مشاوره و فروش
02191003181

تعریف بیس پلیت و بولت

852350 image1622013999 4
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
28 بازدید

ورق هاي آهني مي باشند که وظیفه آنها اتصال ستون به پی ساخنمان (Base plate)به طور کلی صفحه ستون ها یا همان بیس پلیت می باشد. در ادامه با صفحه ستون، نحوه صحیح نصب آن، انواع اتصال صفحه ستون، طریقه هواگیری و سایر جزییات آن آشنا می شویم پس مقاله ای که در زمینه توسط کارشناسان ثامن تجارت تهیه شده را مطالعه فرمایید. همچنین جهت استعلام قیمت انواع صفحه ستون و بولت به وب سایت ثامن تجارت مراجعه کنید.

ستون چیست؟

ستون را می توان سازه ای تعریف کرد که به شکل عمودی قرار می گیرد و وظیفه انتقال بار ساختارهای بالایی به ساختارهای پایینی است. در واقع ستون ها وظیفه تحمل سقف هارا برعهده دارند. برای ستون ها با توجه به موارد استفاده آن ها و مقدار فشار وارد شده بر آن از سایز های مختلف قوطی و یا تیرآهن معمولی به صورت تک و دوبل و یا تیرآهن های بال پهن استفاده کرد. جهت اتصال ستون های فولادی به فوندانسیون ساختمان می بایست از صفحه ستون ها استفاده کرد. صفحه ای فولادی می باشد که جهت حمایت از ستون بیت اسکلت فلزی و ستون قرار می گیرد و وظیفه آن انتقال فشار و وزن وارد شده به ستون بر روی فوندانسیون یا پی ساختمان می باشد و همچنین موجب افزایش تماس ستون و پی ساختمان می شود.

طریقه صفحه گذاری:

از حساس ترین و دقیق ترین مراحل پایه ای ساختمان، صفحه گذاری می باشد. از این رو نصب دقیق بیس پلیت هادر محل تعیین شده امر بسیار مهمی است. معمولا بعد از اینکه طبق نقشه آکس بندی صورت گرفت، محل نصب صفحه ستون توسط ریسمان کشی مشخص می شود.

مطالعه شود: ناودانی چیست؟ انواع و مشخصات آن

زیرسازی صفحه ستون(گروت ریزی):

سطح زیرین صفحه ستون ها باید کاملا صاف و مسطح باشد. برای رسیدن به این منظور از گروت برای پر کردن فضای خالی استفاده می شود که بهترین گزینه برای زیرسازی مناسب بیس پلیت ها می باشد. گروت همچنین با عث چسبندگی بیشتر صفحه ستون می گردد تا انتقال بار به درستی انجام گیرد.

گروت چیست؟

گروت ماده ای متشکل از ماسه، سیمان، آب و مواد دیگری می باشد که پس از خشک شدن در هر شرایط آب و هوایی تغییر نمی کند و دچار انبساط و انقباض نمی شود.

برای یک گروت ریزی مناسب این عمل به صورت مداوم و پیوسته باید صورت بگیرد و بهتر است برای گروت ریزی های حجیم، از پمپ استفاده می شود.

بولت چیست؟

صفحه ستون ها به وسیله بولت به فوندانسیون یا همان پی ساختمان متصل می شود. برای این منظور با توجه به فشار وارد شده بر صفحه تعداد دو، چهار، شش و یا بیشتر سوراخ در صفحه ستون ایجاد می شود تا برای هریک یک عدد بولت تعبیه گردد، سر بولت ها رزوه شده و بوسیله مهره به صفحه ستون بسته می شود. همچنین برای افزایش درگیری با پی ساختمان انتهای بولت خم می شود(بولت عصایی). انواع دیگر بولت شامل انکر بولت، بولت دوسر رزوه، بولت تمام رزوه و بولت بیرونی می باشد اما اغلب جهت اتصال پلیت به فوندانسیون ساختمان از بولت عصایی استفاده می گردد.

هواگیری صفحه ستون:

هواگیری صفحه ستون یا همان ریگلاژ نهایی بعد از بتن ریزی صورت می گیرد. ابتدا پیچ های بولت ها را شل می کنیم سپس آکس ها را چک کرده، بعد از ریگلاژ کردن صفحه مهره ها را محکم می کنیم تا صفحه ها آماده برای سوار کردن ستون ها شود.

انواع اتصال صفحه ستون:

  • اتصال صفحه ستون به فوندانسیون به دو صورت مفصلی و گیره دار صورت می گیرد.
  • اتصال مفصلی: این نوع اتصال برای ساختمان های چند طبقه کاربرد دارد. پی و فوندانسیون ساده باعث کاهش نیروی کششی بین بیس پلیت و بتن می شود که لازم است در این شرایط از اتصال مفصلی استفاده می شود.
  • اتصال گیره دار: این نوع اتصال باعث انتقال تمامی نیروهای فشاری، خمشی و برشی به فوندانسیون ساختمان می شود. در اتصال گیره دار برای به حداقل رساندن چرخش صفحه ستون باید بولت ها به اندازه کافی بلند بوده و صفحه ستون نیز از ضخامت بالایی برخوردار باشد.

محاسبه وزن و قیمت صفحه ستون:

ابعاد صفحه ستون با توجه به کاربرد آنها متفاوت است و در سایز های 25*25 ، 30*30 ، 40*40 و … متغیر است. فرمول محاسبه صفحه ستون به صورت زیر می باشد:

image1619249363

بعد از محاسبه وزن صفحه ستون می بایست وزن را در فی ورق ضرب کرد. برای این منظور قیمت روز ورق سیاه در ضخامت های مختلف از کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان، اکسین اهواز، فولاد کاویان و … را در وب سایت ثامن تجارت مشاهده کنید. برای محاسبه قیمت کامل صفحه ستون باتوجه به سفارش مورد نظر باید اجرت سوراخکاری و قیمت بولت را نیز محاسبه کرد که برای این منظور با کارشناسان ثامن تجارت تماس بگیرید. با مطالعه مقاله فوق با بیس پلیت و تمام جزییات آن آشنا شدید که می تواند شما را در انجام یک صفحه گذاری دقیق یاری کند. برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به قسمت دانشنامه آهن آلات در وب سایت ثامن تجارت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه