مشاوره و فروش
02191003181

آشنایی با انواع روش تولید ورق مسی

Copper sheet production
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
28 بازدید

تولید ورق مسی در ایران و سایر کشورها با استفاده از روش های الکتروشیمیایی انجام می شود. این محصول در ایران با تکیه بر معدن مس سونگون استان آذربایجان شرقی و معدن مس، تولید می شود. این که ورق مسی را از کجا تهیه کنیم بسیار موضوع با اهمیتی است. چرا که این ورق برای تولید محصولات مختلف، مورد استفاده قرار گرفته و حتما باید مرغوب باشد. ما دراین مقاله از وب سایت ثامن تجارت در مورد وزن ورق مسی و ورق استیل مسی صحبت خواهیم کرد و به شما می گوییم که این ورق چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد.

تولید ورق مسی

فویل و ورق مسی با استفاده از دو روش نورد و الکترولیز تولید می شود. در روش اول از محلول مس خالص که در یک اسید حل شده، استفاده می شود. در این فرایند درام های نیمه غوطه ور چرخشی وجود دارد که به شکل الکتریکی شارژ می شود. بر روی این درام ها، محلول الکترولیت پمپ می شود. همچنین بر روی آن ها یک ورق مسی نازک الکترولیز می شود. در این روش فویل مسی از محلول مس، بر روی درام رسوب می کند. این درام از جنس تیتانیوم ساخته شده و به شکل متصل به منبع ولتاژ DC موجود می باشد. در مرحله بعد میدان الکتریکی اعمال می شود. به این صورت که مس بر روی درامی که با سرعت کم در حال چرخش است، رسوب کرده و میدان ایجاد می گردد.

میزان سرعت چرخش درام به ضخامت مس رسوب شده نیز بستگی دارد.به این معنا که هر چه قدر میزان سرعت چرخش درام کمتر باشد، ضخامت مس رسوب شده بیشتر شده وبرعکس.

تولید فویل مسی با روش الکترولیز

در بخش قبل به شما گفتیم وه تولید ورق مسی با استفاده از چه روش هایی انجام می شود. در این بخش به شکل خلاصه مراحل انجام روش الکترولیز را برای تان مشخص نموده ایم:

  1. فرایند انحلال
  2. فرایند الکترولیت
  3. عملیات سطحیپوشش دار کردن
  4. رول کردن
  5. برش صفحات.
تولید فویل مسی

تولید ورق مسی به روش نورد

شیوه نورد از جمله تاریخی‌ترین روش‌ها برای تولید ورقه‌های فلزی بوده که در این روش از تجهیزاتی چون غلتک‌های نورد گرم، غلتک‌های نورد سرد و غلتک های فویل استفاده شود. برای تولید ورق مسی به شیوه نورد پیش گرم کردن به قرار زیر است:

  1. گرمادهی شمش‌های مس (شمش‌ها تا دمای 750 درجه سانتیگراد گرم شده و تحت نورد گرم قرار داده می‌شوند.)
  2. اجرا کردن نورد سرد اولیه: در این مرحله ضخامت ورق به وسیله غلتک‌های نورد سرد کم می‌شود.)
  3. اجرا کردن فرایندهای چون آنیلینگ، پیکلینگ و شست و شوی ورق ها و خشک کردن آن
  4. در آنیلینگ، ورق به دمایی بیش از دمای کریستالی شدن رسیده و بعد با سرعت استاندارد هم دما با محیط شده که به آن بازپخت می‌گویند. (هدف از این فرایند در تولید ورق مسی برای افزایش میزان شکل پذیری ورق مسی است.)
  5. سپس مجددا نورد سرد صورت گرفته تا ورق به ضخامت مناسب برسند. در این بخش کنترل دقیق  بر روی ضخامت ورق صورت می‌گیرد زیرا در این مرحله ضخامت اصلی ورق مسی مشخص می‌شود.
  6. فرایند آنیل کاری و شستشو به صورت اختیاری بعد از نورد سرد ثانویه صورت گرفته و یا انجام نمی‌شود. (انجام این مراحل برای بار دوم کاملا اختیاری صورت می‌گیرد.)
  7. در مرحله آخر تولید ورق مسی به روش نورد آن‌ها را برش داده و به شکل شیت و رول عرضه می‌شود.

زرورق مس

فویل و زرورق مس به فراوانی در بازار موجود است. این محصول در حالت طبیعی به رنگ نارنجی مایل به قرمز است و دارای میزان قابل توجهی هدایت گرمایی و الکتریکی می باشد. اصلی ترین کشورهای تولید کننده مس و ورق و زرورق مسی، عبارت اند از کشورهای آمریکا، چین، روسیه و شیلی. استخراج و فراوری این محصول در این کشورها برای ساخت محصولاتی از قبیل سیم، کایبل، لوله، ساخت منسوجات تزئینی و … انجام می شود.

ساخت ورق مسی

ویژگی های ورق مس

حال که اطلاعاتی در مورد تولید ورق مس به دست پاوردید، لازم است تا در مورد ویژگی های این محصول نیز مواردی را بیان کنیم. این ویژگی های در حاتلت کلی برای مس عبارت اند از:

  • دارا بودن خاصیت انعطاف پذیری بالا
  • برخورداری از قابلیت شکل پذیری که ان را برای ساخت انواع محصولات به خصوص سیم و لوله مناسب می کند.
  • برخورداری از رنگ جذاب و زیبا
  • ماندگاری بالا و مقاومت در برابر خوردگی
  • امکان استفاده در کارهای هنری و ساخت اشیاء هنری.

کاربردهای ورق مس

در ادامه مقاله تولید ورق مس بهتر است تا در مورد موارد به کارگیری این محصول نیز مواردی را بیان کنیم. کاربرد ورق مسی عبارت اند از:

  • استفاده در ساخت و ساز و معماری جهت ساخت روکش دیوارها، ناودان ها و …
  • صنایع خودروسازی و ساخت انواع ماشین آلات و قطعات آن ها
  • لوله کشی ساختمان ها و تجهیزات آن ها
  • نیروگاه ها و کارخانه ها
  • صنایع الکترونیک و ساهت مدارات چاپی و اتصالات فرکانس بالا
  • انتقال جریانات تراشه های سیلیکونی در مدارهای الکترونیکی
  • خطوط انتقال انرژی و پتروشیمی.

فروش فویل مسی

فویل مسی را می توان از طریق وب سایت های معتبر مانند وب سایت ثامن تجارت و فروشگاه های مجاز خریداری نمایید. اما قیمت دقیق این ورق و محصولات تولید شده از آن چقدر است؟ مسلما با وجود نوسانات بازار نمی توان انتظار ثبات در قیمت محصولات مختلف و به خصوص محصولات وارداتی را داشت. با این حال می توان با توجه به همین نوسانات و قیمت دلار و سایر فاکتورها، قیمت حدودی محصولات را مشخص نمود. ما در وب سایت خود نمودار قیمت ورق مسی را درج نموده ایم تا شما بتوانید به تجزیه و تحلیل آن بپردازید. ضمن این که کارشناسان ما به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما در مورد ورق استیل مسی محصولاتی از این دست هستند.

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه