب گرفتگی نشوند؛ لوله های پلی اتیلن، در انواع مختلفی تولید می شوند و لوله پلی اتیلن آبرسانی، گازی، فاضلابی، غلافی، فشار قوی و غیره ، نمونه ای از آن ها می باشند.

اتصالات پلی اتیلن

برای آبیاری و آبرسانی، اتصالات پلی اتیلن، بسیار پرکاربرد هستند و از ویژگی های مهم آن می توان به نصب آسان و سریع آن ها اشاره نمود؛ اتصالات پلی اتیلن، شامل سه قسمت می باشد؛ هر قسمت، در محکم شدن و جلوگیزی از نشت آب در لوله ی انتقال، نقش مهمی را ایجاد می نماید؛ این محصول در برابر آب مقاوم است و دچار خوردگی نمی شود؛ این اتصالات، لوله های پلی اتیلنی را که نقش حمل آب  گاز را ایفا می کنند را، به یکدیگر وصل می نماید؛ اتصالات پلی اتیلن، انواع مختلفی را شامل می شوند و اتصالات پلی اتیلن میترینگ، تزریقی، جوشی، پیچی و غیره، نمونه ای از انواع اتصالات هستند.

فوم پلی اتیلن

فوم پلی اتیلن، از ترکیب شدن حباب های ریز هوا و پلی اتیلن فشرده، به تولید میرسد؛ از ویژگی های مهم فوم پلی اتیلن، میتوان به سبک بودن، انعطاف پذیری، عدم جذب گرد و غبار، ضد میکروب بودن، جذب شوک و لرزش، قابلیت چسبندگی، عدم سایندگی آن و غیره  را ذکر نمود؛ همچنین، فوم های پلی اتیلن رطوبت، گرما و آب را از خود عبور نمی دهند؛ در نتیجه، استحکام بسیار بالایی دارند به همین دلیل،برای عایق کردن و ایزولاسیون، مکان های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرند.

جوشکاری پلی اتیلن

به هنگام جوشکاری پلی اتیلن، آن را ذوب می نمایند و با استفاده از حرارت دادن، آن را تغییر شکل می دهند؛ جوشکاری پلی اتیلن، با روش های مختفی انجام می شود؛ جوشکاری الکتروفیوژن، جوش لب به لب، اسمبلی مکانیکی، انواعی از جوشکاری های متداول پلی اتیلن می باشند.

سایز لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن، به صورت تک جداره و دوجداره و در سایز های مختلف به تولید می رسند و با توجه به کاربردی که دارند، مورد استفاده قرار می گیرند، در ادامه، سایزهای مختلف لوله های پلی اتیلن را بیان می نماییم.

  • لوله پلی اتیلن سایز 20 میلیمتر(2/1 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 25 میلیمتر(4/3 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 32 میلیمتر(1 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 40 میلیمتر(4/11 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 50 میلیمتر(2 /11 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 63 میلیمتر(2 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 75 میلیمتر(2/1*2 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 90 میلیمتر(3 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 110 میلیمتر(4 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 125 میلیمتر(5 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 160 میلیمتر(6 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 200 میلیمتر(8 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 225 میلیمتر(9 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 250 میلیمتر(10 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 280 میلیمتر(11 اینچ)
  • لوله پلی اتیلن سایز 315 میلیمتر(12 اینچ)

فرمول شیمیایی پلی اتیلن:

همانطور که گفتیم هر مولکول اتیلن ترکیب یک اتم کربن و دو اتم هیدروژن می باشد(CH2) که با یک پیوند دوگانه بین اتم های کربن به یکدیگر متصل می شوند. ترکیب شیمیایی اتیلن به صورت زیر می باشد:

 

large image1620460037
فرآیند تولید پلی اتیلن:

با ترکیب کربن و هیدروژن به صورت C2H4 گاز اتیلن حاصل می شود. به طور کلی می توان گفت پلی اتیلن از پلیمریزاسیونگاز اتیلن تولید می شود که در آن مولکول های C2H4 به صورت زنجیره ای به یکدیگر متصل شده و پلی اتیلن را بوجود می آورند. از طریق کاتالیست و پلیمریزاسیون است که می توان ویژگی و خواصی مانند چگالی ، شاخص جریان مذاب ، درجه شاخه ای و شبکه ای شدن ، وزن مولکولی و … را در پلی اتیلن کنترل کرد.

برای درک بهتر مطالب این دانشنامه به طور مختصر به تشریح کاتالیست و فرآیند های پلیمریزاسیون پرداختیم:

  • کاتالیست؛ ماده ای که بدون درگیر کردن خود در واکنش شیمیایی ، سرعت واکنش را از طریق کاهش انرژی فعال سازی، افزایش می دهد.
  • پلیمریزاسیون؛ واکنش شیمیایی را گویند که در آن مولکول های ساده و کوچک با یکدیگر پیوند بر قرار کرده و مولکولی بزرگ با جرم مولکولی چندین برابر مولکول اولیه را می سازند.
  • پلیمریزاسیون رادیکال آزاد؛ از رایج ترین روش های تولید پلیمر است و در این روش از مونومرهای  وینیلی استفاده می شود.(مولکول های کوچکی که پیوند دوگانه کربن-کربن دارند)
  • پلیمریزاسیون زیگلرناتا؛ یک روش بسیار مفید است برای تولید پلیمرهایی که با روش های دیگر قابل تولید نمی باشند مانند پلی اتیلن خطی بدون شاخه ، که به این منظور در این روش از کاتالیزور های واسطه  مانند TCL3  و کوکاتالیزورهایی مانند AL(C2H5)2CL  استفاده می شود.

مطالعه شود: آشنایی با تفلون PTFE و مشخصات آن

انواع پلی اتیلن و کاربرد آن ها

پلی اتیلن ها به 3 دسته پلی اتیلن سبک، سنگین و نیمه سنگین تقسیم بندی می شوند:

پلی اتیلن سبک (LDPE)

در مولکول پلی اتیلن گاهی اوقات به جای استفاده از هیدروژن ، زنجیره ای از اتیلن به اتم کربن متصل می شود که به آن پلی اتیلن سبک و یا پلی اتیلن با ساختار شاخه ای می گویند.در این پلی اتیلن به دلیل اشغال حجم بیشتر چگالی پایین می آید و معمولا بین 0.910 تا 0.925 قرار می گیرد. تولید پلی اتیلن سبک به وسیله پلیمریزاسیون رادیکال آزاد انجام می گیرد اما توسط پلیمریزاسیون زیگلر- ناتا نیز می توان آن را تولید کرد. کاربرد پلی اتیلن سبک اغلب برای تولید ظروف پلاستیکی سبک و کیسه های پلاستیکی می باشد.

پلی اتیلن سنگین (HDPE)

پلی اتیلن را هنگامی پلی اتیلن سنگین می نامیم که هیچ شاخه ای در ساختار مولکولی آن وجود نداشته باشد. پلی اتیلن خطی یا سنگین سخت تر از پلی اتیلن سبک است و چگالی آن بین 0.941 تا 0.965 می باشد. در میان تمام پلی اتیلن ها، پلی اتیلن سنگین به علت بلورینگی زیاد دارای بیشترین مقدار سفتی و کمترین مقدار نفوذپذیری می باشد و مقاومت خوردگی بالاتری دارد. تولید پلی اتیلن سنگین تنها از طریق روش پلیمریزاسیون زیگلرناتا صورت می گیرد. کاربرد این پلیمر در تولید ظروف شیر و مایعات ، مخازن آب پلی اتیلن ، وسایل پلاستیکی آشپزخانه ، لوله های سنگین با قطر بالا و … می باشد.

پلی اتیلن نیمه سنگین (MDPE)

پلی اتیلنی که مابین چگالی پلی اتیلن سبک و سنگین قرار دارد ( 0.926 تا 0.940) و اغلب برای تولید لوله های پلاستیکی و اتصالات لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه شود: PVC چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خواص و ویژگی های پلی اتیلن:

  • چگالی کلی پلی اتیلن مابین 0.910 تا 0.965 می باشد. همچنین دارای دمای ذوب 120 درجه است اما تا دمای 100 درجه مقداری نرم می شود و کم کم کارایی آن تحلیل می رود پس گزینه مناسبس برای کارکرد در دمی بالا در میان پلیمرها نیست.
  • پلی اتیلن دارای فرآیند پذیری خوبی می باشد و مقاوت ضربه ای مطلوبی نیز دارد.
  • دارای مقاومت شیمیایی خوب و همچنین عایق الکتریکی مناسبی است.
  •  نچسب بودن و عدم واکنش پذیری سریع آن موجب شده در مواردی مانند صنایع غذایی و یا پزشکی کاربرد پیدا کند.
  • قیمت پلی اتیلن ارزان تر از پلیمر است.

کاربرد پلی اتیلن در پزشکی:

همانطور که اشاره کردیم، پلی اتیلن به سبب خواص و ویژگی هایی که برخوردار است دارای کاربردهای متعددی در صنعت پزشکی می باشد از جمله در تولید محصولات بهداشتی، تولید مخازن نگهداری دارو، تولید سینی هایی باری کاربرد های مختلف پزشکی و …

ورق و میلگرد پلی اتیلن:

میلگرد و ورق های ایرانی پلی اتیلن در موارد مختلفی کاربرد دارند از جمله ساخت انواع واشر، صفحه و پلیت پلی اتیلن، ساخت انواع بوشن و لوله، ساخت بوبین آسانسور و …که در ادامه سایز و ابعاد مختلف آنها ذکر شده است.

  1. ورق پلی اتیلن: ورق های PE در ضخامت 1 الی 2.5 میلی متر به صورت رول در عرض 1متر و از ضخامت 3 الی 100 میلی متر به صورت شیت در ابعاد 1*1 ، 1*2 ، 1*3 ، 1.5*2 متر و دیگر ابعاد سفارشی به رنگ های سفید و مشکی تولید می شوند.
  2. میلگرد پلی اتیلن: میلگرد های پلی اتیلن از قطر 12 الی 400 میلی متر به صورت شاخه های 1 ، 2 و 3 متری به رنگ های سفید و مشکی تولید می شوند.

گرانول پلی اتیلن چیست؟

به طور کلی گرانول نام پلیمر خاصی نمی باشد و به شکلی از پلیمر به صورت دانه و خرد گفنه می شود که در پتروشیمی بدست آمده و برای مصارف ذوب و شکل دهی مورد استفاده قرار می گیرد. تمام مواد پلیمری را می توان به صورت گرانول تولید کرد. گرانول PE نیز به همین صورت می باشد که در تولید مواد پلاستیکی کاربرد دارد. امیدواریم که دانشنامه فوق برای شما مفید واقع شده باشد. با مطالعه مطالب فوق با پلی اتیلن، انواع ، ساختار، ویژگی و کاربرد های آن آشنا شدید، همچنین می توانید سایر مقالات مرتبط با پلیمر را در وب سایت ثامن تجارت مشاهده فرمایید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه