مشاوره و فروش
02191003181

دانشنامه بورس بخش سوم (بازار اولیه و پذیره نویسی)

852350 image1622113976 1
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
3 بازدید

بازار اول (بازار پایه):

دارایی که برای بار اول مورد معامله قرار می گیرد یا اوراق بهاداری که شرکت ها برای اولین بار عرضه می کنند و به فروش می رسانند، معاملات بازار اول نامیده می شود. در بازار اول شرکت ها به طور مستقیم سرمایه مورد نیاز خود را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می کنند که به آن پذیره نویسی گویند.

بازار دوم (بازار ثانویه):

فردی که سهام شرکتی را در مرحله پذیره نویسی خریداری کرده و حال قصد فروش این سهام را به سایر سرمایه گذاران دارد باید به بازار دوم مراجعه کند. اکثر معاملات در بازار سهام در بازار ثانویه صورت می گیرد.

بازار گاوی (Bull market): 

بازاری را به اصطلاح گاوی گویند که رو به رشد باشد و قیمت سهام روند صعودی را دنبال کند. در بازار گاوی مقدار عرضه پایین و میزان تقاضا زیاد است.

بازار خرسی(Bear market):

بازاری که در رکود اقتصادی قرار دارد و قیمت سهام روند نزولی در پی گرفته باشد را بازار خرسی نامند. در این بازار عرضه و فروش بالا است و میزان تقاضا پلیین می باشد. به دلیل حجم کم معاملات در بازار خرسی جو منفی برقرار می شود که به روند کاهش تقاضا و کاهش قیمت دامن می زند.

افشای اطلاعات(Disclodure):

افشای اطلاعات در بازار سهام شامل افشای کلیه اطلاعاتی می شود که ممکن است بر تصمیمات سرمایه گذاران و سهامداران تأثیرگذار باشد. افشای اطلاعات به دو گروه افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب ، تقسیم بندی می شوند. در مواردی هنگام افشای اطلاعات ممکن است افراد داخلی از اطلاعات به نغع خود و به هزینه سرمایه گذاران بهره برند ، از این رو برای یک سرمایه گذاری عادلانه و در اختیار داشتن افشای گزینشی و خوبی از اطلاعات برای سهامداران ، شرکت های سهامی مؤظف به افشای اطلاعات خوب و بد می باشند به این منظور در معرض قوانین سخت گیرانه افشای اطلاعات قرار می گیرند.

برخی از افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف شامل موارد زیر می باشد:

  1. توقف یا تعلیق تمام یا بخشی از فعالیت شرکت
  2. اعلام نتایج بررسی مناقصه یا مزایده
  3. بهره برداری از طرح ها و پروژه های جدید
  4. هر نوع ترکیب ، ادغام ، اکتساب یا تجزیه
  5. اعلام ورشکستگی شرکت
  6. تغییر سهامداران عمده
  7. دریافت و پرداخت کمک های نقدی و غیر نقدی بیش از 5 درصد سرمایه شرکت
  8. تغیرات با اهمیت در عملکرد سایر شرکت های تحت کنترل
  9. تأثیرات با اهمیت ناشی از تغییرات ارز یا تغییر در برآوردهای حسابداری
  10. دریافت مجوز برای تغییرات بیش از 10 درصد در قیمت فروش محصول یا خرید مواد اولیه
  11. اعلام وقوع حوادث غیر مترقبه
  12. برخی از افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب شامل موارد زیر می باشد:
  13. برگزاری مناقصه و یا مزایده یا شرکت در آنها
  14. پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی
  15. تغیرات در ترکیب تولید یافروش محصول
  16. تغییر حسابرس
  17. برنامه انتشار اوراق بدهی
  18. افشای معاملات موضوع ماده 129 اصلاحیه قانون تجارت
  19. ایجاد یا منتفی شدن بدهی احتمالی
  20. تصمیم هیئت مدیره برای بازخرید یا فروش سهام خزانه

حجم مبنا: 

حداقل سهام یک شرکت که باید در یک روز معامله شود تا قیمت سهم آن شرکت بر اساس حداکثر دامنه نوسان ، بتواند کاهش و یا افزایش یابد. تعیین حجم مبنا به این منظور صورت می گیرد تا مشخص شود نوسانات یک سهم بر اساس خرید و فروشی که انجام شده مشخص می شود تا سهامداران از این بابت اطمینان پیدا کنند که قیمت های ایجاد شده نتیجه معامله چند سهم کوچک نیست و قیمت ها کاذب نیستند. حجم مبنا برای شرکت های حاضر در بورس هشت ده هزارم (0.0008) می باشد و به همان اندازه که معاملات کمتر از حجم مبنا باشد به همان نسبت درصد تغییرات قیمت آن سهم نیز کاهش می یابد.

به عنوان مثال اگر تعداد سهام یک شرکت 20,000,000 سهم باشد این شرکت در صورتی می تواند در طول روز 4 درصد نوسان داشته باشد که حداقل 16000 سهم شرکت الف در طول روز مورد داد وستد قرار گیرد.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه